Módszertani ajánlások Az emberiséget – a régészeti kutatások tanúsága alapján – már több százezer éve foglalkoztatja, hogy megtalálja és megértse az egyéni és közösségi élete értelmét, a természethez, más emberhez (családjához, nagyobb közösségeihez) való kapcsolatának vélt vagy valós összefüggéseit, keretrendszerét. A fő kérdések lényegében a kezdetek óta nem változtak, a ma – gondolkodó – emberének […]
A kétszintű érettségi feladataiban rendszeresen megjelennek a rendszerváltásra és következményeire vonatkozó kérdések. Az elmúlt három év esszéfeladatai (a tesztfeladatoknál a 12. kérdés kifejezetten az 1990 utáni Magyarországra kérdez) a következők voltak:
A mai magyar társadalom többsége a „másság” képviselőjeként tekint cigányként/romaként számon tartott honfitársaira. Elfogulatlan történészként, történelemtanárként ez egyrészt önmagában különös szóhasználat – hisz’ számos igazán ismeretlen, valóban más népről tanítunk. Másrészről viszont ez a lehangoló valóság – valóban nem ismerjük a romákat. Talán azért nem, mert magunkat sem ismerjük.
2002 őszén rendhagyó pályázati felhívásra lettem figyelmes, amit az akkori Oktatási Minisztérium és a Történelemtanárok Egylete írt ki a Nemzeti Emlékezet Program keretében abból a célból, hogy a résztvevő tanárok és diákok méltó módon emlékezhessenek meg a hatvan évvel azelőtti doni katasztrófa áldozatairól, a harcoló katonákról, a kivezényelt munkaszolgálatosokról, illetve a háborús traumákat évtizedekig feldolgozni […]
Az Európán kívüli beköltözők helye a magyar társadalomban. Az beszélgetés témája arab (muszlim) illetve a kínai népesség magyarországi megjelenése és a velük való együttélés lehetősége, az új típusú előítéletek születésének elemzése, az ezek elleni fellépés lehetőségei. Időpont: 2013. február 2. 10:00.
Nemzeti Emlékezet Program 1. (első tanulmányi kirándulás), 2003 Amikor 2002 őszén, szinte véletlenül, rábukkantam az akkori Oktatási Minisztérium és a Történelemtanárok Egylete felhívására, nem nagyon tudtam, mire számítsak. Mint történelemtanárt is érdekelt a téma, és valamelyest magam is „érintett” voltam, vagyok – nagyapám a magyar 2. hadseregben szolgált, „megjárta a Don-kanyart”. Megírtam hát és elküldtem […]
Tíz évvel ezelőtt, 2003. január 24-én a Donnál harcoló 2. magyar hadsereg arcvonalból történő kivonásának 60. évfordulójára emlékezendő a résztvevők tanulmányi kirándulás keretében látogattak el a helyszínre. Ezzel a kirándulással vette kezdetét a TTE szakmai szervezésében Nemzeti Emlékezet Program. Összeállításunk feleleveníti a program indulását és az első tanulmányi kirándulást.
A Történelemtanárok Egyelte műhelybeszélgetés-sorozatot rendez történelemtanárok számára a toleranciára nevelés erősítése érdekében. A résztvevők feldolgozzák a meglévő tapasztalatokat, keresik a továbblépés lehetséges irányait.
A Szóval?! Országos Vitaverseny az év egyik legizgalmasabb tanulmányi vetélkedője, melyben középiskolás fiatalok vehetnek részt. Ez a verseny sportot űz a vitázásból – itt a legjobban vitázó fiatalok értékes jutalmakra válthatják az érveiket. Ha már rutinos vitázó vagy, akkor azért, ha még csak most ismerkedsz a műfajjal, akkor pedig azért érdemes belevágnod és versenyezned az […]
Szentpéteri Ádám az OTP Bank Tervezési és elemzési főosztályvezetőjének előadása a TTE Bank és történelem című konferenciáján a bankrendszer működéséről, jelentőségéről, kihívásairól és jövőéről.