• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A Történelemtanárok 25. Országos Konferenciájának állásfoglalása
2015. október 4. vasárnap, 15:07
Címkék: állásfoglalás, etikai kódex, menekültek, PÖCS, tankönyv, történelmi atlasz, TTE-konferencia

A Történelemtanárok 25. Országos Konferenciájának állásfoglalása a menekültkérdésről, az Pedagógus Etikai Kódexről, a PÖCS-ről, a tankönyvekről és az új történelmi atlaszokról

Menekültkérdés


1.    A Konferencia elengedhetetlennek tartja, hogy széleskörű összefogással keressük a megoldást a menekülthelyzetből adódó társadalmi problémákra. Az adott helyzetben a politika minden résztvevőjének felelős magatartást kell tanúsítania, ugyanakkor az értelmiségnek, a szakemberek széles körének is együtt kell működnie a szükséges teendők kimunkálása, majd megvalósítása érdekében. Ebben az iskoláknak, a pedagógusoknak is megvannak a feladatai.

2.    Amennyiben a probléma kezelése elmarad, annak tragikus következménye is lehet. A félelem talaján keletkező gyűlölet mérgező hatása kihathat egész köz- és mindennapi életünkre, különösen a kellő immunitással nem rendelkező fiatalokra. Ez még tovább gyengítheti – az amúgy is gyenge – szolidaritás-érzést.

3.    A menekültkérdést, a humanitárius ügyeket nem szabad (párt)politikai csatározásokra felhasználni.

4.    Egyértelművé kell tenni: a menekültek is emberek, nem dehumanizálhatók!

5.    Az iskola feladatai

a.    A történelemórákon hiteles, tényszerű ismereteket kell adni diákjainknak a menekülteket érintő kérdésekben is. Fel kell hívni figyelmüket a tények és híresztelések közötti különbségre, a forráskritika fontosságára.
Meg kell ismertetni tanítványainkat
–    az iszlám mai világával, és ennek fontosabb történelmi előzményeivel,
–    az eltérő a kulturális diverzitás fontosságával és problémáival,
–    kultúrák azonosságaival és különbségeivel,
–    a migráció főbb okaival a különféle korszakokban, helyszíneken,
–    a kérdés hatályos európai és magyar jogi szabályozásának alapjaival.

b.    Az ismeretek mellett fontosnak tartjuk az attitűdök formálását:
–     a nyitottságot, kíváncsiságot a másfajta kultúrák (és képviselőik) iránt,
–    a kultúrák egyenrangúságának fel- és elismerését,
–    a sajátosságok megismerésével egyidejűleg a saját (nemzeti) identitás, sőt, a segítés gesztusának átélésével a nemzeti büszkeség erősítését is,
–    a pedagógiai munka erkölcsi hozadékaként a befogadó gesztus, a szolidaritás, a közösségi tudat erősítését.

c.    A menekült-témával való foglalkozás nem csupán a történelemtanár feladata. Minden pedagógus legyen nyitott a téma tárgyalására, legjobb tudása szerint válaszoljon a diákok ezzel kapcsolatos kérdéseire.

d.    A fentiek megvalósítására a tanárokat a témához értő civil szervezetek, szakemberek bevonásával továbbképzéseken, tréningeken, s gyakorlati tapasztalatok szerzésével fel kell készíteni, majd szükség esetén a megvalósításban is segíteni kell őket.


Pedagógus Etikai Kódex

A Történelemtanárok Egyletének Bizottmánya által kiadott Állásfoglalás a Nemzeti Pedagógus Kar által készített Pedagógus Etikai Kódex tervezetéről c. dokumentummal a Konferencia egyetért, aláíróként csatlakozik ahhoz.


PÖCS-ök
Az iskolák most szembesülnek a Pedagógus Önértékelési Csoportok (PÖCS-ök) működtetésének kötelezettségével. A megnevezés megtévesztő, a betűszó kínos. Megtévesztés önértékelésről beszélni, hiszen valójában központi előírások alapján történő, több körben megvalósítandó ellenőrzés várható (önellenőrzés, a kolléga, az igazgató ellenőrzése; szakértő ellenőrzése; a minősítés során történő ellenőrzés).
Az ellenőrzéseket, majd a minősítést egy igen részletes szempontsor alapján kell végezni, melyeknek egyes elvárásai szakmailag vitathatóak. A mai magyar közoktatási rendszer helyzetében (például a pedagógusok, iskolák túlterheltsége miatt) irreális elvárás ezek együttes teljesítése. Ennek következtében bárkinek a munkájában bármikor találhatóak majd hibák. Ebben a rendszerben mindenki ellenőriz mindenkit, s valamennyi jelentés egy központi adatbázisba kerül. Ezáltal az ön- és kolléga-, továbbá szülői feljelentés rendszere épülhet ki. A PÖCS-rendszer azon túl, hogy súlyos etikai kérdéseket vet fel, szakmai szempontból is elfogadhatatlan, mivel az értékelés adott rendszere tarthatatlan helyzetbe hozhatja a szakmai munkájukban önálló, autonóm pedagógusokat.


Tankönyvek
A Konferencia megismétli korábbi álláspontját: értéknek tekinti a tankönyvek szabad választását, szakmailag elfogadhatatlannak tartja a tankönyvpiac megszüntetését, a tankönyvválasztás megakadályozását, az egyes esetekben már kötelező egytankönyvűséget.


Új történelmi atlaszok

A konferencia szakmailag és erkölcsileg is elfogadhatatlannak tartja, hogy a 2015/16. évi tanévre számos iskola a megrendelt történelematlasz helyett az OFI által készített, szakmailag kifogásolható új állami atlaszt kapta. Ez a tankönyvválasztásra mért újabb csapás. Nem értünk egyet azzal, hogy csak ezt az atlaszt lehet használni 2017-től az érettségi vizsgán azoknak is, akik eddig nem ezzel dolgoztak.

2015. október 4.

Történelemtanárok 25. Országos Konferenciája

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rákóczi-lovastúra

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017