• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Történelemtanítás a gyakorlatban

A Történelemtanárok Egylete metodikai cikksorozatával a történelemtanárok munkáját, a történelemtanítás színvonalának emelését, hatékonyságának növelését kívánja segíteni. Az írások egy-egy eszköz, forrás, módszer használatáról szólnak, ezt rendszerint egy-egy óravázlat követi. A szerzők minden esetben a gyakorlatból induljanak ki. Reméljük, az írások kedvet ébresztenek az adott eszközök, módszerek kipróbálásához, adaptálásához. Az óravázlatok bemutatják az ajánlott eljárás egy konkrét megvalósítási lehetőségét, így segíthetik a kipróbálást. Ha a közreadott anyagok írásra sarkallnak egy-egy kollégát, az alábbi címre várjuk az újabb módszertani anyagokat: ml@tte.hu   A sorozat támogatója 2009-ben az Oktatási és Kulturális Minisztérium, 2010-2014-ben a Nemzeti Kulturális Alap.  
„Játszani is engedd…” – Játékos és kooperatív módszerek együttes alkalmazása történelemórán
2010 november 24. szerda, 7:01

Hosszú idő óta foglalkoztat a játék tanításban-tanulásban hasznosítható szerepe. Biztos vagyok benne, hogy pedagógiailag érdemes kihasználni azt, hogy játszani minden gyerek szeret. A jó játék arra való, hogy a gyerek – azon túl, hogy remekül szórakozik – használja meglévő tudását, miközben képességeit is fejleszti. (Hegyeshalminé Varga Judit)

Bővebben...
 
„Netmédia – netgyerekek” – Az internet és a történelemtanítás
2009 december 22. kedd, 0:00

A szaktanárok feladata, felelőssége, hogy tanítványaikkal megismertessék a szakmailag adekvát honlapokat, adatbázisokat – írja Miklósi László Történelemtanítás a gyakorlatban című sorozatunk 24. cikkében.

Bővebben...
 
Egyéni fejlesztési terv
2009 december 11. péntek, 0:00

Javaslatok tanulási kudarcnak kitett tanulók egyéni fejlesztési tervének elkészítéséhez és differenciált óravezetéshez a szakrendszerű történelemtanításban (Békés Anna)

Bővebben...
 
Írjunk együtt könyvet! – A projektmódszer
2009 december 4. péntek, 0:00

A pedagógiai projekt megfordítja a tanulás folyamatát – egy gyakorlati problémából vagy megoldásra váró feladatból indul ki. Vagyis az elmélet csak annyira kell, amennyire a feladat igényes megoldása azt megkívánja. Stefány Judit ezt egy az antik világról szóló kötet összeállításán szemlélteti. A módszert bővebben szemlélteti az „Anne Frank és én” című kisepocha.

Bővebben...
 
A helytörténet mint választható érettségi témakör
2009 november 27. péntek, 0:00

A mikrostrukturák beható tanulmányozása, részletező szinte mikroszkopikus feltárása gyakran megkönnyíti a makrovilág, vagyis az ország, a nemzet kellően árnyalt történetének bemutatását is. (Gyuriczáné Boczkó Ágnes)

Bővebben...
 
Semmi sem az, aminek látszik? – A (kép-) forráskritikai attitűd kialakítása
2009 november 19. csütörtök, 0:00

Az ábrázolási tilalomnak is megvan a maga története – avagy hogyan alakítsunk ki (kép-) forráskritikai attitűdöt. Áttekintés a Severusoktól a „Füttyös kalauz”-ig. Reparszky Ildikó írása.

Bővebben...
 
Hogyan éltek? – Zsidó élettörténetek a 20. században
2009 november 12. csütörtök, 0:00

A huszadik századi közép-európai zsidó élet tanítása személyes történeteken és képeken keresztül. Interjú Sárdi Dórával a Centropa Magyarország alapító tagjával. Az interjút Kádár Anna, az óravázlatot Sárdi Dóra készítette.

Bővebben...
 
Amikor mindenki szava fontos: a csoportmunka
2009 november 5. csütörtök, 0:00

Az a szervezési forma, amelyről beszélni fogok, egy teljes, 45 perces órát igénybe vesz, és – mint említettem – olyan esetekben alkalmazható, amikor jól építhetünk a diákok eddig tudására (pl. forráselemzés, összefoglalás). (Mendly Lajos)

Bővebben...
 
Ott másként van? Szinkron atlaszhasználat
2009 október 22. csütörtök, 0:00

A megszerzett ismeretek alkalmazására, interiorizálására kiváló lehetőséget teremthet, ha a különböző szaktárgyi atlaszokat egyszerre használjuk, egyes tényeket, adatokat összehasonlítunk – mindezt esetleg a kooperatív tanulás módszereire alapozva. (Baracs Nóra)

Bővebben...
 
A romák és a munka, 15–19. század, vegyes források segítségével
2009 október 16. péntek, 0:00

A történelem oktatása az egyik terület, ahol el lehet magyarázni: a felnőtt roma népesség túlnyomó többsége dolgozott minden olyan korszakban, amikor lehetősége volt rá. Ez az alaptétele Dupcsik Csaba óratervének.

Bővebben...
 
A horizont kérdése: Diák Verzió
2009 október 9. péntek, 0:00

A Verzió Nemzetközi Emberjogi Filmfesztivál magában is számot kellene tartania a történelmtanárok érdeklődésére, ez fokozottan igaz a Diák Verzióra, illetve a fesztivál alternatív történelemóráira. Zádori Zsuzsával, a fesztivál szervezőjével Kádár Anna készített interjút.

Bővebben...
 
„Ne fejjel lefele!” – Térképhasználat történelemórán
2009 október 2. péntek, 0:00

„A történelmi térképhasználat akkor sikeres, ha a földrajzi, a történeti és a jelen politikai terében is eligazodást ad. Tehát a történelmi helyszíneket a mai körülmények között is el kell tudni helyezni.” (Repárszky Ildikó)

Bővebben...
 
<< Előző 1 2 3 4 5 6 Következő >>

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Rendezvények

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Történelemtanárok (29.) Országos Konferenciája

RendszerváltásOK

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (29.) Országos Konferenciájának ajánlásai

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2019. évi díjazottja: Szabó Márta

Támogatók

Adomány

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017