• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó: Az emberi jogok tanítása a középiskolai nyelvórákon
2021. november 25. csütörtök, 14:27
Címkék: emberi jogok, módszertani cikk

„Magától értetődőnek tartjuk azokat az igazságokat, hogy minden ember egyenlőnek teremtetett…” (Függetlenségi Nyilatkozat, 1776)
Valóban? Mindenki számára magától értetődő az egyenlőség, az egyenlő és egyetemes jogok fogalma? Tudjuk, hogy milyen jogaink vannak és hogyan élhetünk velük?
Diákjaink számára természetes, hogy vannak jogaik (bár ilyen irányú ismereteik is meglehetősen felszínesek és hiányosak) – de vajon tudatosul-e bennük, hogy diáktársaiknak és más embertársaiknak is? Ha azt szeretnénk, hogy felnőtté válva képesek legyenek az emberi és állampolgári jogokat ápolni és védeni, és ezzel hozzájárulni az egyenlőség eszméjének megvalósításához, nagy hangsúlyt kell fektetünk az emberi jogi nevelésre, oktatásra is.
Az emberi jogok tanítását általában a történelemtanárok felségterületének tekintik.
Rendszerint ők tartják a technika és ételvitel órákat is, illetve nagy eséllyel ők kapják meg majd a 2020-as NAT-ban ismét megjelenő társadalomismeret órákat. Az esélyegyenlőség témája előkerülhet még az etika, illetve osztályfőnöki órákon is – és ekkor már nem is annyira az oktatás, hanem inkább a nevelés, a megélés kerül előtérbe. Az emberi jogi nevelés azonban minden pedagógusnak szívügye kell, hogy legyen, tanítson bármilyen tantárgyat is. Én a következőkben azt szeretném körbejárni, milyen lehetőségei lehetnek a nyelvtanároknak, különösen az angol nyelvet oktatóknak. Egy középiskolában használt tankönyvcsalád egyik kötetét fogom megvizsgálni abból a szempontból, hogy jelen vannak-e emberi jogi témák, és ha igen, milyen formában. Ezt követően megnézzük, milyen lehetőségei vannak egy angoltanárnak az emberi jogok tanítása terén.

Teljes cikk

Óravázlat

Tevékenység

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 5.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017