Egyre
több szerző és egyre több oktatást segítő honlap foglalkozik azzal a kérdéssel,
hogy – a korábbiakhoz képest – mérhetetlenül sok információ ér el mindannyiunkat.
Különböző csatornákon keresztül zúdulnak ránk az üzenetek, amelyekről sokszor
nehéz eldönteni, hogy tények-e vagy vélemények, hogy megtévesztő, befolyásoló
vagy szórakoztató céllal indították-e útra azokat szerzőik. Ennek ellenére a
magyar iskolákban csak ritkán kap figyelmet a hír-olvasási készség és a
kritikus forráskezelés képességének fejlesztése, holott az ezt szolgáló
segédletek már bőséggel rendelkezésre állnak. Ideje lenne tehát az információk
használatával összefüggő készségék fejlesztését – minden tantárgy keretében – ugyanolyan
kerettantervi feladatnak tekinteni, mint például a szövegértési vagy az
együttműködési készség erősítését.
A
témához kapcsolódó hazai kínálatból – széles spektrumú tartamával – kiemelkedik
a Marinov Iván[1]
által 2004 óta működtetett Urbanlegends.hu
című portál,[2]
amelyen számos, kifejezetten tanárokat megszólító cikk is található, hasznos
linkekkel segítve az érdeklődőket a további tájékozódásban is. A négy részből
álló „Hogyan tanítsuk a kamuhírek felismerését
az iskolában?” című sorozat[3]
anyaga közvetlen módon a médiaismeret oktatásába illeszthető be a
legkönnyebben. De az írásokban megjelenő általános gondolatok, illetve
módszertani javaslatok, valamint a hazai és a külföldi jó példák adaptálhatók a
történelem és a társadalomismeret tanításához is. A portál „Történelem” címkéje alatt pedig kifejezetten olyan cikkek olvashatók,
amelyek a világtörténet és a hazai múlt egy-egy jelenségéhez kapcsolódó téves
állításokat járnak körbe. Ezek akár változtatás nélkül is bekapcsolhatók egy-egy
tanítási óra anyagába. Aki fontosnak tartja ezt a témakört, annak érdemes alaposan
körülnéznie az oldalon, de ha szeretne, konzultálhat is a blog szerkesztőjével,
aki felajánlja együttműködését és szakmai segítségét a pedagógusoknak.
A Tényleg?! Hogy volt, hogy nem volt…[4]
című portál kifejezetten a történelem témakörében oszt meg olyan cikkeket,
amelyek valamilyen hamisan általánosító, tudatosan torzító vagy a közösségi
emlékezetben egyszerűen tévesen megőrződött állításokat vagy képeket igyekeznek
tényekre támaszkodva megcáfolni[5].
A 2013 óta működő oldal ötletgazdája és szerkesztője Lőrinc László
történelemtanár, tulajdonosa és kiadója a Történelemtanárok Egylete. A honlap Aktuális rovata folyamatosan közöl a
magyar múlttal kapcsolatos vitatott vagy vitatható elképzeléseket, s adja közre
hazai szakemberek ezekkel kapcsolatos kritikáit. Az oldalon ma már hetven
érdekes téma feldolgozása olvasható. A Cáfolós
rovat hamis történeti mítoszainkat veszi sorra – ám az itt megjelenő írások nem
„az igazságot” akarják hirdetni. Amiket tények alapján cáfolni szeretnének,
azok – mint mondják –, az „érzelmi alapon kreált történelmi hóbortok”. Jelenleg
22 nagy témakör szerepel e kategóriában, egyenként 5-10 izgalmas altémával. A Mások háza tája című rovat cikkei – 13
gondolatkörbe rendezve –, azt érzékeltetik, hogy a valóságot torzító
mítoszteremtésre nem csak nálunk van igény. Azt pedig, hogy a hadi
dicsőségekről szóló hamis legendák helyett sok olyan értékünk van, amely valóban
építette a világunkat, s amikre tényleg joggal lehetünk büszkék, a Melldöngetős rovat nyolc cikke villantja
fel. A tévhiteket helyre igazító gondolatok mellett számos önálló tanulmány is
helyet kap a portálon, amelyek szerzői mélyebb elemzés keretében tekintik át
múltunk egy-egy ellentmondásos eseményét. A honlapnak szinte minden cikke
ajánlható tanórai, szakköri vagy önálló tanulói érdeklődés alapján történő
feldolgozásra.[6]
Azok
számára, akik beszélnek idegen nyelveket, sokféle olyan külföldi portál is elérhető,
amely kifejezetten oktatási céllal, az információkezelési és forráskritikai
képesség fejlesztésének támogatásra jött létre.[7]
Ezek egyik képviselője például a Checkology
című amerikai oktatási platform,[8]
amely olyan készségekhez igyekszik hozzá segíteni a diákokat, melyek révén
megtanulhatnak kételkedni a rájuk irányított információkban. Gyakorolhatják,
hogyan érdemes megbizonyosodni a források hitelességéről. Megtanulják egymással
összevetni, és mérlegelni az összegyűjtött információkat. Ezt az oktatást
támogató portált 2017-ben hozzávetőleg 6300 tanár és 947 ezer diák használta.[9]
A honlap olyan gyakorlatokon vezeti végig a hírolvasási projektbe bekapcsolódó
osztályok tanulóit, amely nemcsak a propagandaanyagoknak, a véleménycikkeknek
és a kamuhíreknek a valós hírektől való az elválasztásába segíti őket, hanem
például az úgynevezett márkázott tartalmak és a hírek elkülönítésében is.
Egyúttal megismerteti a diákokkal a forráskezelés módjait, az újságírói etika
és az átláthatóság leglényegesebb elemeit.
A
portálon számos egyéni tanulással feldolgozható lecke található. A
regisztrációt követő bejelentkezés után azonban egy olyan modulválasztó felület
jelenik meg, amely virtuális osztályteremként működik. A választható
információtípusok, amelyekhez tevékenységek kapcsolódnak, a következők: feldolgozatlan
(nyers) információk, vélemények, reklámok, propagandaanyagok, hírek, szórakoztató
vagy népszerűsítő céllal készült információs anyagok. Néhány példa a diákok
által elvégezhető gyakorlatok közül:
Az
első blokkban az információk osztályozását tanulhatják meg a diákok – feladatuk
a különböző céllal készült tartalmak egymástól való elkülönítése. Az egyik,
ehhez kapcsolódó tesztben tévés bejátszások láthatók, és a diákoknak azt kell
megítélniük, hogy vajon mi lehetett a készítők szándéka azokkal.
Néhány
gyakorlat olyan, önreflexiót igénylő, személyes kérdést is feltesz, mint
például, hogy megvezetették-e már valamilyen információval a tanulókat úgy,
hogy arra csak utólag jöttek rá?
Az
információk realitásának megítélését többek között egy olyan feleletválasztó
hoaxkvíz gyakoroltatja, amelyben azt kell eldönteni, hogy egy gyorsan terjedő hír
valódi-e vagy kamu. Ezt követően azt mérlegelik a tanulók, hogy milyen érzelmek
járulhattak hozzá az adott hír népszerűségéhez. A témához egy újságíró oktató
videója is kapcsolódik.
Komplex
gyakorlat keretében egy újságíró először arról beszél, hogy egy szerkesztőségben
nap mint nap dönteni kell a feldolgozandó témákról. Ezután eseménypárokat
mutatnak be a diákoknak, akiknek mérlegelniük kell, hogy melyiknek nagyobb a
hírértéke. A választás után egy szakember is elmondja a véleményét. Ezt
követően a diákok megismerhetik, hogy milyen módon választják ki egy lapnál az
adott nap vezérsztoriját. Végül a „Légy szerkesztő!” című gyakorlat következik,
amikor kis csoportoknak kell dönteniük a nap híréről.
A
portálon ismeretterjesztő modulok is találhatók, amelyek egyike az amerikai alkotmány
által biztosított szabadságjogokkal ismerteti meg a diákokat. Ennek részeként
történelmi esetek értelmezésén keresztül mélyülhetnek el a témában. A modul
egyik diasora a sajtó- és a szólásszabadság kialakulásának eseményeiről ad
áttekintést, bemutatva egyben, hogy az állampolgárok maguk is tehetnek ennek
érvényesüléséért.
Egy
másik diasor a hírek személyre szabását támogató algoritmusok működéséről ad
képet. Fő célja az ezzel kapcsolatos kedvező és káros hatások bemutatása. Az
ehhez kapcsolódó gyakorlatban videókról, cikkekről és képekről kell
megállapítani, hogy azok hirdetések-e vagy valódi tájékoztatást nyújtó hírek.
A
program utolsó moduljában azt tanulják meg a diákok, miként gyűjtsenek
információt a jó minőségű tájékozódáshoz. Interaktív gyakorlat keretében egy közúti
balesethez kell „kiszállniuk”, és különféle források alapján, különböző „szemtanúkkal”
beszélgetve, kell eldönteniük, hogy mi kerüljön bele a balesetről szóló tudósításba.
Megtanulják, milyen egy korrekt gyorsbeszámoló: amely kb. 140 karakter
hosszúságú, és gyorsan kitehető valamilyen közösségi felületre. Végül, a
gyakorlat zárásaként azt mérlegelik, hogy kihez fordulhatnak további, és főként
hiteles információkért.
Szintén
kiemelkedő jelentőségű forrástárat működtet a 2008-ban létrejött, washingtoni
székhelyű, Newseum sajtómúzeum és a hozzá
kapcsolódó, oktatási célú alapítvány. A gyűjteményben sok ezer történelmi
forrásértékű címoldalt és sok száz órányi filmfelvételt őriznek. Fő céljuk az
alapvető emberi jogok, különösen a szólás- és a sajtószabadság védelme, illetve
az ezzel kapcsolatos ismeretek terjesztése. Kihelyezett médiaóráik és ingyenes
online platformjuk[10]
ma tanulók millióit éri el. A honlapon közel ezer különféle oktatási segédlet –
óratervek, digitális források, videók, történelmi eseményekről szóló korabeli
híradások és interaktív eszközök – találhatók, ingyenesen használható formában.
Két példa a hírek értékeléséhez szükséges készségeket fejlesztő,
középiskolásoknak szánt gyakorlatok közül:
A hírek
ellenőrzése
A
tanár előre kiválogatott híreket ad az osztálynak, amiket a diákok az
úgynevezett ESCAPE módszer
segítségével ellenőriznek. Ez egy olyan betűszó, amely az információ
értékelésének hat módjához kapcsolódó fogalmak angol kezdőbetűiből áll össze,
melyek a következők:
E
(Evidence) = Bizonyíték: Tartalmaz-e
a cikk olyan konkrét neveket, számokat, helyszíneket, dokumentumokra vonatkozó
hivatkozásokat, amiknek utána lehet nézni, amiknek ellenőrizhető az igazsága?
S
(Source) = Forrás: Ki a cikk
szerzője, mit tudunk róla, mennyire megbízható? Kit érint a sztori? Mit tudunk
az adott lap kiadójáról? Mennyire relevánsak a cikkben szereplő források?
C
(Context) = Kontextus: Teljes képet
ad-e a cikk a bemutatott eseményről? Megerősítik-e azt más források is? Mi
jellemzi a témához kapcsolódó további eseményeket, kulturális trendeket és
politikai célokat? Van-e az adott helyzetben valamilyen pénzügyi
nyomásgyakorlás?
A
(Audience) = Közönség: Kideríthető-e
az anyag alapján, hogy kinek szól a cikk? Észrevehetők-e benne olyan jelek (a
képek, a nyelvezet vagy a prezentációs technika terén), amelyek arra utalnak,
hogy a szerző ki akarta szolgálni az olvasót?
P
(Purpose) = Cél: Mi lehet a szerzőt
motiváló cél? Pénzkereset? Oktatás? Informálás? Befolyásolás? Mi a kiadó
küldetése? Milyen szavak és képek utalnak erre?
E
(Execution) = Kivitelezés: Mennyire
világos, hogy miről szól a cikk? Milyen a stílusa, helyesírása, kinézete?
A
diákok dolgozhatnak önállóan, párban vagy kis csoportban. A feladatuk az, hogy
egy maximum 15 perces elemzést követően mondják el a többieknek, mennyire
tartják megbízhatónak a cikket, és ismertessék azt is, hogy a fenti hat
szempont közül melyek voltak leginkább a segítségükre ennek eldöntésében.
Megosztásra
érdemes-e az információ?
Ráhangolódásként
arról beszélgetnek a diákok, hogy ki milyen közösségi felületen szokott
másoktól kapott információkat megosztani, és minek alapján dönt erről. A tanár ezután
cikkeket oszt szét közöttük, melyekről egy folyamatábra és egy rövid ismertető[11]
segítségével kell eldönteniük, hogy megosztásra érdemes minőségűek-e. Fontos,
hogy a cikkek között egyaránt legyenek kamuhírek, gyenge kivitelűek,
véleményanyagok és jó minőségű írások. A diákoknak mindegyik hírt meg kell
vizsgálniuk a kapott folyamatábra segítségével. Ennek során az alábbi
szempontokat mérlegelik:
Valós-e a hír? Ellenőrizhető-e a
tartalma? Hitelesek-e a forrásai? Le lehet-e futtatni egy internetes keresést a
forrásra és a benne lévő képekre vonatkozóan annak érekében, hogy kiderüljön,
nem kamu hírrel állunk–e szemben?
Jól van-e megírva? Egy jól megírt cikk
tényeken alapul, nyugodt hangvételű és világos. Nincsenek benne túlfűtött
érzelmek, hanyagságból elkövetett helyesírási hibák, halmozott felkiáltó jelek
vagy csupa nagybetűvel írt mondatok.
Hír vagy vélemény? Mi a cikk műfaja?
Tényeken alapul-e? Mire támaszkodik (valamilyen
tanulmányra, statisztikára, történelmi példákra, elődleges forrásokra,
szakértői gondolatokra)?
Elfogult-e vagy sem? Teljes képet ad-e a vizsgált
jelenségről, vagy kihagy kulcsinformációkat? Esetleg felerősít egyes pontokat
saját nézete alátámasztása érdekében? Ha elfogult, azt nyíltan vagy
rejtett formában teszi-e? Kiderül-e a szövegből az elfogultság oka vagy azt
elrejteni próbálja a szerző?
Szórakoztató /
figyelemfelhívó?
Mi a szerző célja? Nem valamilyen másokat sértő cél érdekében született-e az
írás?
Az
óra végén – saját döntésük bemutatása mellett – a diákok megbeszélik azt is,
hogy kinek a számára melyek voltak a folyamatábra leghasznosabb pontjai.
Egy ötlet, amit mi magunk is meg tudnánk
csinálni…
Kis
energiával mi magunk is készíthetünk oktatási célú, hamis forrásokat –
bármilyen történelmi korszakhoz kapcsolódóan –, amelyeket össze lehet vetni az
eredeti, valós dokumentumokkal, illetve tényekkel. A tanulók feladata pedig a
hamisítás nyomainak felfedezése és a hamisítás „céljainak” azonosítása
lehet.
De akár a tanulóknak is ajánlható egy olyan gyakorlat, amelyben azt a feladatot kapják, hogy adott manipulációs vagy kommunikációs cél szerint – például politikai, reklám vagy szórakoztató szándékkal –, torzítsák el valamilyen történeti esemény híradásként való bemutatását. Amellett, hogy ez jó játék, egyúttal nagyon tanulságos tevékenység is lehet, mert segít megérteni, minként működhetnek a média azon csatornái, amelyek nem a kiegyensúlyozott tájékoztatást tekintik kizárólagos feladatuknak.
[5] A Tényleg és az Urbanlegends
együttműködik, esetenként idéznek is egymás oldaláról.
[6] A cikkhez kapcsolódó
óravázlat a Cáfolós rovaton belül, a Rendszerváltás legendái című fejezet egyik
cikkére épülő, 8. évfolyamos foglalkozást mutat be mintaként.
[7] Az
alábbiakban ismertetett példák az Urbanlegends.hu blog információira
támaszkodnak.