Meglátásom és eddigi tapasztalataim szerint az ipari forradalom a történelem tantárgy egyik legizgalmasabb témája mind a tanárok, mind a diákok számára. A történelemtanárok számára sok lehetőséget biztosít a szemléltetés terén, a diákokat pedig érdeklődéssel tölti el a sok új találmánnyal és azok működésével való megismerkedés. Jelen írásomban egy szokatlan tanítási lehetőségét mutatok be. A tanórát a tavalyi tanévben egy általános iskola hetedik osztályában tartottam meg. Úgy gondolom, hogy az ipari forradalom társadalomra történő hatása olyan lehetőségeket rejt magában, amikor terítékre kerülhetnek az emberi jogok is. Bár a hetedikes korosztály számára a „jog” kifejezés viszonylag megfoghatatlannak tűnik, viszont ha megfoghatóvá tesszük számukra, akkor különösen érdeklődővé válhatnak a téma iránt. Amikor az órán megfogalmaztam a tanóra témáját („Az ipari forradalom hatása a társadalomra”) nem sikerült motiválni a gyerekeket, de amikor előkerültek a konkrét témák: gyermekmunka, nők helyzete az ipari forradalom után, a munkások korabeli lakhatási viszonyai, rögtön kíváncsiak lettek: „Milyen lehetett abban a korban élni?”.