• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

„Mindentudó”: Egy egyszerű eszköz
2011. március 29. kedd, 5:03
Címkék: módszertani cikk

Ha kissé rámenősebb lennék, akkor az alábbiakban bemutatandó eszközt úgy próbálnám reklámozni, hogy ezzel gyerekjáték elsajátítani az anyagot, mindenki szívesen használja, egyszerű elkészíteni, bármely tanórán, bármikor bevethető, növeli a gyerekek önbizalmát, erősíti az összetartozást… (Fodor Hilda)


„Mindentudó”: Egy egyszerű eszköz (Fodor Hilda írása, pdf)

„Mindentudó”: Egy egyszerű eszköz – mellékletek (pdf)


Részlet a cikkből:

A fejlesztés tapasztalatai:

  • Eleinte csak az általam készített eszközöket használtuk, majd miután a tanulók megismerték, megszerették, órán közösen is készítettünk, hogy mindenkinek legyen sajátja, illetve megtanulják a technikáját is. Vannak olyan tanítványaim, akik tudásuk rendszerezésére önállóan is készítenek Mindentudót. Őket kétféleképpen szoktam jutalmazni. Egy sikeres próbajáték után ötössel, hisz bebizonyították, hogy tudják az anyagot. A másik jutalom pedig az, hogy választhatnak egy másolatot az én készletemből. Ennek további haszna, hogy a régebbi anyag sem felejtődik el, hisz ha már megkapták, használják is.
  • A Mindentudó szervesen illesztve a tanórába, változatosabbá teszi azt, a monoton tanulási folyamatot tevékenységgel teszi élvezhetőbbé.
  • Lehet folyamatosan, óráról órára bővítve is készíteni, például évszámok, fogalmak, személyek esetében.
  • Bevethetjük tanóra eleji gyors ismétlésként.
  • Használhatjuk új anyag feldolgozására is differenciált munka keretében.
  • Alkalmazható tanóra végi összefoglalásként.
  • Ha az adott fejezethez többféle Mindentudó áll rendelkezésre, a témazáró előtt mindenki azt gyakorolhatja, amit kevésbé tud.
  • Segítségével versenyt is lehet rendezni. Ilyenkor háromfős csoportot érdemes szervezni, a harmadik tanuló jegyzi a helyes válaszok számát.
  • Ha átlátszó fóliával borítom be a kartont, meghosszabbíthatom élettartamát. A laminálás kevésbé jó megoldás, ugyanis az utólagos lyukasztás miatt a szélein összeforrasztott fólia nem lesz tökéletes.
  • Ha lefóliázott alaplapot készítünk és fóliás tollal írunk rá, azt bármikor le tudjuk törölni. Persze kérdés, hogy ki az, aki önként kidobja, amit megalkotott. A tanárok biztosan nem. Ez tehát inkább csak elméleti lehetőség.
  • Ha számítógéppel készítem, esztétikusabb lehet, de attól függetlenül is el lehet készíteni.
  • Ha nincs lyukasztóm, használhatok koordinátákat is. Ez azonban megnehezíti a tanulók dolgát. A tanulási nehézséggel küzdők esetében ez a megoldás szóba sem jöhet.
  • Sajnos topográfiára szerintem nem alkalmas, mert szembefordítás esetén az irányok megváltoznak.
  • Javítja az osztály társas kapcsolatait, hisz csak akkor eredményes, ha a párok együttműködnek. Olyan tanulók esetében is jól használható, akik addig még soha nem tudtak együtt dolgozni.
  • Alkalmas a tanulók önbizalmának növeléséhez is, hisz a gyengébb tanuló bátran lehet kérdező, mert nem neki kell döntenie, a ceruzahegy megmutatja, hogy a válaszolónak igaza van-e, neki csak meg kell erősíteni, amit lát.
  • A használat során nincs konfliktushelyzet, hisz vitára csak az adhatna okot, hogy mikor ki kérdez, de azt meg az elején szabályozhatom.
  • Használható nemcsak tanítási órán, hanem otthon is. Még a szülő-gyermek kapcsolatban is segíthet (lásd saját példámat), hisz mérgelődés, monoton ismételtetés helyett tevékenység közben zajlik az ellenőrzés.
  • Akkor is előkapható, ha csak rövid idő (szünet, várakozás…) áll rendelkezésre.
  • Alkalmas a tantestületen belüli módszertani ötletbörze, együttgondolkodás elindítására. Ugyanis miután kollégáimon is kipróbáltam a Mindentudót, többen adaptálták saját tárgyukhoz, illetve adtak nekem is ötleteket a továbbfejlesztéshez.
  • A tanár-diák kapcsolat javításában is mindenképpen hasznos, hisz a tanulók látják, elismerik az én kézzelfogható plusz tevékenységemet.

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

Mementó a Donnál

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017