Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Egyre népszerűbb a környezettörténet
2010. június 1. kedd, 0:00

A környezettörténelem új tudományágként eljutott abba a szakaszba, amikor művelői egyre több helyen intézményi keretek között folytathatják munkájukat. Az interdiszciplináris tudomány egyik hazai képviselőjét, Rácz Lajost arról kérdezte az mta.hu, hogy mi is pontosan a környezettörténelem és kik azok a környezettörténészek. (Forrás: MTA via Múlt-kor)

Bővebben...
 
Egyezzünk ki a múlttal (összevont tartalomjegyzék)
2010. május 31. hétfő, 16:23

Az „Egyezzünk ki a múlttal” kiadvány alábbi összevont tartalomjegyzékében egyfelől szerepelnek a nyomtatásban megjelent könyv fejezetei (pdf-ben), másfelől azokat a cikkeket, amelyek a terjedelmi korlátok miatt csak rövidítve jelenhettek meg, itt a teljes szövegű online változatban olvashatják. A Függelékben kaptak helyet: a kötetben meg nem jelent kiegészítések, hozzászólások; válogatás a műhelybeszélgetések és a kiadvány sajtóvisszhangjából; […]

Bővebben...
 
Bevezető: Egyezzünk ki a múlttal!
2010. május 31. hétfő, 12:00

A történelem reális megközelítése – akár a megrögzött illúziókkal való leszámolás árán is – régi törekvés, most éppen csak aktuálisabb, mint bármikor.

Bővebben...
 
Trianon és a történelemtanítás
2010. május 31. hétfő, 11:30

„A magyar szellemi életnek, így a történelemtanításnak is színvonalasan kell tudnia képviselni a magyar nemzeti érdekeket. A megegyezés szándékának kell mindent áthatnia, de ez nem jelentheti a korábbi, önfeladó politika folytatását.” – Salamon Konrád vitaindítója.

Bővebben...
 
Trianon – egy középiskolai tankönyvben
2010. május 31. hétfő, 11:20

„… hogyan foglalkoztunk tankönyvünkben Trianonnal a projekt egészének témája, tehát a „mítoszkezelés” szemszögéből.” – Dupcsik Csaba és Repárszky Ildikó tankönyvszerzők a mítoszkezelésről.

Bővebben...
 
Trianon előzménye és utóélete
2010. május 31. hétfő, 11:10

„Megpróbálom az összes, a demokratikus opción belül még értelmezhető álláspontot empátiával fogadni. Diákjaim kérdéseire, még ha naivnak, irreálisnak tűnnek is, a maximális komolysággal és a tőlem telhető szakszerűséggel válaszolok.” – Peragovics Ferenc vitaindítója: elvi és szemléleti megfontolások; gyakorlati munka az órán.

Bővebben...
 
Képletek egy megoldhatatlan egyenlethez
2010. május 31. hétfő, 11:00

Lőrinc László beszélgetése Zeidler Miklóssal a trianoni békekötéshez vezető útról. Az interjú szövegét gondozta: dr. Fazekas Csaba.

Bővebben...
 
Trianon előzményei és utóélete (vita)
2010. május 31. hétfő, 10:50

Fazekas Csaba összefoglalója a Trianon történelmi megközelítésével és tanításával kapcsolatos vitáról.

Bővebben...
 
Egyezzünk ki a múlttal!
2010. május 31. hétfő, 10:45

A Történelemtanárok Egylete 2010-ben szakmai műhelyt indított. A munkában a történelemszemlélet formálásában szerepet játszó egyes szakmák meghívott képviselői vesttek részt, akik a magyar történeti közgondolkodás fontos problémáit vitatták meg.

Bővebben...
 
Magyarország a második világháborúban
2010. május 31. hétfő, 10:40

„Az 1930-as évek közepére Magyarország számára egyértelművé vált, hogy támogatást – nem feltétlent és nem teljeset – céljai eléréséhez a hitleri Németországtól kaphat, attól az országtól, amely nyíltan és határozottan állást foglalt a versailles-i békerendszer megváltoztatásáért.” (Szakály Sándor vitaindítója)

Bővebben...
 
Magyarország szerepe a második világháborúban
2010. május 31. hétfő, 10:30

„Olyan kérdésekkel fogok foglalkozni – ez a tizenhárom kérdés mind olyan –, amely kifejezetten morális jellegű, és azt is gondolom, ezt persze önök vitathatják, hogy a történetírásnak igenis foglalkoznia kell ezekkel a morális kérdésekkel. Különösen sokat kell foglalkoznia az iskolai oktatás terén.” (Ungváry Krisztián)

Bővebben...
 
Hozzászólás a nemzet, a nemzeti identitás témájához
2010. május 31. hétfő, 10:20

„Az iskolai történelemoktatás egyik feladata segíteni abban, hogy a tanulók az egyéni élményeket, egyedi történeteket be tudják illeszteni a múltról alkotott összetett képbe.” (Pihurik Judit)

Bővebben...