2014. szeptember 16-18. között a 16 diák és 4 tanár vett részt a Történelemtanárok Egylete szervezésében és szakmai irányításával a Radnóti nyomában című élményszerű tanulmányi kiránduláson. A programot a Civil Alap 2014 támogatásával valósítottuk meg. Pályázati felhívás, a nyertesek névsora, a résztvevők cikkei és fotói
Történelemtanárok (24.) Országos KonferenciájaKözelmúltunk jelene. Magyarország története, 1989-2014. 2014. október 11., Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.) In English Huszonöt év nemcsak egy ember, hanem egy ország életében is nagy idő. Volt olyan történelmi korszak, amely ennél kevesebb, mások valamivel hosszabb ideig tartottak, és akadt olyan is, amely pontosan belefért ebbe a negyedszázadba. Abból […]
The History of the Present Hungary between 1989 and 2014 11. October 2014., Kossuth Klub (7 Múzeum u., Budapest 1088) 25 years can be a long period in the life of people and also in the life of a country. Some historical periods are shorter, longer or exactly taking a quarter of a century. „History lasts […]
A történelem egyik fő kérdése, tudományként és iskolai tantárgyként is az, hogy kivel, hol, mikor, mi történt a múltban. Ugyanilyen fontos alapkérdés azonban az is, hogy miért (milyen okból vagy milyen céllal) és hogyan (milyen körülmények között, milyen változássorozat részeként) történt mindaz, ami történt. Az első kérdésre adható válaszok többnyire jól azonosítható tények, és a […]
Ötletek a prezentáció történelemórai felhasználásához. Cikkem témája a prezentáció módszertana. Mi az, ami megfontolásra érdemes, mielőtt összeállítunk egy bemutatót? Mire ügyeljünk, mielőtt ilyen jellegű feladatot adunk egy-egy vállalkozó szellemű diákunknak? Ha valamely tananyagunkhoz prezentációt keresünk, akkor meglehetősen sok kész művet találunk. Ezeket ugyanúgy használhatjuk, mint bármely más, interneten talált kincset. Vessük alá szakmai kritikának, módosítsuk, […]
Prezentáció a történelemórán. A digitális kultúra elterjedésével és a számítógépezési szokások változásával egyre nagyobb az igény (és a nyomás) arra, hogy a modern technológiát a történelemórákon is alkalmazzuk. A számítógépet nagyon sokoldalúan használhatjuk fel filmek, filmrészletek levetítésétől kezdve az online játékokig (pl. Honfoglaló). Diákjaink számítógépek, okostelefonok, okostelevíziók mellett élnek, mi, tanárok pedig gyakran csak „bevándorlók” […]
A Történelemtanárok Egylete a magyar Holokauszt Emlékév keretében, a Nemzeti Emlékezet Program folytatásaként Radnóti nyomában címmel Komplex élményszerű tanulmányi kirándulást szervez tanároknak és diákoknak Radnóti Miklós életének egyes fontos helyszíneire.
Gyáni Gábor a Történelemtanárok Egyletének Mire emlékszünk? című konferenciáján elhangzott előadásának írásos változata. Az előadás hanganyaga (.mp3 / 40,7 Mb) és a hozzá tartozó kérdések (.mp3 / 9,6 Mb) az előbbi, a videó felvétel a következő linken érhető el. ► videó az előadásról (youtube)
Módszertani javaslatok. Ajánlások megfogalmazása. Vita a Történelemtanárok Egyletének 23. országos konferenciáján. Vitaindító: Kojanitz László. A vita hanganyagát (.mp3 / 34,9 Mb) és a hozzá tartozó Kérdéseket (.mp3 / 34,9 Mb) az előbbi linkeken éri el, a videót a bővebben gombra kattintva.
Elemzések, viták a cseh és a szlovák nemzeti emlékezetről, nemzettudatról. Szarka László az MTA tudományos főmunkatársának előadása a Történelemtanárok Egyletének 23. országos konferenciáján. A hanganyagot (.mp3 / 24,7 Mb) itt találja, a videót a bővebben linkre kattintva érheti el.