20 ezer példányban bocsátotta ki a Magyar Éremkibocsátó Intézet Kft. a 24 karátos sárga-arany és vörös-arany bevonattal készült érmét, amin ez olvasható: 1000 éves a Mátyás-templom. Ám ezer éve nem volt sem Mátyás-templom, sem gótika, de még Buda sem. Bővebben…
A sajtóban jelentős visszhangot kapott Németh György és Borhegyi Péter által 9. évfolyam számára írt tankönyvhöz tartozó munkafüzet egyik feladatának hibája. Erre a nyest írása nyomán a Tényleg Facebook oldalán hívta fel a figyelmet. (Frissítés: TV2 videója, Index és az Urban legends írása – 2014.12.07.)
A magyar nyelv napját november 13-án ünnepli Magyarország – az új tizedikes történelemkönyvben azonban, úgy tűnik, mindig ezt a napot írják. Áttekintettük, hogyan tünteti el a 19. századi Magyarország nyelvi és kulturális sokszínűségét a kísérleti tankönyv. Bővebben…
A középkorban nem volt sem olyan, hogy Štúrovó sem olyan, hogy Bratislava: az előbbit Párkánynak hívták, utóbbit viszont magyarul Pozsonynak, németül Pressburgnak, szlovákul pedig Prešporoknak. A szlovák-magyar történelmi vitákat tisztázni próbáló kiadványok egész sora jelenik meg újabban Pozsonyban és Budapesten. A tudomány szeretné felváltani a mindkét oldalon előforduló nemzeti elfogultságokat. Az ELTE rektora szerint fontos […]
Lázár János ünnepi szavaiban ismét lejátszotta „a magyarokkal szemben adóssága van a világnak. … ezt a nemzetet a külvilág mindig csak hitegette a bajban”, mert „fontosabbak voltak a kereskedelmi érdekeik” kezdetű lemezt. Mi „sokszor voltunk Európa és a nyugati értékek és érdekek védőbástyája, cserében rendre csupán megkésett, nagy szavakat kaptunk.” Ezen az alapon állítja, hogy […]
Számos példát tudunk sorolni arra, hogy az „utca embere” nemegyszer a legalapvetőbb történelmi eseményeket, személyeket, jelképeket sem ismeri. Különösen kínos ez persze, ha épp Trianonról vagy ’56-ról van szó. Bővebben…
A pedagógus, oktatáskutató, a Miskolci Egyetem Tanárképző Intézetének docense nemrég saját Facebook-oldalán írta: „Az illiberális állam kiépítése nyelvi-kommunikációs szinten is zajlik.” Hozzátette: „Egy társadalommal, amely nem kényes az értékeire, mindent meg lehet csinálni.” A szakember a 168 Órának arról is beszélt: a baloldalt a nulláról kellene újraépíteni. SÁNDOR ZSUZSANNA interjúja. Bővebben…
A frontkatonák féken tartására nagyobb gondot fordított a Monarchia az első világháború második felében, mint arra, hogy legyőzze az ellenséges országok haderőit. „A kivégzendők első csoportja fetrengett és vonaglott a földön, mert alig ha egy volt közülük halott. Ekkor … kiadták a parancsot, hogy a fegyver csövét illesszék az áldozatok fejéhez. Mikor már valamennyiük agya […]
Nem szokott használni egyetlen történelmi szereplőnek sem, ha magas talapzaton, bronzba öntve pózoltatják őket. A tövében ugyanis mindig ott áll egy lepelcsücsköt szorongató politikus, aki megmagyarázza, hogy a hős miért volt épp olyan, mint most ő. Vagyis másmilyen, mint amilyen volt. Tisza Istvánnak a múltból a Kossuth térre kopírozott szobra alatt állva Orbán Viktor miniszterelnök […]
Trianon nem a maratoni csata, a közel évszázados trauma újratermeli önmagát, így feloldása is nagyon nehéz – hangzott el a Mathias Corvinus Collegium május 8-ai, Trianonon innen – Trianonon túl?! vitaestjén, melynek vendégei Ablonczy Balázs történész, a Párizsi Magyar Intézet igazgatója és György Péter esztéta, médiakutató, egyetemi tanár voltak. A rendezvényen szó volt a furcsa-elhibázott […]
Az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása nem egy Franciaország által támogatott folyamat volt, Párizs az I. világháború alatt és után alapvetően a monarchia egységének valamilyen formában való fenntartására törekedett – mondta Georges-Henri Soutou francia történész, a párizsi Sorbonne Egyetem tanára a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tartott előadásában csütörtökön.
A közösségi médiából és a Wikipediáról gyűjtik az információt, és kifejezetten nehézséget okoz számukra a hosszabb, szöveges háttéranyagok feldolgozása és az ismeretek szöveges visszaadása – derül ki egy friss, a Z-generáció tanulási szokásait vizsgáló felmérésből. E helyzetre az iskolának is reagálni kellene. (HVG)