A Történelemtanárok Egylete 2020. október 10-én
tartott tankönyvvitáját követően minden résztvevő számára felkínáltuk, hogy
írásban is fejtse ki a konferencián általa elmondottakat. Szabados György történész,
a NAT-2020 alapján készült (két 5. osztályosoknak szánt és két 9. évfolyamosoknak
írt) történelemtankönyvek egyik alkotója összefoglalta a tankönyvvitán is elmondott
álláspontját, továbbá reagált az akkor elhangzottakra. Alább – előzetes
megjegyzéseinket követően – teljes terjedelemben közöljük Szabados György
cikkét.
Előzetes megjegyzéseink Szabados György írásához.
1. A szervező Történelemtanárok Egylete, a jelenlévő történészekkel, tanárkollégákkal és újságírókkal egyetértve igen pozitívnak minősítette és minősíti, hogy az új tankönyvek egyik alkotója vállalta a szakmai vitán a részvételt; ugyanis a szakmai véleménycserét a tankönyvfejlesztés és a demokratikus közállapotok elengedhetetlen elemének tartjuk.
2. Az álláspontok azonban nem közeledtek annak ellenére, hogy egyetértünk Szabados György eme, az összefoglalójában is kifejtett gondolatával: „a tudományos alap az, ami nem engedi a történészi gondolatokat fékevesztett vágtázásba váltani, szétszéledni: a történettudomány ugyanis a források kritikus vizsgálatára épített múlt-rekonstrukció, ilyenformán a Magyarországon mintegy negyed évezrede alakuló, finomodó történetkritikai módszerek megszabnak egy széles haladási sávot, amelyen több nézet is versenyezhet, de ha egy elmélet letér arról, az már nem nevezhető tudománynak.”
3. A vita egyik sarkalatos pontja lett az a kérdés, hogy létezik-e, létezhet-e szakmai konszenzus – jelen esetben a magyar korai történelemmel kapcsolatban, ami számon kérhető a tankönyveken. Szabados György többször kifejtette ezzel kapcsolatos elutasító álláspontját, ugyanakkor a vitán több szakember is megfogalmazta a tudományos konszenzus kialakításának módszereit, feltételeit, így a bizonyítékokkal való alátámasztás szakmai érvét. Szabados György szerint: „akik a konszenzust kérték számon rajtam, azok egyszer sem tudták pontosan kijelölni a konszenzusalkotásra jogosultak körét (jelzem, e vita során sem).” Változatlanul elbeszélnénk egymás mellett?
4. Szabados György csúsztatással vádol minket, ám szerintünk érvelésében ezt épp ő teszi:
„A
vita minden értéke dacára a TTE hivatalos álláspontjával továbbra sem tudok
azonosulni, főleg az október 19-én közzétett bizottmányi állásfoglalás ezen
mondatával: „A szakmaiság hiányát jelzi, hogy ezek a tankönyvek a magyar
őstörténet kapcsán az elfogadott tudományos álláspontokat nem hitelesen mutatják
be, míg a valóban vitatott témákat egyoldalúan közelítik meg. Így épp a
kiemelten fontos forráskritika elsajátítását gátolják.”Ezt kollégáim nevében is határozottan
visszautasítom. Élből csúsztatásnak tartom azt, hogy a tankönyveket
általánosan említve elsikkad az a tény, hogy az ötödikes és a kilencedikes
korosztályt nem ugyanazon anyagmennyiség és módszertan alapján tanítják:
furcsa, hogy ezt itt nekem kell szóvá tennem. Az „elfogadott” és a „valóban
vitatott” jelzők aggatása pedig a konszenzus lehetetlenségének fényében bajosan
értelmezhető: nemcsak azért, mert a magyar őstörténetben minden kérdés „valóban
vitatott”, hanem azért is, mert egy mégoly „elfogadott tudományos álláspont”
lehet egyszersmind vitatott.„
A két aláhúzott részt tartjuk csúsztatásnak. Először: mi éppen azt tettük szóvá, hogy az 5-es és 9-es tankönyveket ugyanaz a tananyagfejlesztő is jegyzi. Négy tankönyvben olvashatóak az adott szerző gondolatai – az életkori sajátosságok ellenére – akár azonos megfogalmazásban. Másodszor: azt kértük többszörösen számon, hogy vitatott kérdések esetén (konkretizálva például a kettős honfoglalás elméleténél – a konkrétumokat Szabados György hiányolja) mindegyik álláspont melletti érvek jelenjenek meg (illetve maga a vitatottság ténye), ne csupán egyik irányban részrehajló megállapításokat fogalmazzanak meg a tankönyvek.
5. Szabados György több ponton „félreérti” történész-régész-nyelvész kollégák érveit, például Klima Lászlóét: „az kellene, hogy a történelemtankönyvek ne mondjanak ellent a nyelvtantankönyveknek”pedig szintén elfogadhatatlan, mert ha a történeti és a nyelvi kapcsolódások másfelé mutatnak, akkor miért is kell a történelemtankönyveket éppen a nyelvtankönyvekhez igazítani?Állításával ellentétben a történelemtankönyvek nem fogalmaznak meg külön elméletet a nyelv eredetéről, csupán a kutatás legújabb módszertani fejleményeire figyelmezve a nyelv őstörténeti relevanciáját nem jegyzik oly magasan, mint ahogy a finnugrista elfogultságtól terhelt, túlhaladott szemlélet elvárná!”
A tankönyveknek
nyilvánvalóan, a tantárgyhoz kapcsolódó releváns, elfogadott tudományos
álláspontokat, így például a magyar nyelv finnugor/urali nyelvcsaládhoz
tartozását kell tartalmazniuk, amely nem túlhaladott szemlélet. Vagyis
nem a történelemkönyveket kell igazítani a nyelvtankönyvekhez (pontosabban a magyar
nyelv tantárgy könyveihez), hanem a nyelvészet elfogadott álláspontját kell
tükrözniük.
Azt változatlanul
komoly szakmai hibának tartjuk, hogy az új történelemtankönyvek vitatott
elméletként jelenítik meg a magyar nyelv finnugor/urali nyelvcsaládhoz
tartozását.
Szabados György
Tanok és könyvek – a történelemtankönyvek átdolgozásáról
Gondolati sarokpontokról
Mindannyiunk számára jól ismert
tény, hogy idén ősszel átdolgozott történelemtankönyvek álltak a magyar közoktatás
szolgálatába. Azt is tudjuk: kétszer két tankönyvről van szó, hiszen az 5. és a
9. osztályos diákok számára egyaránt megújult a korábbi és az „újgenerációs” változat.
Az sem titok, hogy a korai magyar történelem oktatásában érvényesített új
szemlélet szakmai megalapozásáért én vállalom a felelősséget. Erről több
alkalommal folytattam vitát; legutóbb a Történelemtanárok Egylete (TTE) 2020. október
10-i konferencián volt alkalmam érveimet kifejteni. Hasznos volt az elhangzott kritikákat
meghallgatnom (azokat is, amelyek bevallottan nem nekem szóltak, hanem pedagógus
alkotótárs-kollégáimnak), valamint a TTE Bizottmányának a TTE honlapján október
19-én közzétett állásfoglalását elolvasnom. Erre is reagálni kívánok.
Annak nyomatékosításával kezdem,
hogy a történelemtankönyvek átdolgozása csapatmunka volt, s több tudásfajta
(pedagógusi és kutatói) találkozott. Munkánkat három szemponthalmaz közös metszetében
tudom elhelyezni. Ezek: tudományos hitelesség, módszertani hatékonyság és a
Nemzeti alaptanterv (NAT) és Kerettanterv (KET) által szabott keretek.
Hogy néz ki minden kissé
részletesebben kibontva?
Tudományos
hitelesség – kutatói szakmámból eredően erről szólok majd legbővebben. E
pont hármas tartópillére: konszenzus” helyett reális történelmi
rekonstrukció; új kutatási eredmények, új tudományágak bevonása; a tudásalapot
a történelmi tények ismerete és azok feldolgozásának módszere kell, hogy
képezze.
Módszertani
hatékonyság. E pont szintén három pilléren nyugszik. Elsőként említendő a
korosztályoknak megfelelő nehézségi szint megtalálása, amit csak csapatmunkával
tudtunk elérni, hiszen gyakorló pedagógusok joga és kötelessége
meghatározni, hogy mennyire terhelhető egy ötödikes és egy kilencedikes
diák. A XXI. században élünk, így nagy hangsúlyt helyeztünk a kreativitás
és vizualitás érvényesítésére; ezért hoztam ezt fel másodjára. Csak sorrendben
és nem fontosságban harmadik pont a tanároknak biztosított oktatói
szabadság, amely lehetőséget ad az átadandó tudásalap súlyozására, a
véleménykülönbségek megjelenítésére és a pedagógusi kreativitás
kifejtésére.
NAT és
KET elvárásai. E pont hármas rendszere a tananyag csökkentését, ugyanakkor
a magyar történelem részarányainak növekedését, annálfogva az
identitásteremtés és identitáserősítés célját öleli fel. Történészi hatáskörömön
túlmutató oktatáspolitikai szempont ez, bár én régmúltunk bővebb
bemutatását csak üdvözölni tudom. Hazánk helyét, identitásunk legfontosabb
jelképeit (államcímer és az alapján a zászló), egyes intézményeink
(megyerendszer, kodifikált törvénykezés) e régi korok hagyatéka!
Tudományos hitelességről – a konszenzus
ügyéről
A tudományos hitelesség
témakörében a legnagyobb ellenérzést kiváltó álláspontom az volt, hogy konszenzus
helyett reális alapon nyugvó történelmi rekonstrukcióra törekedtem. Ezt a
Történelemoktatók Szakmai Egyesületének adott interjúmban is kifejtettem: „a
korai magyar történelemben sosem volt és sosem várható teljes szakmai
konszenzus. Aki ilyet mond, az vagy ennyire nem ért a kutatáshoz, vagy
tudatosan állít valótlant. Ennélfogva egy tankönyvön sem lehet konszenzust
számonkérni! Amit számon lehet kérni, az a következő: szülessék forrásokon és
szakirodalmi eredményeken alapuló valószerű történeti rekonstrukció, az így is
történhetett elv jegyében. Éppen ezért én is átéreztem annak felelősségét, hogy
– a tankönyvírásban való részvétel megtisztelő lehetőségével élve – minden
állításomnak legyen szakmai fedezete; még akkor is, ha egyes sarkalatos
kérdések mentén szakmai vitákat folytatok tudós kollégáimmal.”
2020. június 26-án közzétett
gondolataimat ma is vállalom, ugyanakkor a TTE-konferencián folytatott vita
során meggyőződtem arról, hogy egy kellően át nem beszélt elvet kell közösen
átgondolnunk. Kezdjük azzal, hogy mi az a konszenzus? Létezik-e teljes konszenzus?
Mivel a múltunkból leszűrhető tapasztalat, történelmi hagyatékunk egyik
legerősebb pillére nemzeti identitásunknak, ezért biztos, hogy teljes konszenzus
nem létezik; különböző műveltségű, vérmérsékletű, világnézetű emberek vagyunk,
ezért mindig fogunk erről vitázni, szakmán belül és kívül egyaránt. Ha van két
korszak, amelyik különösen távol áll a konszenzus lehetőségétől, az a régmúlt
és a jelenkor. A jelenkor azért, mert ez a személyes élményként megélt történelem
mába érő folytatása; a régmúlt idők hagyatéka pedig a „kik vagyunk? honnan
jöttünk?” kérdésére kínál időről időre újrafogalmazott identitásalapozó válaszokat.
Visszatérve a praktikus vonulathoz: akik a konszenzust kérték számon rajtam, azok
egyszer sem tudták pontosan kijelölni a konszenzusalkotásra jogosultak körét (jelzem,
e vita során sem). Értsük bele csak az akadémikusokat? De miért csak őket? A
nem akadémikus kutatók álláspontja szükségszerűen kevésbé értékes? Különben is:
ha valaki csak két néhai kiváló medievista akadémikus, Györffy György és Kristó
Gyula életművét tanulmányozza, akkor láthatja, hogy a honfoglalás, a X. század
és a Szent István-i keresztény államalapítás megítélésében sarkalatos nézetkülönbség
alakult ki közöttük. Melyikük álláspontjára épüljön konszenzus? Tovább haladva
e gondolat mentén: aki tudja, hogy a régmúltról szerzett tudást csak különböző
tudományterületek bevonásával lehet valósághű komplexitással felruházni, az
könnyen beláthatja, hogy nem kizárólag a történészeké a véleményformálás joga
(mondom ezt történészként), hanem régészeket, nyelvészeket, néprajzkutatókat szintén
illenék bevonni, sőt ma már a fizikai antropológusok és az archeogenetikusok is
méltán kérnek részt a korai múlt egyes problémáinak megvitatásában. Régiek mellett
új tudományok hallatják hangjukat, folyamatosan zajlik a régi és új tudományok illetékességi
körének újragondolása.
Az új tudományok – főleg az
őstörténet kutatásában – a múlt mindinkább színesedő képét eredményezik. Ezt a
színesedést pedig minél hamarabb be kell építeni a közoktatásba, hiszen XXI.
századi diákjaink vizuális kultúrában és a modern technika hatása alatt élnek.
Így a régi korok szereplőit is hatékonyan lehet megkedveltetni a fiatalokkal,
ha a legújabb technikával századok távolságából lehet őket eleven közelségbe
hozni. Különös szerencsénk – amit bűn, sőt, mi több: hiba lett volna kihasználatlanul
hagyni – III. (Nagy) Béla király (1172–1196) esete. Szellemi és gazdasági
emelkedést, nagyhatalmi státuszt és békés hátországot teremtett országlása; kegyelmi
pillanatszámba megy, hogy éppen az ő csontvázát sikerült azonosítani, arcrekonstrukcióját
elkészíteni, legújabban még komputertomográf felvétellel is megvilágítani
koponyája jellegzetességeit – a nagy uralkodóban ilyenformán megjeleníthető az
élő/halandó ember, az antropológia és orvostudomány által is „vizualizálható”
személy. Az ilyen és ehhez hasonló új eredmények új kérdéseket vetnek fel, régi
kérdéseket késztetnek újragondolásra: folyamatos mozgásban van a múltról
nyerhető tudás, és ez a természettudományok által mind jobban felpörgetett
dinamizmus sem a konszenzus nyugalmi állapotához vezet.
Veszélyként merült fel annak
tudatosítása, hogy ha ennyire nincs konszenzus, akkor minden szakmai álláspont
és minden erre épülő történelmi tananyag csupán egy vélemény a többi között. Ez
valóban így van, de veszélynek mégsem lenne helyénvaló beállítani az egymás
mellett élő, olykor egymással vitatkozó tudományos alapokon álló történeti
rekonstrukciókat. Merthogy éppen a tudományos alap az, ami nem engedi a
történészi gondolatokat fékevesztett vágtázásba váltani, szétszéledni: a
történettudomány ugyanis a források kritikus vizsgálatára épített
múlt-rekonstrukció, ilyenformán a Magyarországon mintegy negyed évezrede
alakuló, finomodó történetkritikai módszerek megszabnak egy széles haladási
sávot, amelyen több nézet is versenyezhet, de ha egy elmélet letér arról, az
már nem nevezhető tudománynak. Mindezeknél fogva, ha valamiben valaha elképzelhető
konszenzus, az nem az egyik vagy másik tudományos következtetés egyeduralomra
juttatása, hanem az adott következtetéshez vezető kritikai módszeresség alkalmazásának
szükségszerűsége.
Egyes vitatott újításokról
Identitásalapozó erejénél és a
fentebb előadott körülményeknél fogva az újraírt tankönyvek magyar őstörténeti/koratörténeti
fejezetei kapták a legtöbb kritikát. Ezekkel – ha nem pusztán politikai, hanem tudományos
igénnyel (is) készültek – már a nyáron és kora ősszel közzétett
publicisztikámban foglalkoztam. Mivel ezek a cikkeim interneten szintén olvashatók
és alább meg is adom elérhetőségeiket, ezért csak röviden utalok a kritikákat
kritizáló mondandómra. Előtte annyit jegyzek meg, hogy – és itt nem holmi udvariaskodás
beszél belőlem – a TTE októberi konferenciáján jóval többet épültem, mint egyes
pályatársaim írásaiból. Ez nemcsak a tanácskozást dicséri (legalább elkezdtük
kibeszélni a konszenzus kérdését!), hanem bizony néhány kollégám
felkészültségéről is furcsa látleletet ad.
Nehéz ugyanis komolyan venni azt
a cambridge-i magyar professzornőt, aki egyfelől alapvető fogalomzavarban
szenved, másfelől szemmel láthatólag nem ismeri annak a kérdésnek egyik
alapvető szakirodalmát, amellyel kapcsolatban elég sarkosan ítél. A
fogalomzavar ott ütközik ki Berend Nóránál, ahol a magyar őstörténeti részt azért
rója meg, mert, úgymond, kitalált legendákat állít be tényként; mármost a
legenda a szentek életéről írt, tanító-erkölcsnemesítő olvasnivaló, míg a
magyar őstörténetnek mondái vannak, amelyek mítoszokat (identitásképző, „sűrítve”
megjelenített múltat) beszélnek el. (Ráadásul azért sincs igaza, mert ezek a
mítoszok mítoszként szerepelnek a könyvekben és nem oknyomozó történelemként.)
Legalább ennyire aggályos, hogy Berend Nóra a steppei típusú államot nemzetközileg
ismeretlen, értelmetlen kategóriának minősíti: ehhez
képest Walter Pohl osztrák akadémikus a népvándorlás kori Kárpát-medencében
fennállt steppei birodalmak képviselte államtípusról értekezik egy rangos
könyvsorozatban (TheTransformation of the Roman World), amelyek (ide
a hunok, az avarok és a X. századi magyarok államrendszere soroltatott) kortársaikkal
ellentétben nem merítettek Róma krisztianizált politikai hagyatékából.
Nehéz
ugyanis komolyan venni azt a finnugrista kutatót, aki széleskörű végzettsége
dacára terminológiai önellentmondásba bonyolódik. Klima László hol precízen különíti
el a nép és nyelv fogalmát és állítja, hogy nem
finnugor rokonságról, hanem finnugor nyelvrokonságról értekeznek komoly
tudósok, hol viszont összemosva a fogalmakat finnugor népekről beszél. Az sem
tesz jót Klima komolyan vehetőségének, hogy a TTE honlapján november 1-én vele
közzétett beszélgetésben azt állítja, hogy „Anonymus konkrétan
történelemhamisító volt, de ezért nem lehet elítélni…” – ha egyszer történelemhamisító volt, akkor miért is nem lehet
elítélni? A továbbiakban árnyalja ezt a kijelentését a regényes geszta
irodalmiasságára utalva, ám a történelemhamisítás fogalma tudatos félrevezetést
sejtet, amit az Anonymusszal foglalkozó tudomány minden jogos kritikai
meglátása mellett sem állít Béla király egykori jegyzőjéről. Kevéssel fentebb
közölt kívánalma, „az kellene, hogy a történelemtankönyvek ne
mondjanak ellent a nyelvtantankönyveknek” pedig szintén elfogadhatatlan, mert ha a történeti és a nyelvi
kapcsolódások másfelé mutatnak, akkor miért is kell a történelemtankönyveket
éppen a nyelvtankönyvekhez igazítani? Állításával ellentétben a
történelemtankönyvek nem fogalmaznak meg külön elméletet a nyelv eredetéről,
csupán a kutatás legújabb módszertani fejleményeire figyelmezve a nyelv
őstörténeti relevanciáját nem jegyzik oly magasan, mint ahogy a finnugrista
elfogultságtól terhelt, túlhaladott szemlélet elvárná!
Nehéz ugyanis
komolyan venni azt a régészt, aki más tudományok eredményeit és módszereit
látható értetlenséggel és lesajnálással illeti (lásd a mondavilágunk újbóli
csűrés-csavarására tett megjegyzését). Türk Attila emellett a Magyar Narancs
augusztus 4-i kiadásában arról is tanúbizonyságot tesz, hogy nem valami
jártas a hun hagyomány sokat vitatott kérdésének forrásaiban és szakirodalmában:
XIII. századi német eredetű elgondolásnak állítja be, ügyet sem vetve a XI.
századi (Herseldi Lampert) és a XII. századi (Árpád-házi Zsófia hercegnő,
admonti apáca) szövegemlékekre, amelyek a szélesebb közönség számára is jól hozzáférhető,
megbízható fordításokban állnak rendelkezésre.
A
vita minden értéke dacára a TTE hivatalos álláspontjával továbbra sem tudok
azonosulni, főleg az október 19-én közzétett bizottmányi állásfoglalás ezen
mondatával: „A szakmaiság hiányát jelzi, hogy ezek a tankönyvek a
magyar őstörténet kapcsán az elfogadott tudományos álláspontokat nem hitelesen
mutatják be, míg a valóban vitatott témákat egyoldalúan közelítik meg. Így épp
a kiemelten fontos forráskritika elsajátítását gátolják.” Ezt kollégáim nevében is határozottan visszautasítom. Élből
csúsztatásnak tartom azt, hogy a tankönyveket általánosan említve elsikkad az a
tény, hogy az ötödikes és a kilencedikes korosztályt nem ugyanazon anyagmennyiség
és módszertan alapján tanítják: furcsa, hogy ezt itt nekem kell szóvá tennem. Az
„elfogadott” és a „valóban vitatott” jelzők aggatása pedig a konszenzus
lehetetlenségének fényében bajosan értelmezhető: nemcsak azért, mert a magyar
őstörténetben minden kérdés „valóban vitatott”, hanem azért is, mert egy mégoly
„elfogadott tudományos álláspont” lehet egyszersmind vitatott. Jó lett volna legalább
néhány konkrét hiányzó példát említeni. Ennek híján magam végzem el munkám
végeredményének kritikáját. Két, valóban élénk vitára okot adó eset
felvezetését különösen fájlalom: az egyik az etelközi fejedelemválasztás és a
kazár befolyás megléte/hiánya, a másik eset a honfoglalás tudatossága/kényszerűsége
és ennek kapcsán a besenyők szerepének értékelése. Ezeket a terjedelmi korlátok
miatt sajnos nem állt módomban tanulásra és megvitatásra előkészíteni; csak
remélni tudom, hogy adatik alkalom (és még egy-két könyvoldal
többletterjedelem) erre: a kilencedikes diákok nyilván már tudnák értékelni. A
többi vitás kérdésből Levédia viszont például benne foglaltatik a tankönyvben,
és arról sem kellene elfeledkezni, hogy az egyes forrásműfajok illetékességi
körének taglalása, ami egy fontos újítás, már önmagában fejleszti az elméleti
és ekképp a kritikus gondolkozást azáltal, ha a diák maga is mérlegelheti, mire
jók az írott, a régészeti, az embertani, a nyelvi stb. források és mire nem.
A
közreműködésemmel készült tankönyvek a magyar történelem korai fejezeteit az
elmúlt évtizedekből örökölt szemlélethez képest pozitívabban kívánják láttatni.
Teszik ezt azonban úgy, hogy – a felelős gondolkodás kívánalmához és a negyed
évezredesnél is régebbi kritikai magyar történettudomány hagyatékához egyaránt
méltóan – a tárgyilagosságra való törekvés jegyében. És hogy személy szerint én
mennyire voltam alkalmas erre a megtisztelő feladatra? Ezt nem az én tisztem
megítélni. Magamról annyit állíthatok, hogy ezen korszakokat évek óta kutattam
és tanítottam egyetemen. Publikációim révén ellenőrizhető vagyok (ezek legjava
már hozzáférhető az academia.edu-s profilomon). Mindazonáltal nem feledkeztem
meg régi és új kutatási eredményekről, a tudós nemzedékek felhalmozta szellemi
kincsek lehetőség szerinti kamatoztatásáról.
Amikor Kézai Simon mester királya, a jobb sorsra érdemes IV. (Kun) László (1272–1290) számára megírta Gesta Hungarorumát, tanulságos gondolatokat vetett fel. A külországokat megjárt udvari pap név szerint Paulus Orosiust marasztalja el a magyarokkal szembeni erős elfogultság miatt. „Ugyancsak ő abban a vonatkozásban is meglehetősen eltért az igazságtól, hogy a magyaroknak csupán balszerencsés kimenetelű csatáiról emlékezett meg, a szerencsés kimenetelűeket pedig hallgatással mellőzte, ami nyilvánvaló bizonyságát adja gyűlöletének. Én, mert az igazságot akarom követni, a szerencsétlen csatákat éppúgy beillesztem elbeszélésembe, mint a szerencséseket.” Ma már tudjuk, hogy nem Orosiuson kellett volna elvernie a port, de a tárgyilagosságra való törekvés e korai megfogalmazása intő példaként állhatna a jelenkor előtt. Az Augsburg mellett, 955. augusztus 10-én elszenvedett vereség kapcsán a magyar történetírás önostorozó hajlama például többeknek feltűnt a tudományos kutatás berkein belül is. Ez a kudarc igen „népszerű”; mintha egy világraszóló diadal lenne, annyit hivatkoznak rá, holott a tárgyilagosságra való törekvés önsorsrontó túlzásainak éppen maga a tárgyilagosság esik áldozatul. Igaz, változatlanul kerülendő egyes, később beköltöző Kárpát-medencei lakótársaink példája, akik dicsőséges dáko-román, avagy nagymorva mű-múltat gerjesztenek maguknak nem létező régi történelmük pótlékául (tisztelet a tárgyilagos kivételnek), de ez a végletesség a hazai kutatásra nem jellemző (tudományunk dicséretére legyen mondva, hogy a magyar őstörténeti képzetek dilettáns vadhajtásait igazán nem szokás a tudomány sáncain belülre engedni); a másik inkább. Vagyis Kézai Simon szavait átforgatva, ha az igazságot akarjuk követni, akkor a szerencsétlen csaták mellé a szerencsésekre is emlékeznünk kell. Önazonosság-tudatunk egyik szilárd tartóoszlopa ugyanis a valós tényeken alapuló valószerű történeti rekonstrukciókra épült ismeret, amely a múlt fényes pillanataiból követendő, gyászos eseményeiből pedig kerülendő példákat állít a jelen elé a jövőbe vezető úthoz. Ezt úgy szokás tömören megfogalmazni, hogy a történelem az élet tanítómestere…