• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Miért ne lennének romák a történelemérettségiben?
2013. május 9. csütörtök, 7:51

Az elmúlt éveket és a tavalyi történelem írásbeli érettségit nézve az idei volt a legnehezebb – mondta az Indexnek Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. A mostani érettségi több tárgyi ismeretet kívánt, a feladatokat kevésbé lehetett megoldani kizárólag a megadott források segítségével. A tesztkérdéseknél például a diákoknak tudniuk kellett, melyik uralkodóházból származott II. Lajos, erre semmi nem utalt a megadott szövegben.

 

Miklósi László szerint az elégségest most sem volt nehéz elérni, még ha ehhez a korábbi 20 helyett 25 százalékos teljesítményre volt szükség. A feladatok nehezítése inkább ott látható, hogy a jeles eredményhez idén jobban meg kellett erőltetnie magát a vizsgázóknak.

Nagyobb hangsúlyt kapott az idei érettségin a társadalomismeret. Miklósi László szerint ez a diákoknak és a tanároknak is tanulságul szolgál – erre több időt kell fordítani az órákon. A Történelemtanárok Egyletének vezetője abszolút pozitívnak értékelte az írásbeli feladatlapon a témák gazdagságát. Itt nem a korszakokra kell gondolni, hiszen jogszabály írja elő, hogy a kérdések felének a XIX-XX. századi történelemről kell szólnia. Miklósi László szerint az az örvendetes, hogy voltak kultúrával, demográfiával, gazdasággal kapcsolatos kérdések is, ami a tantárgy sokszínűségét mutatja.

Néhány feladatnál érdemes lesz megvárni a javítókulcsot, mert nem egyértelmű, milyen válaszokat fogadnak majd el helyesnek – hívta fel a figyelmet Miklósi. A középkori városok fejlődéséről szóló kérdésnél például nem egyértelmű a bányavárosok és a szabad királyi városok elkülönítése, hiszen az egyik példában is Selmecbánya szerepelt, amelynél mindkét megoldás elfogadható.

Ugyancsak nem egyértelmű, hogy a cigányság számarányának emelkedésével kapcsolatos kérdésnél melyik ok lesz a helyes válasz a javításnál: a magasabb népszaporulat vagy a többségi lakosság számnak csökkenése, hiszen mindkét tendencia érvényesült.  Miklósi László szerint szerencsésebb lett volna, ha a középszinten érettségizőket nem állítják ilyen dilemma elé.

Az Indexnek több érettségiző is azt mondta: nagy szerencséjük volt, hogy lehetett használni a történelmi atlaszt, abból ugyanis a kronológia és a térképek segítségével olyan adatokat, évszámokat is tudtak használni, amik nem jutottak eszükbe. Miklósi László nem tartja rossznak, hogy megmaradt ez a „puskázási” lehetőség: „a diákok később, felnőtt életükben is fognak használni segédeszközöket, így az érettségin azt mutatják meg, hogyan tudják használni ezeket”.

Régi probléma az is, hogy a képek, ábrák miatt az érettségi feladatlapok hosszúak, az idei is egy 34 oldalas füzet volt. Miklósi László szerint nem feltétlenül szerencsés ilyen mennyiségű feladatot feladni egy vizsgán, mert önmagában a feladatok végigolvasása is sok időbe telik.

A Történelemtanárok Egyletének vezetője szerint azzal sincs baj, hogy az idei érettségin is sok aktuálisnak tekinthető téma merült fel, például a cigányság helyzete mellett az alkotmányosság vagy az Európai Unió. „Ezek vitathatatlanul fontos témák és nem szabad, hogy a történelemben tabutémát legyenek”  – mondta az egylet vezetője. Az érettségin a feladatok megoldhatósága a legfőbb kérdés és Miklósi László szerint idén sem volt tetten érhető semmilyen ideológiai elfogultság az írásbeli feladatai között.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 4.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017