Szövegértelmezésben az élmezőnyben vannak a magyar tanulók
2007. november 29. csütörtök, 0:00
Az
élmezőnyben végeztek a magyar diákok a PIRLS elnevezésű nemzetközi
szövegértési vizsgálaton, amelyen 45 oktatási rendszer vett részt –
jelentette be Hiller István szakminiszter.
(Forrás: MTI)
A 2006-ban, a negyedik osztályos általános
iskolás diákok körében elvégzett felmérésben csupán négy ország előzte
meg Magyarországot. A javulás az előző öt évvel ezelőtti vizsgálathoz
képest szignifikáns, Magyarország nyolc ponttal jobb eredményt ért el –
hangsúlyozta a miniszter.
A
PIRLS-vizsgálaton Magyarországnál jobban csak Oroszország, Hongkong,
Luxemburg és Kanadából Alberta tartomány szerepelt. Hasonló eredményt
produkált a felmérésen 10 oktatási rendszer, többek között Szingapúr,
Olaszország, Svédország, Németország és Hollandia.
Gyengébben szerepelt 30 oktatási rendszer, köztük az
Egyesült Államok, Anglia, Franciaország, Spanyolország, Ausztria és
Románia. A felmérés szerint a nemzetközi átlagnál jobbak az eredményeink
az irodalmi jellegű szövegeknél, mint a tudományos jellegűeknél.
Sikeresek voltak a tanulók az értelmezést, összefoglalást és értékelést
igénylő feladatoknál, és a lányok és fiúk által elért eredmények között
kisebb volt a különbség, mint az átlag.
Az is kiderült, hogy a magyar tanulók többet olvasnak,
mint a nemzetközi átlag. A diákok olvasás iránti attitűdje és olvasói
önképe a nemzetközi átlag szintjén mozgott. Hiller István az
eredményeket úgy összegezte, hogy az „út, amelyen járunk jó, tovább
fogunk menni”. A tárca vezetője szerint a javulás az olvasási és
szövegértési képességek megerősítésére hozott intézkedések eredménye. A
miniszter ugyanakkor óvatos optimizmussal beszélt. Alsó tagozaton
nincsenek problémák, de ezt tovább kell vinni, hogy a PISA-felmérés,
amely a 15 évesek kompetenciáit méri, hasonló eredményeket
hozzon.
Balázsi Ildikó, az Oktatási
Hivatal nemzeti koordinátora elmondta, hogy a felmérésben országosan 150
iskola vett részt, mintegy 4-5 ezer tíz éves gyermeket vontak be. A
vizsgálatban résztvevő intézményeket véletlenszerűen választotta ki a
nemzetközi központ. Ismertetése szerint a diákoknak kétféle feladatot
kellett megoldaniuk. A kétszer negyven perces felmérés során találkoztak
rövid történetekkel, mesékkel, hosszabb irodalmi művekből vett
részletekkel, illetve természettudományos, földrajzi, életrajzi
leírásokkal, útmutatókkal. A feladatok megoldásakor az információk
visszakeresése és egyenes következtések levonása mellett a szöveg
értelmezését, összefoglalását és értékelését várták el.