• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Egyezzünk ki a múlttal (összevont tartalomjegyzék)
2010. május 31. hétfő, 16:23

Az „Egyezzünk ki a múlttal” kiadvány alábbi összevont tartalomjegyzékében egyfelől szerepelnek a nyomtatásban megjelent könyv fejezetei (pdf-ben), másfelől azokat a cikkeket, amelyek a terjedelmi korlátok miatt csak rövidítve jelenhettek meg, itt a teljes szövegű online változatban olvashatják. A Függelékben kaptak helyet: a kötetben meg nem jelent kiegészítések, hozzászólások; válogatás a műhelybeszélgetések és a kiadvány sajtóvisszhangjából; képgalériák.

Töltse le a nyomtatásban megjelent kiadvány szövegét: Egyezzünk ki a múlttal (pdf)


Tartalom

Bevezető (Lőrinc László)

Trianon előzményei és utóélete (2010. január 16.)
Vitaindító előadások

  • Salamon Konrád: Trianon és a történelemtanítás
  • Dupcsik Csaba – Repárszky Ildikó: Trianon egy középiskolai tankönyvben
  • Peragovics Ferenc: Trianon előzménye és utóélete
  • Képletek egy megoldhatatlan egyenlethez. Interjú Zeidler Miklóssal
  • Vita

Magyarország szerepe a második világháborúban (2010. február 13.)
Vitaindító előadások

  • Szakály Sándor: Magyarország a második világháborúban
  • Ungváry Krisztián: Magyarország szerepe a második világháborúban
  • Pihurik Judit: Hozzászólás a nemzet, a nemzeti identitás témájához
  • Szarvas Rita: Ne fogjon senki könnyelműen… Gondolatok Magyarország második világháborús történetének tanításáról
  • Baracs Nóra: Meglátások Magyarország második világháborús részvételének középiskolai tanításához
  • Bihari Péter: Néhány gondolat a holokauszt tankönyvi megjelenítéséről
  • Vita (pdf)

A kommunizmus évtizedei (2010. február 27.)
Vitaindító előadások (első rész)

  • Rainer M. János: Demokrácia volt-e Magyarországon 1945 után? A „koalíciós időszak” és a Rákosi-korszak átmenetének kérdése (pdf)
  • Schmidt Mária: „Most majd mindent úgy csinálnak, mint az oroszoknál.” A kommunizmus kiépülése Magyarországon (pdf)
  • Vita (1. rész, pdf)

Vitaindító előadások (második rész)

  • Valuch Tibor: Közelítés a Kádár-kori mítoszainkhoz (pdf)
  • Ujvári Pál: A kommunizmus évtizedei tankönyvekben és tanórákon
  • F. Tóth Zoltán: A Kádár-korszak „mítoszai” a tanítási gyakorlatban, humorral, karikatúrával
  • Vita (2. rész, pdf)

Társadalom és múltszemlélet (2010. március 13.)
– Lőrinc László bevezetője (pdf)
Vitaindító előadások

  • Örkény Antal: Nemzeti, történeti és modern európai identitás Magyarországon és a fiatalok
  • Szabó Ildikó: A fiatalok történelemhez való viszonya
  • Várszegi Asztrik: A 20. század magyar történelme Szent Márton hegyéről szemlélve (impulzusok, provokációk történelemtanárok számára) (pdf)
  • Kovács Mónika: A német múltfeldolgozás és tanulságai (pdf)
  • Trencsényi Balázs: A románok múltjai (pdf)
  • Vita (pdf)

Közkedvelt mítoszok

  • Klima László: Etruszk–magyar nyelvrokonság; Parthus–magyar rokonság, Jézus magyar volt; Sumer–magyar nyelvrokonság (pdf)
  • Fodor István: A hun–magyar rokonság elmélete (pdf)
  • Klima László: Finnugor nyelvrokonság (pdf)
  • Fodor István: Idegen hatalmak kényszerítették-e ránk a „finnugor elméletet”? (pdf)
  • Klima László: „A finnek már nem is tanítják”; Finnugor őshaza – ami biztos, ami nem; Magyar őshaza – ami biztos, ami nem (pdf)
  • Fodor István: A turul; A rovásírás (pdf)
  • dr. Fazekas Csaba: Trianon mítoszai
  • Lőrinc László: Trianon és a zsidók (pdf)
  • Ungvary Krisztian: A masodik vilaghaboru mitoszai (pdf)
  • Völgyesi Zoltán: A kommunizmus évtizedeinek mítoszai

Módszertani írások

  • Mendly Lajos: Legendák, tévtanok a történelemórán (pdf)
  • Bánki István: Trianon – történelemóra
  • Gönczöl Enikő: Magyarország szerepe a második világháborúban
  • Dupcsik Csaba – Repárszky Ildikó: „Munka, család, lakás.” Mit kezdjünk egyes a Kádár-korszakhoz kapcsolódó „mítoszokkal”? Két tanítási óra

Függelék

  • Pihurik Judit: A történelemtanár-képzés helyzete a Szegedi Tudományegyetemen
  • A második üléshez (Magyarország szerepe a második világháborúban) kapcsolódó prezentáció (pdf) »
  • Szunyogh Szabolcs hozzászólása a 2. üléshez (pdf)
  • Kádár-korszak – mítoszok, sztereotípiák: a harmadik üléshez kapcsolódó diavetítés és szöveges hozzáfűzések »

Képek a műhelybeszélgetésekről:

  • Egyezzünk ki a múlttal! I. (Trianon előzményei és utóélete; 2010. január 16.)
  • Egyezzünk ki a múlttal! II. (Magyarország szerepe a második világháborúban; 2010. február 13.)
  • Egyezzünk ki a múlttal! III. (A kommunizmus évtizedei; 2010. február 27.)
  • Egyezzünk ki a múlttal! IV. (Társadalom és múltszemlélet; 2010. március 13.)

Sajtóvisszhang

  • Trianon 90: a máig élő trauma (MTI/Múlt-kor)
  • Egyezzünk ki a múlttal! a Kossuth Rádióban (Esti beszélgetés tudományról)
  • Egyezzünk ki a múlttal! – a Reggeli Gyorsban (Klubrádió)
  • Mítoszok és történelemtanárok (Múlt-kor)
  • Kolbenheyer olvas LIV.: Mítoszrombolók (Sárdobáló)
  • Látlelet a mítoszokról (Murányi Gábor, Könyvhét; pdf)
  • Egyezzünk ki a múlttal! (A Köznevelés interjúja Lőrinc Lászlóval)
  • Egyezzünk ki a múlttal! az ÉS-ben
  • Történelmi összeesküvések az iskolában (Figyelőnet)

Továbbá:

  • Mit tehet a történelemoktatás a félelem és a mítoszteremtés ellen?
  • Egyezzünk ki a múlttal! (dr. Fazekas Csaba írása a Ring Magazinban)
  • Felelet előtt gondolkodási szünet (Rainer M. János a Mozgó Világban)
  • Egyezzünk ki a múlttal! Trianon történelemóra (Bánki István óravázlata a Sulineten)
  • Történészhallgatók és történeti mítoszok – Tévtanöröklés (Magyar Narancs)
  • Múltértelmezések (Hetek)
  • Tévhitek és álmítoszok (168 óra)
  • Tiszta ésszel a vérmagyar tévhitek ellen (nol)
Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017