• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Kis Sándor: Papír helyett – Elektronikus tankönyvek használata a történelemórán
2014. április 26. szombat, 6:58
Címkék: módszertani cikk

A cikk az e-learning egy speciális formájával, az elektronikus tankönyvek használatával foglalkozik.

Mi az elektronikus tankönyv 1?

A papíralapú, hagyományos tankönyv logikáját, felépítését, vizuális elemeit felhasználó digitális tananyag. Kezdetben papíralapú tankönyvek digitalizált változatát jelentette, ezek az e-book típusú taneszközök, amit úgy is megfogalmazhatunk, hogy átmenet a digitális tananyag és a papíralapú tankönyvek között.

Ezeket az egyszerű taneszközöket viszonylag hamar felváltották/kiegészítették az azonos logikával kialakított, de már digitális tananyagokkal kiegészített taneszközök. A 16/2013. (II. 28.) EMMI rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről tartalmaz fogalmi definíciókat a digitális tananyaggal kapcsolatban. A rendeletben olvasható: „…e-könyv: az a strukturált szöveg, amelyben a hipertext és hipermédia megoldások egyszerűsítik az információkhoz való hozzáférést és azok kezelését. Az eredetihez képest bővebb, esetleg multimédia-illusztrációk szemléletesebbé teszik a tananyagot. Az esetlegesen alkalmazott speciális »könyvolvasó« programokban jegyzetelési, könyvjelző és szövegkiemelési funkció is adott …”2

Az elektronikus tankönyvek következő generációja a web 2.0 lehetőségeit kihasználó online tankönyvek.
Az elektronikus tankönyveket elsősorban a nagy kiadók fejlesztik kiegészítésképpen a papíralapú tankönyveikhez, ahogy M. Nádasi Mária is megfogalmazta: „…a tankönyvet, tankönyvcsaládot csak nyomtatott taneszközként meghatározni ma már nem indokolt, inkább a nyomtatott és digitalizált eszközök együttes megjelenését érdemes alaphelyzetként értelmezni.” 3

Elektronikus tankönyveket fejlesztő műhelyek

A könnyebb átláthatóság érdekében az említett tananyagokat fejlesztőműhelyenként fogom bemutatni, aszerint, hogy az adott e-tankönyvnek van-e papíralapú változata, azaz a Mozaik Kiadó, a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, és a Műszaki Könyvkiadó digitális történelemtankönyveit fogom vizsgálni a gyakorlati használhatóság szempontjából. Személyes tapasztalataimon túl, a vizsgálati szempontokat Bedő Andrea Digitális tankönyvek című, a VI. Interaktív Tábla Konferencián elhangzott, előadásából merítettem. 4

A Mozaik Kiadó mozaLearn 5 integrált digitális oktatási rendszere – többek között – tartalmaz interaktív táblához készített digitális tanári tankönyveket és az otthoni tanulást segítő „web-tankönyveket” is. A két taneszköztípus ki is jelöli a digitális tankönyvek felhasználásának két nagy területét. A hagyományos, frontális szervezésű történelemórán a digitális tankönyv aktuális tananyagnak megfelelő részeit kivetítve a történelemtanár szakszerűn, színesen és kevés plusz energia befektetésével illusztrálhatja előadását. Kis kreativitással az adaptív óraszervezéshez is segítséget nyújthat. A tanulói digitális tankönyv a (divatos terminológiával Z generációnak 6 hívott) jelenlegi diákok az infokommunikációs technológiához fűződő szoros viszonyát használja ki. Azaz a taneszköz megjelenési formájához kapcsolódnak a diákok szempontjából erős motívumok, ami segítheti a tanítási-tanulási folyamat sikerét. Másrészt híd lehet az iskola világa és a diákok világa között.

1. kép. Történelem 5–8, mozaBook változat

A mozaBook digitális tankönyvekben a nyomtatott kiadványok szöveges és képi tartalmán túl számos interaktív extra tartalom, tematikus eszköz és játék teszi érdekesebbé, könnyebben befogadhatóvá a tananyagot. A program táblafüggetlen, azaz bármely interaktív táblán használható. A pedagógusok munkáját a programba épített animációs, prezentációs és illusztrációs lehetőségek segítik.

A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó digitális tankönyveit 7 „flipbookoknak” nevezi, melyek két csoportba oszthatók: interaktív és nem interaktív tananyagok. A nem interaktív flipbookok a hagyományos tankönyvek elektronikus, lapozható változatai, melyek nem tartalmaznak interaktív elemeket. Ezek a flipbookok ingyen, regisztráció nélkül elérhetők az NTK weboldalán. Az interaktív flipbookok, hasonlóan a flipbookokhoz, szintén a tankönyvek elektronikus, lapozható verziói, melyek azonban interaktív elemekkel egészülnek ki. Ezek a termékek nem ingyenesek.

Az NTK digitális tankönyvein keresztül jól bemutatható ezen taneszközök használata, előnyeik, korlátaik. A kiadó weboldaláról letölthető a Forrásközpontú történelem négy kötetének digitális változata. Az e-tankönyvek teljes egészében megfelelnek a papíralapú tankönyveknek (oldalszámok, szöveg, képek, térképek stb.).

2. kép. Az NTK Történelem 10. tankönyvének digitális változata

Tanórán kivetítve az egyes elemek kinagyíthatók, a „Tanári Panel” eszköztárral korlátozottan bele lehet írni, rajzolni, egyes részeket le lehet takarni, illetve kiemelni. Szöveget, képet kimásolni csak nehézkesen lehet. A történelem tantárgynál a tananyag-elsajátítás sikeréhez alapvetően hozzájárulhat a vizuális elemek használata, a digitális tankönyv kivetítése könnyen alkalmazható, a tantervnek, az érettségi követelményeknek maximálisan megfelel.

A Műszaki Könyvkiadó digitális tankönyveit OK! Online Könyveknek 8 nevezi.

Az OK! Online Könyvek hotspotokat, azaz a kiadó által hozzáadott és lektorált kiegészítéseket tartalmaznak. A változatos formában megjelenő többlettartalmak (animációk, tesztek, feladatsorok, képek, videók, megbízható forrású linkek stb.) segítik a megértést, a begyakorlást és önellenőrzést, illetve az ellenőrzést.

A hotspotokon kívül a pedagógus maga is tovább bővítheti az OK! Online Könyveket saját jegyzeteivel és tananyagaival, elhelyezhet és megoszthat a diákokkal szöveges és hangjegyzeteket, fájlokat, külső és belső hivatkozásokat.
A feladatkiosztás és számonkérés, a hotspotok megosztása történhet csoportokra, de akár egyénre szabva is, így a differenciálás mellett az OK! Online Könyvek kiválóan alkalmasak felzárkóztatásra, tehetséggondozásra.
Rendelkezik mindazokkal a digitális tananyagokra jellemző elemekkel, amelyek a tananyagot érdekessé, könnyebben befogadhatóvá teszik, garantálják az élményszerű tanulást.

3. kép. Az Élő történelem I. OK! Online Könyv változata

A Műszaki Kiadó tulajdonosváltása miatt az OK! Online Könyvek további fejlesztése kétségessé vált, így lehetséges, hogy az OK! Online Könyvek a magyar neveléstörténet nem túl hosszú lábjegyzetévé válnak.

Miért jó az elektronikus tankönyv? Jó-e egyáltalán?

Tankönyvfejlesztői szemmel ez a taneszköz sokkal rugalmasabb keretrendszert, bővebb lehetőségeket rejt magában, mint a papírtankönyvek.
Fenntartói szemszögből – hosszú távon – olcsóbb a digitális tankönyvek használata, mint a jelenlegi rendszer.
A jelenlegi diákok világához közelebb állnak az e-tananyagok, mint a papíralapú tankönyvek.

Történelemtanári szemmel is sok lehetőséget rejtenek magukban. Új ismeretek elsajátításakor, kivetítve, a frontális munkaszervezés vizuális elemeinek minőségét erősíthetik. Aktív táblán alkalmazva a diákokat is be lehet vonni a használatukba (pl. kivetített vaktérképekhez kapcsolódó rajzos feladatokkal).

4. kép. Térkép az Élő történelem I. digitális változatából

Online könyvek esetében személyre lehet szabni az adott taneszközt, így új távlatok nyílhatnak a differenciált oktatás területén. Kényelmi és praktikus szempontból a pedagógus könnyen magával viheti (adathordozón vagy a hordozható számítógépén) akár több kiadó e- tankönyveit is.

A megváltozott magyar tankönyvpiaci helyzet megváltoztatta a digitális tankönyvek szerepét is. A tanári szabadság a tankönyvválasztás szabadságának korlátozásából adódó szűkülését szerencsés esetben csökkentheti a digitális tankönyvek szélesebb körű elterjedése, illetve a korábban „csak” a papíralapú tankönyvek kiegészítéseként fejlesztett e-taneszközök, azoktól elválva, önálló életet élve, a fejlesztés fő irányává válhatnak.


1. A cikkben szinonimaként használom a digitális tankönyv, elektronikus tankönyv és e-tankönyv kifejezéseket.
2 1. melléklet a 16/2013. (II. 28.) EMMI rendelethez.
3 M. Nádasi Mária: A tankönyvek szerepe a tanítás-tanulás folyamatában
http://www.oktatas-informatika.hu/2012/07/m-nadasi-maria-a-tankonyvek-szerepe-a-tanitas-tanulas-folyamataban/

4 http://muszakikiado.hu/files/OITK_eloadasok/Bedo_Andrea_Digitalis_tankonyvek.ppt
5 http://www.mozaik.info.hu/Homepage/Mozaportal/MPdigitalis.php
6 lásd pl. Tari Annamária: Z generáció (Tercium Kiadó, Budapest, 2011)
7 http://flipbook.ntk.hu/index.php?r=site/help
8 http://muszakikiado.hu/ok_online_konyvek


Felhasznált irodalom:

Bedő Andrea: Digitális tankönyvek. VI. Interaktív Tábla Konferencia
http://muszakikiado.hu/files/OITK_eloadasok/Bedo_Andrea_Digitalis_tankonyvek.ppt
Kis Sándor: Élő történelem – új középiskolai tankönyvsorozat
http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/12/kis-sandor-elo-tortenelem-%E2%80%93-uj-kozepiskolai-tankonyvsorozat-01-04-07/
Kis Sándor: „Elő a mobilokkal!” M-learning – a mobiltelefon alkalmazási lehetőségei a történelemórán
http://www.tte.hu/http://tte.hu/el-a-mobilokkal-m-learning–a-mobiltelefon-alkalmazasi-lehetsegei-a-toertenelemoran
Kulcsár Zsolt: Az integratív e-learning felé
http://www.crescendo.hu/2008/11/2/az-integrativ-e-learning-fele-v2
M. Nádasi Mária: A tankönyvek szerepe a tanítás-tanulás folyamatában
http://www.oktatas-informatika.hu/2012/07/m-nadasi-maria-a-tankonyvek-szerepe-a-tanitas-tanulas-folyamataban/
Tari Annamária: Z generáció. Tercium Kiadó, Budapest 2011


Kapcsolódó anyagok:

Óravázlat

Tevékenységek

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

Rákóczi-lovastúra

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017