Igazságosabb európai oktatási rendszereket akar az Európai Parlament
2007. szeptember 28. péntek, 0:00
A
hatékonyabb és igazságosabb oktatás érdekében az Európai Parlament (EP)
támogatja az egész életen át tartó tanulást.
(Forrás:
MTI)
A hatékonyabb és igazságosabb
oktatás érdekében az Európai Parlament (EP) támogatja az egész életen át
tartó tanulást, több befektetést vár az iskolaelőkészítésbe, és
megfelelő pénzügyi ösztönzők esetén nem tartja feltétlenül szükségesnek
az egyetemi oktatás ingyenességét. Az Európai Parlament csütörtökön
Tomás Zatloukal cseh néppárti EP-képviselő jelentésének elfogadásával az
Európai Bizottság „Hatékonyság és igazságosság az európai oktatási és
képzési rendszerekben” című közleményére reagált.
Az EP „támogatja az egész életen át tartó tanulás
európai képesítési keretrendszerének létrehozását, amely megkönnyíti a
tanulmányi eredmény elismerését, valamint látható és átlátható váltást
tesz lehetővé a különböző tanulási opciók között” – olvasható az
elfogadott jelentésben. Az EP felszólítja a tagállamokat, hogy „sokkal
többet fektessenek be az iskolaelőkészítő oktatásba – az óvodai oktatást
is beleértve -, mivel az ilyen beruházás hatékony eszköze a jövőbeli
oktatás megalapozásának, a gyerek értelme fejlesztésének, az átfogó
szakértelem növelésének és az oktatási rendszer igazságossága jelentős
növelésének”.
A jelentés szerint „az
egyetemi oktatás ingyenessége önmagában nem feltétlenül garantálja az
igazságosságot”. Az EP tanulmányozná azt a felvetést, amely szerint „a
tandíjak kérdését nem elszigetelten, hanem sok tényező egészének
részeként kell kezelni. Ez „kapcsolódik a pénzügyi ösztönzőkhöz és a
kapcsolódó pénzügyi támogatáshoz, amely révén a hátrányos helyzetű
csoportok esetében csökkenthető az igazságtalanság az egyetemi
oktatásban való részvétel tekintetében” – véli az Európai
Parlament.
A jelentés vitájában
felszólaló Schmitt Pál magyar néppárti EP-képviselő úgy vélte: „ha a
gyermekek fiatal korban megszokják, hogy ilyen vagy olyan
fogyatékossággal rendelkező társaik velük együtt élnek, őket ugyanolyan
módon tisztelni kell, adott esetben segíteni nekik, jó esély van rá,
hogy felnőtt életükben is nagyobb megértést, több empátiát tanúsítanak
majd a hátrányos helyzetűek irányában”. A képviselő hozzátette: a
szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek számára is fontos, hogy a többi
gyerekkel együtt vegyenek részt az oktatás különböző
fázisaiban.
Mindehhez Schmitt
szerint technikai fejlesztésre és akadálymentesítésre van
szükség, ebből a szempontból viszont „óriási lemaradásban
vannak a közép- és kelet-európai tagállamok, ahol az iskolák és azok
környéke, a közlekedési eszközök, a kórházak, más intézmények,
közintézmények elérhetetlenek például a kerekesszékesek számára”.