A gyermekjogok oszthatatlanok. Minden gyermekjog minden gyermeké, és minden gyermeket megillet valamennyi gyermekjog. 30 évvel a Gyermekjogi Egyezmény magyarországi ratifikálása után ennek az alapelvnek magától értetődőnek és természetesnek kellene lennie. Még sincs így. A 2021. évről szóló Gyermekjogi Jelentés átfogó képet ad arról, hogy milyen kihívások mellett működött a gyermekvédelem, az oktatási rendszer és a gyermekegészségügy. 2021 […]
Földes Perta recenziója Földes Petra könyvismertetése Radó Péter: Közoktatás és politika. Magyarország 2010–2022. PROGRESS Könyvek, Noran Libro, Budapest, 2022 Ez a szöveg nem klasszikus recenzió, sokkal inkább reflexió. A saját szubjektív összegzésem a korszakról egy másik (Radóéhoz képest alulnézetibb) nézőpontból, amihez a szakmapolitikai elemzés mellett a kötet sorai között érezhető, mélyen megélt személyes történet adta […]
Az idén érettségiző évfolyam képzésének csaknem a fele a covid jegyében telt – a vizsgák viszont 2022-ben már pontosan úgy zajlanak, mint a járvány előtti időkben. Rengeteg a pótolnivaló, a tét nagy, és a tetejébe még a háború is nyomasztja a diákokat – mondják a Fókusznak nyilatkozó tanárok és diákok. Az összeállításban Repárszky Ildikó, a […]
Az alábbi mű szerzője Knausz Imre. Az írás alapjául szolgáló előadás a Magyartanárok Egyesületét köszöntötte 25. születésnapján a 2022. április 9-én a budapesti Kossuth Klubban rendezett konferencián.
Csákány Ágnes írása “Szívemből, lelkemből született ez az írás” – írta a szerző. A szerkesztőség pedig örömmel bocsátja vitára. Harminc éve vagyok szerelmes a tanári pályába. Harminc éve hiszek vakon és naivan a nevelés, a tanítás, az oktatás erejében. Egy bulldózer elszántságával, lelkesedésével és tartásával nyomultam végig a tanári pályán, és soha nem rendült meg […]
Röviden azért, mert az iskola minden elemében azt sugallja, hogy amit tanít, az egyrészt nem érdekes, másrészt megtanulhatatlan. Más szavakkal: következetesen rombolja a tananyag iránti érdeklődést. Az elmúlt 10-15 évben számos írásban fogalmaztam meg nézeteimet a magyar közoktatás helyzetéről. Ezek az írások a szakcikk és a politikai stratégiaképzés határán mozogtak, a politikai mozgalmak néha elméletnek […]
Nyílt válaszlevelet kapott Kásler Miklós egy pedagógustól. Karácsony előtt levelet írt Kásler Miklós a tanároknak. Az egyik pedagógus december 23-án éjfél előtt kapta meg, majd közösségi oldalán nyílt levélben választolt rá.
Olyan választ kapott egy vérbeli, rutinos pedagógustól, hogy a fal adja a másikat. A probléma viszont az, hogy a Fidesz-KDNP eddig sem igazán foglalkozott a kritikákkal, amikor szembesítik a kormányt az igazsággal, a hihetetlen hiányosságokkal és hibákkal. Valószínűleg most sem fognak.
Az emberi erőforrások minisztere levélben köszönte meg a pedagógusok egész éves kitartó munkáját, amire meg is érkezett a válasz, benne a kormány oktatáspolitikájának kritikájával.
Az emberminiszter levelet írt a tanároknak karácsony előtt. Egyikük azt december 23-án éjfél előtt kapta meg, és nyílt levélben válaszolt. „Köszönöm a küldetését teljesítő, kitartóan, alázattal írt, december 23-án 23:35-kor megkapott levelét, amelyre most válaszolhatok” – kezdi írását Miklósi László történelemtanár, a Történelemtanárok Egylete elnöke. Többek között idézi a miniszteri levelet: „Ön azt írja, példátlan […]