„A történelem nem évszámok és csaták sorozata, hanem az életünk. Azt akarom, hogy a gyerekek szomjazzák a tudást, ne csak azért tanulják a történelmet, mert kötelező, hanem hogy belső késztetésük legyen. Amit régészként is tanultam, viszem tovább: életmódtörténetet kell tanítani a gyerekeknek, hogy megszeressék a történelmet.”
Várnainé Balogh Beáta sokoldalú történelemtanár, aki munkája során innovatív élménypedagógiai módszereket alkalmaz. Elkötelezett híve az életmódtanítás fontosságának. Korunk tanár polihisztora. Kreativitásban lehetetlen vele versenyezni.
Hány kockacukor kell a gízai piramis felépítéséhez? – teszi fel a kérdést ötödikeseinek; a hatodikosokkal a gyógynövényből történő parfümkészítést tanulmányozzák, hetedik osztályosokkal herendi porcelánt fotóztat, nyolcadikos diákjai önálló kutatómunkát végeznek. Az olasz egység kapcsán szorgalmi feladat a margherita pizza történetének tárgyalása és elkészítése. A szakkörben egy hatodikos diák felvetésére a “perui ufó múmiák kapcsán” a médiahackről és a fakenews-ról beszélnek, majd “gabonaköröket” rajzolnak. Diákjai nem passzív szemlélői, hanem aktív részesei a tanóráknak, legyen szó középkori vagy éppen monarchia korabeli ételek elkészítéséről, vagy római páncélba öltözésről.
A történelem iránti szenvedélyét nagyapjától örökölte, aki sokat olvasott és mesélt neki a múltról. Már ötödikes korában elhatározta, hogy történelemtanár és régész lesz. A Pápai Református Kollégium Gimnáziumában érettségizett, majd a szombathelyi tanárképző főiskolán szerzett diplomát magyar és történelem szakon. Régésztechnikusi specializációt is felvett, és részt vett többek között az Iseum feltárásában. 2000-től 2015-ig a Savaria Múzeumban dolgozott, ahol számos kutatást és kiállítást vezetett vagy segített megvalósítani. A múzeumi évek alatt sok tapasztalatot szerzett a régészet és a muzeológia, múzeumpedagógia területén, amelyeket később beépített a tanításba.
2015 óta a szombathelyi Zrínyi Ilona Általános Iskolában tanít történelmet, hon- és népismeretet. Tanóráin nem a hagyományos módon, tankönyvből tanít, hanem a tanári magyarázat mellett saját készítésű tananyagokat, blogot, portfóliót és históriás oldalt, történelmi filmeket, rekonstrukciós videókat használ, digitális alkalmazásokat ismertet meg diákjaival, akik képregényt, mémet, játékos szabadulószobát, interaktív képeket tanulnak meg elkészíteni. A közösségi médiában is aktív, ahol megosztja ötleteit, sikereit és alkotásait másokkal. Helytörténeti és honismereti sétákat is tart, folyamatosan képzi magát, részt vesz pl. a Centropa képzésein, a Haver Alapítvány, amely a zsidóság múltjának hiteles megismertetését tűzte ki célul nagykövetének választotta.
Alapvetőnek tartja a szakmai megújulást, örömmel veszi, hogy sokan megtalálják a fiatal, és az idősebb kollégák közül is, akik keresik az új módszereket, mint pl. a játékosítást.
„Igaz, hogy az utánpótlás egyre kevesebb. Ezt nagyon sajnálom, de pont azzal tudnánk egy többletet generálni, hogy megmutatjuk: mi idősebbek is képesek vagyunk a megújulásra. Szüksége is van a mai gyerekeknek arra, hogy egy egészen más módszertant dolgozzunk ki az ő tanításukra.”
A díj odaítéléséről a TTE Bizottmánya 2023. szeptember 22-én határozott.