Történelemtanárok 25. Országos KonferenciájaMenekültek Magyarországon 2015. október 3-4., Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.) A konferencián való részvételről a pedagógus-továbbképzésbe beszámítható igazolás kapható! Sokan jöttek, sokan mentek a Kárpát-medencében a magyar honfoglalást követő évszázadokban. A mindenkori magyar politikának sokoldalúan kellett foglalkoznia azok problémáival, akik innen kényszerültek más (általában tőlünk nyugatra fekvő) országba távozni, […]
Minden történelemtanár szembesül azzal, hogy a tanulók elfelejtik a korábban tanultakat. Ez részben természetes, vannak azonban olyan dolgok, amelyeket mindig és mindenkinek tudnia kellene, hasonlóan ahhoz, ahogy matematikaórán a szorzótáblát. Szükségesek a továbbhaladáshoz, vagy egyszerűen illik emlékezni rájuk. A kerettanterv is föltételezi és felsorolja azokat az előzetes ismereteket, amelyekre az adott új téma épül.
Van, amihez mindenki ért. A foci, az iskola és a tankönyv is ide tartozik. Ebben a blogban a tankönyvekről beszélünk. Milyen a jó tankönyv? Egy másik miért rossz? Tanulod? Tanítod? Netán írod? A gyereked, unokád használja? Vagy a szomszéd? Szólj hozzá!
Miért írtuk ezt a tankönyvkritikát? Mondhatnánk, részben azért, mert a mi kislányunk már szeptemberben ötödikes lesz, s már előre borzongunk attól, milyen tankönyvből kell történelmet tanulnia. Részben pedig azért, hogy érdemben válaszoljunk Németh Györgynek, aki a Történelemtanárok Egylete által szervezett vitán az ún. kísérleti tankönyvek létrehozóinak egyik szószólójaként, a Történelem 9. szerzőjeként, pardon, tananyagfejlesztőjeként ezzel […]
A köznevelési államtitkár egy sajtótájékoztatón bejelentette, a tavaly az 1-2., 5-6. és 9-10. osztályban bevezetett kísérleti tankönyvek hibáit nem javítják ki. Az OFI tankönyvbemutatóján megerősítették ezt a tényt. Mivel a hibás tankönyvek maradnak az iskolákban és a gyerekeknél, a magam módján szeretném megkönnyíteni a tanárkollégák dolgát, és felhívni a figyelmüket, hol találhatnak hibát a tankönyvekben.
Nem vagyok se nyelvész, se őstörténész, se módszertanos, se gyakorló tanár. Térképészként veszem a bátorságot, hogy a kísérleti tankönyvek körüli vita kapcsán megjegyezzem, úgy tűnik, hogy a sok bába között szép lassan szó szerint eltűnik a gyerek. Miközben az egyik oldal védi a mundér becsületét, a másik oldal pedig egymással is vitázva támadja mind tudományos, […]
A Történelemtanárok Egylete tankönyvismertetőt és –vitát tart az új 5. és 9. osztályos tankönyvről 2015. március 27-én 16 órai kezdettel az ELTE-n (Hahn István Szeminárium, Múzeum krt. 6-8. I. emelet 138.).
A kelet-európai rendszerváltás intellektuális feldolgozását és politikai értelmezését ma is, huszonöt évvel a szovjet rendszerek összeomlása után, a liberális-normatív megközelítés uralja. Ami kezdetben magától értetődő volt, negyedévszáddal később már nem az. A liberális-normatív megközelítés uralma azt jelenti, hogy magát a rendszerváltást és a politikatudományi értelmezéseket áthatja a liberális progresszivizmusra jellemző felfogás, miszerint a politika a […]
Az Eötvös Károly Intézet és a Történelemtanárok Egylete közös pályázatot nyújtott be a Norvég Civil Alaphoz „Politika az iskolában? A tanár segíthet.” címmel. A pályázat előkészítésébe szeretnénk Önt bevonni ennek a kérdőívnek a kitöltésével, azért, hogy a projekt programjai minél inkább megfeleljenek a pedagógusok igényeinek.
Az előadás az Újlipótvárosi Klub-Galériában (Bp. Tátra utca 20/b) lesz 2015. január 15-én 17 órakor. Az előadó Frojimovics Kinga történész, levéltáros, az előadás címe: „Testvéredet ne hagyd el”.
„Történelmi válságba kerültünk. Eltévedtünk. Ha társadalmunk nem tud gyökeresen megváltozni, akkor a jövőnk: a sötétség.” Eric Hobsbawm ezzel a mondattal fejezi be A szélsőségek kora (1995) című könyvét. Igaza van-e? S ha igaza van, mi lehet ezzel kapcsolatban a történelemtanárok feladata?
A Közelmúltunk jelene. Magyarország története, 1989-2014. című, a Történelemtanárok (24.) Országos Konferenciáján elhangzott előadások közül most Z. Karvalics László előadását és tanulmányát adjuk közre.