• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A Történelemtanárok 25. Országos Konferenciájának állásfoglalása
2015. október 4. vasárnap, 15:07
Címkék: állásfoglalás, etikai kódex, menekültek, PÖCS, tankönyv, történelmi atlasz, TTE-konferencia

A Történelemtanárok 25. Országos Konferenciájának állásfoglalása a menekültkérdésről, az Pedagógus Etikai Kódexről, a PÖCS-ről, a tankönyvekről és az új történelmi atlaszokról

Menekültkérdés


1.    A Konferencia elengedhetetlennek tartja, hogy széleskörű összefogással keressük a megoldást a menekülthelyzetből adódó társadalmi problémákra. Az adott helyzetben a politika minden résztvevőjének felelős magatartást kell tanúsítania, ugyanakkor az értelmiségnek, a szakemberek széles körének is együtt kell működnie a szükséges teendők kimunkálása, majd megvalósítása érdekében. Ebben az iskoláknak, a pedagógusoknak is megvannak a feladatai.

2.    Amennyiben a probléma kezelése elmarad, annak tragikus következménye is lehet. A félelem talaján keletkező gyűlölet mérgező hatása kihathat egész köz- és mindennapi életünkre, különösen a kellő immunitással nem rendelkező fiatalokra. Ez még tovább gyengítheti – az amúgy is gyenge – szolidaritás-érzést.

3.    A menekültkérdést, a humanitárius ügyeket nem szabad (párt)politikai csatározásokra felhasználni.

4.    Egyértelművé kell tenni: a menekültek is emberek, nem dehumanizálhatók!

5.    Az iskola feladatai

a.    A történelemórákon hiteles, tényszerű ismereteket kell adni diákjainknak a menekülteket érintő kérdésekben is. Fel kell hívni figyelmüket a tények és híresztelések közötti különbségre, a forráskritika fontosságára.
Meg kell ismertetni tanítványainkat
–    az iszlám mai világával, és ennek fontosabb történelmi előzményeivel,
–    az eltérő a kulturális diverzitás fontosságával és problémáival,
–    kultúrák azonosságaival és különbségeivel,
–    a migráció főbb okaival a különféle korszakokban, helyszíneken,
–    a kérdés hatályos európai és magyar jogi szabályozásának alapjaival.

b.    Az ismeretek mellett fontosnak tartjuk az attitűdök formálását:
–     a nyitottságot, kíváncsiságot a másfajta kultúrák (és képviselőik) iránt,
–    a kultúrák egyenrangúságának fel- és elismerését,
–    a sajátosságok megismerésével egyidejűleg a saját (nemzeti) identitás, sőt, a segítés gesztusának átélésével a nemzeti büszkeség erősítését is,
–    a pedagógiai munka erkölcsi hozadékaként a befogadó gesztus, a szolidaritás, a közösségi tudat erősítését.

c.    A menekült-témával való foglalkozás nem csupán a történelemtanár feladata. Minden pedagógus legyen nyitott a téma tárgyalására, legjobb tudása szerint válaszoljon a diákok ezzel kapcsolatos kérdéseire.

d.    A fentiek megvalósítására a tanárokat a témához értő civil szervezetek, szakemberek bevonásával továbbképzéseken, tréningeken, s gyakorlati tapasztalatok szerzésével fel kell készíteni, majd szükség esetén a megvalósításban is segíteni kell őket.


Pedagógus Etikai Kódex

A Történelemtanárok Egyletének Bizottmánya által kiadott Állásfoglalás a Nemzeti Pedagógus Kar által készített Pedagógus Etikai Kódex tervezetéről c. dokumentummal a Konferencia egyetért, aláíróként csatlakozik ahhoz.


PÖCS-ök
Az iskolák most szembesülnek a Pedagógus Önértékelési Csoportok (PÖCS-ök) működtetésének kötelezettségével. A megnevezés megtévesztő, a betűszó kínos. Megtévesztés önértékelésről beszélni, hiszen valójában központi előírások alapján történő, több körben megvalósítandó ellenőrzés várható (önellenőrzés, a kolléga, az igazgató ellenőrzése; szakértő ellenőrzése; a minősítés során történő ellenőrzés).
Az ellenőrzéseket, majd a minősítést egy igen részletes szempontsor alapján kell végezni, melyeknek egyes elvárásai szakmailag vitathatóak. A mai magyar közoktatási rendszer helyzetében (például a pedagógusok, iskolák túlterheltsége miatt) irreális elvárás ezek együttes teljesítése. Ennek következtében bárkinek a munkájában bármikor találhatóak majd hibák. Ebben a rendszerben mindenki ellenőriz mindenkit, s valamennyi jelentés egy központi adatbázisba kerül. Ezáltal az ön- és kolléga-, továbbá szülői feljelentés rendszere épülhet ki. A PÖCS-rendszer azon túl, hogy súlyos etikai kérdéseket vet fel, szakmai szempontból is elfogadhatatlan, mivel az értékelés adott rendszere tarthatatlan helyzetbe hozhatja a szakmai munkájukban önálló, autonóm pedagógusokat.


Tankönyvek
A Konferencia megismétli korábbi álláspontját: értéknek tekinti a tankönyvek szabad választását, szakmailag elfogadhatatlannak tartja a tankönyvpiac megszüntetését, a tankönyvválasztás megakadályozását, az egyes esetekben már kötelező egytankönyvűséget.


Új történelmi atlaszok

A konferencia szakmailag és erkölcsileg is elfogadhatatlannak tartja, hogy a 2015/16. évi tanévre számos iskola a megrendelt történelematlasz helyett az OFI által készített, szakmailag kifogásolható új állami atlaszt kapta. Ez a tankönyvválasztásra mért újabb csapás. Nem értünk egyet azzal, hogy csak ezt az atlaszt lehet használni 2017-től az érettségi vizsgán azoknak is, akik eddig nem ezzel dolgoztak.

2015. október 4.

Történelemtanárok 25. Országos Konferenciája

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017