Az emberi jogi oktatás[1] túlmutat az emberi jogok oktatásán. Nagyon fontos eleme, hogy a folyamat résztvevői – tehát a tanárok és a diákok – egy olyan környezetben vannak, ahol emberi jogaik érvényesülnek. Így például van tere a szabad véleménynyilvánításnak, a szabad vitának, a másik megértésének, az álláspontja elfogadásának is. A résztvevők (tanárok és diákok egyaránt) […]
„Magától értetődőnek tartjuk azokat az igazságokat, hogy minden ember egyenlőnek teremtetett…” (Függetlenségi Nyilatkozat, 1776)Valóban? Mindenki számára magától értetődő az egyenlőség, az egyenlő és egyetemes jogok fogalma? Tudjuk, hogy milyen jogaink vannak és hogyan élhetünk velük?Diákjaink számára természetes, hogy vannak jogaik (bár ilyen irányú ismereteik is meglehetősen felszínesek és hiányosak) – de vajon tudatosul-e bennük, hogy […]
Kopcsik István, a TTE alelnöke Bódy Gergő műsorában ez alkalommal a főurakról, tartományurakról (kiskirályokról), bárókról beszél. Kik voltak az első oligarchák Magyarországon? Ki fordította gátlástalanul gyűjtött vagyonát a török elleni harca? Miért viselhették egyszerre heten nádori címet? Hallgassa meg!
A 2020-tól érvényes középiskolai történelem kerettanterv meglehetősen mostohán bánik az emberi jogok tanításával: maga a kifejezés egyáltalán nem is fordul elő benne, a hozzá kapcsolódó ismeretek és fogalmak pedig legfeljebb a felvilágosodás, a liberalizmus, a polgári állam, a rendszerváltoztatás és a kisebbségi jogok témakörein belül kerülnek elő. Márpedig ha csak így, szétszórva kerül elő a […]
Pályázzon fontos társadalmi innovációs projektjével a SozialMarie Díjra! A pályázati felhívás itt olvasható. Kapcsolódó anyag: Rangos nemzetközi díjat nyert a TTE, a Tényleg!
Egyre nehezebb eligazodni a mai világban, s a személyes döntéseinket biztos tudásra építeni.Ezt mindannyian megtapasztalhattuk a COVID járvány árnyékában – kétségek közt hol ide, hol oda billenve annak megítélése során, hogy mi is történik valójában velünk, mi van az események hátterében, és kinek mit kellene tennie a problémák sikeres kezelése érdekében.Miközben bizonytalan igazságtartalmú információk tömege […]
Emberi jogok az iskolában – az emberi jogi nevelés elmélete, módszerei és lehetőségeiKépzési felhívás pedagógusok számára a “Kompasz – Kézikönyv a fiatalok emberi jogi neveléséhez” c. kézikönyv használatához.Frissítés: Jelentkezési határidő: 2021. november 22. éjfél. Az Európa Tanács Budapesti Európai Ifjúsági Központja együttműködésben az Emberi Jogi Nevelők Hálózatával és az Emberség Erejével Alapítvánnyal akkreditált képzést hirdet […]
A Haver Informális Zsidó Oktatási Alapítvány 2002-es megalakulása óta elsősorban középiskolásoknak és egyetemistáknak tart foglalkozásokat a zsidóság, zsidó identitás, zsidó kultúra és hagyomány témájában. Az önkéntesek, akik valamilyen módon mind kötődnek a zsidósághoz, személyes történeteken keresztül, informális oktatási eszközökkel dolgoznak.Mesélnek a zsidóságról, zsidó identitásról, és párbeszédet kezdeményeznek a nem zsidó diákokkal. Az évek során egyre […]
A kritikai gondolkodás, a tanulásközpontú iskola iránt elkötelezett kollégákat várják a Könyvtárostanárok Egyesületének és a Történelemtanárok Egyletének közös Őszi Szakmai Napjára.
Kedves Pedagógus Kollégák! Örömmel értesítjük Önöket arról, hogy a mai nappal (2021. november 11.) a Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt. a Videotorium csatornáján 100 Alapfilmet tesz elérhetővé a köznevelési intézmények számára. A www.alapfilmek.hu filmtörténeti weboldalunkon a filmekhez tartozó tanári segédanyagokat is szeretnénk figyelmükbe ajánlani. A segédanyagok korlátlanul elérhetőek az alapfilmek.hu-n belül a Klassz programban rendszerezve […]
Meglátásom és eddigi tapasztalataim szerint az ipari forradalom a történelem tantárgy egyik legizgalmasabb témája mind a tanárok, mind a diákok számára. A történelemtanárok számára sok lehetőséget biztosít a szemléltetés terén, a diákokat pedig érdeklődéssel tölti el a sok új találmánnyal és azok működésével való megismerkedés. Jelen írásomban egy szokatlan tanítási lehetőségét mutatok be. A tanórát […]