Az erdei
iskolák olyan képzési formát jelentenek, amely iránt manapság egyre
nagyobb az igény a mozgásszegény életmódhoz szokott gyermekek és
oktatóik körében. (Forrás: Heti Válasz)
Az intézmények korszerűsítését segíti elő uniós pénzek
fölhasználásával a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség erdei iskolák
felújítására kiírt pályázata.
A
gyermeknevelésben elengedhetetlenül fontos a család. Itt tanulja meg a
gyermek az alapvető viselkedési formákat, itt sajátítja el a társadalmi
kommunikáció alapjait. Az így megszerzett alapokra épül rá az oktatási
rendszer, amelynek különböző elemei – bölcsőde, óvoda, iskola – az
otthon megszerzett alapismereteket bővítik.
Élettel megtöltve
A
szervezett oktatás-nevelés területén speciális szerepet töltenek be az
erdei iskolák, amelyek jelentősége különösen nagy, elsősorban a városban
élő gyermekek számára. Az erdei iskolába eljutó gyermek – ha csak rövid
ideig is, de – harmóniában él a természettel, olyan élményekkel
gazdagodik, amelyek az iskolai oktatás során tanult száraz tényeket
élettel töltik meg.
Ahhoz, hogy a
gyermek a természet szeretete mellett az emberi technológia természeti
alkalmazását is megismerhesse, nem elegendőek a régi erdei iskolák, ahol
mindennek bemutatására – anyagi okokból – nincs lehetőség. Ezért az Új
Magyarország Fejlesztési Terv pályázatokkal igyekszik támogatni az erdei
iskolai oktatás infrastruktúrájának, illetve eszközparkjának
fejlesztését, s így teljesebbé tenni a gyermekek természeti
nevelését.
Az
erdeiiskola-fejlesztési támogatások a közép-magyarországi régióban a
KMOP 3.2.3, a többi hat régióban pedig a KEOP 3.3.0 pályázatokban
öltöttek testet. A fölvázolt pályázati konstrukciók célja, hogy az
elkövetkező időkben több mint hetven erdei iskola nyerjen olyan
támogatást, amellyel teljesebb képzést, nagyobb élményt adhatnak az
odalátogató gyerekeknek. A pályázók 10 és 80 millió forint közötti
összegre nyújthatnak be igényt, s a támogatás akár a beruházás teljes
összegére is rúghat.
A
közép-magyarországi régióban és az ágazati (KEOP) program révén a többi
hat régióban a 2007-2010 közötti időszakban 2,48 milliárd forintra
pályázhatnak a nemzeti parkok, önkormányzatok és intézményeik,
erdőgazdaságok, alapítványok, egyházak és közhasznú társaságok.
Mostanáig a KEOP keretében 18 beruházás számára fizettek ki több mint
egymilliárd forintot, míg Közép-Magyarországon öt fejlesztést támogattak
300 millió forinttal.
A támogatást
egyrészt a meglévő épületekkorszerűsítésére, másrészt speciális, terepi
bemutatóeszközök, illetve a foglalkozásokhoz szükséges egyéb eszközök
beszerzésére költhetik a pályázók, harmadrészt pedig a tananyagok
létrehozására, valamint az oktatók képzésére
fordíthatják.
Oktatókert
fűszernövényekkel
A 23 nyertes
pályázó egy kivételével 90 százalék fölötti támogatást kapott, s a 13 és
80 millió forint között szóródó támogatások nagyobbik fele ötvenmillió
forint fölött volt.
A
közép-magyarországi régió egyik jelentős beruházása volt a Pilisi
Parkerdő Zrt. Visegrád Mogyoró-hegyi erdei iskolájának korszerűsítése.
2009 januárja és decembere között a majd 62 milliós fejlesztés során a
leromlott és gazdaságtalanul működő intézmény infrastruktúráját teljesen
felújították, eszközállományát korszerűsítették. Lényeges része volt a
beruházásnak, hogy az intézményt akadálymentesítették. Ez egyrészt a két
vizesblokk átalakítását jelentette, másrészt pedig a tábor 250 méter
hosszú úthálózatának akadálymentes felújítását.
Az 56 millió forintos támogatás fölhasználásával
felújították a Makovecz Imre építész tervezte flóratetőt,
korszerűsítették a fűtési rendszert, s a nyílászárók cseréjével, illetve
az épület külső szigetelésével biztosították az energiahatékony
működést.
A gyermekek tanulását
segíti az újonnan kialakított gyógy-, festő- és fűszernövény kert,
illetve az átlátszó, plexioldalú komposztáló, valamint a mini
meteorológiai állomás létrehozása. A korszerű és élvezetes oktatás
biztosításához laptopokat, projektort és terepen használatos
megfigyelőeszközöket vásároltak, és az egészséges közlekedés jegyében
terepkerékpárokat szereztek be.