A konferencia résztvevőinek egyetértésével a Bizottmány fogalmazta meg az állásfoglalást.
1. A sztrájkjogról, a tanári tiltakozásokról, sztrájkról, polgári engedetlenségről a) A tényleges munkabeszüntetést lehetővé tevő jogi szabályozást tartunk szükségesnek. Támogatjuk az európai szakszervezeti jogosultságok visszaállítását Magyarországon. b) Szolidaritást vállalunk az elbocsátott és elbocsájtással fenyegetett tanárkollégákkal. c) Fontosnak tartjuk a sztrájk és a történelmi tananyaghoz is tartozó polgári engedetlenség fogalmának tanítását történelem-, valamint állampolgári ismeretek órákon. Ezek ismerete nélkül a tudatos állampolgárrá nevelés folyamata nem lehet teljes.
2. Az orosz-ukrán háborúról
a) A TTE szolidaritást vállal a megtámadott Ukrajna lakosságával, kiemelten is ottani tanárkollégáival.
b) Elvárható az állami médiától a kiegyensúlyozott tájékoztatás (az ukrajnai háború és más események kapcsán is), amely a közügyekben való eligazodás egyik alapfeltétele.
3. A tankönyvek szaktudományos minőségéről
A TTE konferencián elhangzott történészi előadások újra rávilágítottak arra, hogy a legújabb középiskolai taneszközök (könyvek, atlaszok stb.) több esetben – például a 18-19-20. századi magyar történelem nemzetközi kontextusát illetően – nem tükrözik a történészek szakmai konszenzusát. Ezekre a taneszközök korrekciójánál, újabbak készítésekor fontos lenne figyelmet fordítani.
4. A Kárpát-medence tágabb térsége történetének tanításáról
Szükségesnek tartjuk a térség történetének megismertetését. Ez egy majdani tanterv- és tananyag átdolgozásakor nem a jelenlegi ismeretek bővítésével, hanem újragondolásával oldható meg.
5. A többszempontú megközelítésekről és a forráskritikáról
A tanároktól is elvárható, hogy szakszerű, több szempontot is körbejáró órákat tartsanak diákjaiknak a forráskritika kiterjedtebb alkalmazásával.
6. A tanárképzésről
A térség történetének megismerésében, és a fentiekhez szükséges készségek fejlesztésében a tanárképzésnek is segítenie kell a tanárjelölteket, továbbá a továbbképzéseken a gyakorló tanárokat.
A napjainkban terjedő tévhitek és álhírek kiszűrése nem csupán történelemtanári feladat. Ezekhez számos kiadvány és weboldal segítséget nyújthat, melyek közül az alábbiakat ajánljuk. (Természetesen ezek sem tévedhetetlenek.)