• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Történelemtanítás

Monoriné Papp Sarolta: Kultúraváltás: igen – nem!? Kollegiális levelek
2013. május 30. csütörtök, 14:28

A tanítás, pontosabban a tanítási óra működőképességével kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok és megfigyelések adják két egymást követő, tartalmilag is egymásba illeszkedő cikkem apropóját. A Kollegiális levelek mint alapszöveg belinkelt kulcskérdéseire kattintva módszertani csapdahelyzetek illetve kivezető utak életszerű leírását találja az olvasó. Ez utóbbi mellékletként értelmezendő, ahonnan ugyanígy vissza is tudunk lépni a soron következő kulcskérdés kifejtéséhez. Aki szívesebben olvas hagyományos módon, a […]

Bővebben...
 
Monoriné Papp Sarolta: Módszertani csapdahelyzetek és kivezető utak
2013. május 30. csütörtök, 14:14

A Kultúraváltás: igen – nem!? Kollegiális levelek című cikk melléklete

Bővebben...
 
Bánki István: Történelem a mának? – kiállítás kortárs vezetéssel
2013. május 29. szerda, 16:05

A történelem (kutatása, megismerése, tanítása) mindig is a jelennek szólt, akármilyen rendszerben akármilyen szerepet kapott. Persze mindig is kérdéses volt, mennyire „talál” az üzenete, mennyire talál meghallgatásra, befogadó közönségre, legfőképpen a fiatalok körében, akiket általában jobban foglalkoztat a jelenük, mint a múlt tanulsága. Erre a problémára kínál egy, ha nyilvánvalóan nem is teljes megoldást a […]

Bővebben...
 
Stefány Judit: A történelmi távlat felment az erőszak, gyilkosság vétke alól?
2013. május 29. szerda, 15:17

A történelem etikája versus az etika története Eddig választható tárgy volt az emberismeret, az etika vagy a filozófia – külön órakerettel. Most kötelező lesz. Magam előtt látom a sok kíváncsi szemet, érdeklődő tekintetet, ahogy Arisztotelésztől Kantig elemezzük, végiggondoljuk, megfontoljuk… Ettől valóban mindannyian jobb emberek, értékekre nevelt állampolgárok leszünk?

Bővebben...
 
Kopcsik István: Módszertani ajánlások, források és törzsanyag a Társadalmi tudatformák általános jellemzése és főbb típusai című témakörhöz (3×45 perc)
2013. május 28. kedd, 15:02

Az ember kialakulásától kezdve közösségekben él, melynek kereteit (társadalom, állam) szükségszerűen, a változásoknak megfelelően alakítja ki. Az emberiség fönnmaradásának egyik alapvető szükséglete a kornak megfelelő, a mindennapi élet biztonságát lehetővé tevő keretrendszerek folyamatos megértése és átalakítása.

Bővebben...
 
Mendly Lajos: Történelem érettségi a német gimnáziumokban
2013. május 28. kedd, 14:38

Németország föderalista hagyományai rendkívül erősek, a helyi (tartományi) és az állami (szövetségi) hatáskörök és feladatok elkülönítését és végrehajtását bonyolult, rugalmas és egyértelmű szabályozás biztosítja. Így van ez az oktatásügyben is, amely tartományi hatáskörbe tartozó feladat.

Bővebben...
 
Kopcsik István: Módszertani ajánlások, források és törzsanyag a társadalmi tudatformák: összehasonlító vallástörténet – élő vallások című témakörhöz (7×45 perc)
2013. május 26. vasárnap, 22:07

Módszertani ajánlások Az emberiséget – a régészeti kutatások tanúsága alapján – már több százezer éve foglalkoztatja, hogy megtalálja és megértse az egyéni és közösségi élete értelmét, a természethez, más emberhez (családjához, nagyobb közösségeihez) való kapcsolatának vélt vagy valós összefüggéseit, keretrendszerét. A fő kérdések lényegében a kezdetek óta nem változtak, a ma – gondolkodó – emberének […]

Bővebben...
 
A rendszerváltás utáni magyar társadalom néhány sajátossága a tanítási gyakorlatban
2013. május 23. csütörtök, 13:43

A kétszintű érettségi feladataiban rendszeresen megjelennek a rendszerváltásra és következményeire vonatkozó kérdések. Az elmúlt három év esszéfeladatai (a tesztfeladatoknál a 12. kérdés kifejezetten az 1990 utáni Magyarországra kérdez) a következők voltak:

Bővebben...
 
Cigányok a történelemtanításban
2013. február 25. hétfő, 15:18

A mai magyar társadalom többsége a „másság” képviselőjeként tekint cigányként/romaként számon tartott honfitársaira. Elfogulatlan történészként, történelemtanárként ez egyrészt önmagában különös szóhasználat – hisz’ számos igazán ismeretlen, valóban más népről tanítunk. Másrészről viszont ez a lehangoló valóság – valóban nem ismerjük a romákat. Talán azért nem, mert magunkat sem ismerjük.

Bővebben...
 
Cigányok (romák) a történelemtanításban
2013. február 25. hétfő, 15:11

Az Ismerősök? Idegenek? program harmadik beszélgetése. Kossuth Klub, 2013. március 2. 10.00.

Bővebben...
 
Zsidók a magyar történelemben, történelemtanításban
2013. február 5. kedd, 12:17

Az Ismerősök? Idegenek? program második beszélgetése.

Bővebben...
 
Találkozások – Farkas Zoltán a 10 évvel ezelőtti voronyezsi útról
2013. január 29. kedd, 14:12

2002 őszén rendhagyó pályázati felhívásra lettem figyelmes, amit az akkori Oktatási Minisztérium és a Történelemtanárok Egylete írt ki a Nemzeti Emlékezet Program keretében abból a célból, hogy a résztvevő tanárok és diákok méltó módon emlékezhessenek meg a hatvan évvel azelőtti doni katasztrófa áldozatairól, a harcoló katonákról, a kivezényelt munkaszolgálatosokról, illetve a háborús traumákat évtizedekig feldolgozni […]

Bővebben...
 
<< Előző 1 … 32 33 34 35 36 … 58 Következő >>

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 4.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017