A
Nemzeti Emlékezet Program keretében és támogatásával megvalósult
oktatási szoftverről a TTE nevében Miklósi László
nyilatkozott.
A stratégiai játék a
szabadságharc jelszava után a Pro Libertate! nevet kapta. Az élethű
grafikájú, könnyen kezelhető játékprogrammal a diákok vagy a történelem
iránt érdeklődők játszva tanulhatják meg mindazt, ami a Rákóczi
szabadságharc alatt történt, közelebb kerül hozzájuk a korszak,
megismerhetik a korabeli földrajzi, társadalmi, politikai, gazdasági
állapotokat. Várhegyi Bulcsú a játékból tartott rövid harci bemutatója
alatt elmondta, a játékosok a saját bőrükön tapasztalhatják meg a
járványok, éhínségek, az ellenfél áskálódásainak következményeit, a
korabeli infrastruktúra fejletlenségét, szembesülhetnek a fizetetlen
hadak fosztogatásaival, a tehetségtelen tábornokok okozta károkkal. Sőt,
egy jó stratégiával még a szabadságharc végeredménye is
megváltoztatható. A játékot a Habsburgok oldaláról is lehet játszani, az
ellenfél pedig nemcsak a számítógép lehet, hanem egymással is lehet
harcolni az interneten, vagy helyi hálózaton keresztül, vagy egy gépen
felváltva. A játékot a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági
Szakközépiskola diákjai tesztelték.
Láng Krisztián elsős tanuló szerint a játék nagyon
egyszerű, minden elérhető, ami a stratégiához kell, csak meg kell
érteni, mi mire való. ?Érdekel ez a kor, és így sokkal könnyebb
megtanulni? – válaszolt arra kérdésre, hogy megkönnyíti-e a játék a
tanulást. A harmadikos Kiss Éva éppen ezt az időszakot tanulja most
történelemből. ?Nem vagyok számítógépes játékos típus, de jó, hogy így
megismerhetem a korszakot. Sokkal könnyebb beleélni így magunkat a
tábornokok helyzetébe? ? mondta el. A játék hitelességén szakmai
szempontból őrködő Limpár Péter történész véleménye szerint az új
program nagy előrelépés az oktatóprogramok sorában, mert azok az adatok,
információk, amelyeket korábban külön leírásban, kézkönyvben
mellékeltek a játékokhoz, most magában a játékban jelennek meg. Minden
az eredeti történelmi nevén szerepel, és a diákok elolvashatják a
korabeli szövegeket is. Minden olyan információ megtalálható a játékban,
ami egy emelt szintű érettségi letételéhez szükséges.
Miklósi László, a
Történelemtanárok Egyesületének elnöke szerint a játék rendkívül
életszerű, a tanórán és azon kívül is egyaránt használható. Kiemelte,
különösen arra alkalmas, hogy komplex látásmódra tanítsa a diákokat, ami
a történelemtanításban, -tanulásban is fontos. A játék döntések
sorozatából áll, így hozzásegít ahhoz, hogy aki nehezen hoz döntéseket,
az megtanuljon könnyebben dönteni és a következményeket
viselni.
A program az
Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet Programja keretében és
támogatásával született meg. Tavaly márciusban már megjelent egy, az
1848/49-es szabadságharcot feldolgozó játék, s a letöltések nagy száma
arra indította az oktatási tárcát, hogy újabb, a magyar történelmi
eseményeket bemutató játékok készítését támogassa. A játék kizárólagos
felhasználási jogát a tárca vásárolta meg, így bármilyen korlátozás
nélkül szabadon terjesztheti a szoftvert. A licenc 9,8 millió Ft plusz
áfába került. A játékot bárki elérheti és ingyenesen letöltheti a www.prolibertate.hu
hivatalos honlapról, és a Sulinet honlapjáról is. Bónuszként, a
programhoz egy, az amerikai függetlenségi háborút megelevenítő játékot
is adtak a készítők.