Egy kis ízelítő a következő cikkünkből a történelemtanítás a gyakorlatban sorozatunkban: Viszonylag kevés szó esik a történelemtanítás kapcsán a belső képalkotás képességének fontosságáról. A fantáziát inkább a művészeti tárgyakkal – irodalommal, képzőművészettel – szoktuk összefüggésbe hozni, megemlítve milyen fontos szerepe van a kreativitásban.
Az etika oktatása mindig is részét képezte a történelem oktatásának. Ugyanis valamennyi szinten, már a kötelező tananyag szinte minden korszakánál, témakörénél, eseményénél felvetődhetnek morális kérdések, azzal kapcsolatban például, hogy az adott korszak szereplőinek döntései, kijelentései, magatartása, cselekedetei (vagy ezek hiánya) milyen etikai következményekkel járhattak – ismert történelmi alakok és „névtelen kisemberek” esetében egyaránt.
Következő cikkünk a történelemtanítás a gyakorlatban sorozatban: Dupcsik Csaba – Repárszky Ildikó: Etikai kérdések a történelemoktatásban I. „Két pogány közt egy hazáért”? Erdély, a magyarországi rendek és a Habsburg udvar boldogtalan háromszöge a 17. század első felében.
2012-ben is folytatjuk Történelemtanítás a gyakorlatban című cikksorozatunkat elsőként Bánki István írásával: „A családok általában a jelenben élnek, a gyerekek, a fiatalok nem annyira a múlt, mint inkább a jelen „meséi”, történései iránt érdeklődnek. Másrészt viszont – akár csak az utóbbi évek irodalmi irányait, regénytermését elnézve – kijelenthető, hogy van, megélénkült az érdeklődés a családi […]
A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának Történettudományi Intézete ésa Kodolányi János Főiskola Történelem Tanszéke tisztelettel és szeretettel meghívja a Klebelsberg Kuno gróf halálának 80. évfordulója alkalmából rendezett Klebelsberg című tudományos konferenciára.
A Családtörténeti és életútinterjúk című sorozatunk 24 írásos interjút (és képtárat) és 4 rövidfilmet tartalmaz. Most az interjúk szövegére alapozva három szemelvénygyűjteményt adunk közre a következő témákban: A gyerekkor; A hely, ahol felnőttünk; A megélt történelem.
A TTE honlapján található 24 életútinterjú közül 2010-ben négy történetből készült rövidfilm animációs, illetve hagyományos eljárással. Az interjúkat diktafonnal vettük fel, mert ez a filmfelvételnél alkalmasabb eszköz az őszinte, meghitt, hosszú beszélgetésekhez. Akadtak olyan idős interjúalanyaink, akik még fényképet sem hagytak magukról készíteni, nemhogy filmet. A 24 történetből kiválasztott négy esetében fontos szempont volt, hogy […]
Letölthető tanítási segédlet Az elektronikus tananyagok kétféle szempontból is fontos szerepet játszhatnak a XX. század történelmének tanításában. Egyrészt a korabeli fényképek, hangdokumentumok és filmfelvételek történelmi forrásokként történő tanulmányozásához az interaktív multimédiák ideális technikai feltételeket biztosítanak. Másrészt az egyéni választásokhoz igazodó, sokféle önálló egyéni és csoportos tanulói tevékenységre lehetőséget adó új taneszközök a történelemtanítás módszertani megújítását […]