Ghitta Carell, Hubertus von Hohenlohe és Mizerák István fotókiállításai, valamint a magyar-lengyel közös múlt és az egyesült Európa születését felidéző tárlatok kapnak helyet a Magyar Nemzeti Múzeum nyári kiállítási programjában. (Forrás: Múlt-kor)
A kilencvenes évek közepén mért nemzetközi felnőtt olvasásvizsgálat szerint a mostanában oly sokszor hivatkozott „régi jó” magyar iskolarendszer egyáltalán nem ért el jobb eredményeket, mint a mostani. A Kádár-kor iskolájában végzettek ugyanolyan rosszul olvasnak, mint a demokráciában felnőtt nemzedék. (Balla István, Figyelőnet)
Máig kísért a rejtély: miképpen tudták 1944. május 15-től július elejéig, néhány hét leforgása alatt összeszedni, gettókba gyűjteni, bevagonírozni és a haláltáborokba szállítani a vidéken élő, félmilliós lélekszámú magyar zsidóságot? Kit terhel a fő felelősség? A német megszállókat? A Sztójay-kormányt és -adminisztrációt, amiért még a németeknél is lelkesebben küldték a halálba honfitársaikat? Karsai László és […]
Kipattan a frissen végzett történelemtanár az egyetem homlok(zat)a mögül, teljes fegyverzetben: felvértezve tudással, pedagógiai és módszertani ismeretekkel. Lendületesen indul az osztályterem felé, repíti a tudat, hogy tudja, mi az applikációs sorozat, a bemeneti szabályozás vagy a műveltségtartalom. Mi baja történhet? Például, hogy megbotlik a küszöbben. Ez az írás olyan apró kis csapdákra figyelmeztet, melyekbe gyakran […]
A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Apáczai Programigazgatósága a Határtalanul! program keretében pályázati felhívást hirdet erdélyi, felvidéki, délvidéki és kárpátaljai iskolai utazásokra.
… mindinkább teret kap, sőt, önálló kutatási iránnyá fejlődött a szóbeliségben élő, interjúkban, beszélgetésekben, visszaemlékezésekben elérhető emlékezet feltárása (oral history), illetve a történelem személyes vonatkozásaihoz (pl. tárgyi emlékeihez) kapcsolódó történeti kutatás. Kérdés, ez a szemléleti és módszertani váltás mennyiben, hogyan jelenhet meg az iskolai oktatásban. (Bánki István)
A TTE kezdeményezésére az Oktatási Hivatal kiegészítette a középszintű történelem érettségi feladatsor javítókulcsát. A TTE elnökének és az OH szakmai elnökhelyettesének levélváltása.
Dugovics Titusz önfeláldozó hőstette, a Holdról is látható kínai Nagy Fal, csak idehaza ismert világhírű magyar feltalálók. Van-e helyük a történelemkönyvekben, és ha igen, milyen formában? (Marinov Iván, urbanlegends.hu hozzászólása a TTE „Legendák” a történelemkönyvekben című sorozatához.)
A tavalyinál kicsit nehezebbek voltak az idei középszintű történelem érettségi írásbeli feladatai – mondta a Történelemtanárok Egyletének alelnöke. (Forrás: Inforádió)
Az idei középszintű történelemérettségin a választható esszékérdések között szerepelt a jobbágyfelszabadítás, a rendszerváltás, az alkotmány és Mátyás király. A hvg.hu történelemtanárokat kérdezett arról, szerencsés-e bő egy héttel az új alkotmány aláírása után az alkotmányozást is bevonni az érettségibe. A TTE részéről Miklósi László válaszolt. (Forrás: hvg.hu)
2011-ben május 4-én írták a végzős középiskolások a történelem írásbelit. Az Oktatási Hivatal a feladatlapokat és a javítási-értékelési útmutatókat május 5-én 8 órától tette nyilvánossá. Információk, megoldások, vélemények.
A történelemmel folytatódik az érettségi időszak. E tárgyból 2005-ben volt először írásbeli, a debütálás rögtön botránnyal kezdődött. Összegyűjtöttünk az elmúlt évszázadból néhány tételt, amelyből jól kirajzolódik mennyire meghatározzák az adott kor társadalmi-politikai nézetei még a záróvizsgát is. (Forrás: Figyelőnet)