A Nemzeti Emlékezet Program elindulásáról, honlapjáról, és további terveiről
Nemzeti, iskolai, családi emlékezet 2002. október 15.
Magyar Bálint bejelentése a Történelemtanárok (12.) Országos Konferenciáján: szoftverkészítő pályázat kiírását tervezi a szaktárca, amelynek keretében a diákok a fellelhető adatok és fennmaradt fényképek segítségével elkészíthetnék saját digitális családfájukat.
(Forrás: Népszabadság)
Nemzeti emlékezet, iskolai emlékezet, családi emlékezet címmel programot indít a minisztérium – jelentette be Magyar Bálint a Történelemtanárok 12. Országos Konferenciáján szombaton Budapesten. A program iskolai emlékezet része arról szólna, hogy miként lehet az egyes oktatási intézményekben a pedagógusok emlékét megörökíteni. Példaként említette, hogy iskolai versenyeket, tanterveket lehetne elnevezni azokról a pedagógusokról, akik a diákokban mély nyomot hagytak. A családi emlékezet részeként szoftverkészítő pályázat kiírását tervezi a szaktárca, amelynek keretében a diákok a fellelhető adatok és fennmaradt fényképek segítségével elkészíthetnék saját digitális családfájukat. A miniszter szerint ennek alapjain akár egy nemzeti családfaprogram is elindulhatna.
Magyar elmondta: néhány héten belül döntés születhet a kétszintű érettségiről, és lehetőségként felmerült az új típusú matúra kétlépcsős bevezetése is. Az elképzelések között szerepel, hogy 2005-től a jelenlegi tartalmi követelmények bázisán vezetnék be a kétszintű érettségit.
Nemzeti Emlékezet Programot indít az Oktatási Minisztérium 2003. január 20.
A programban a Történelemtanárok Egylete is közreműködik
(Forrás: MTI-TTE)
Tegnap sajtótájékoztatón ismertették a program legfontosabb elemeit.
Magyar Bálint oktatási miniszter elmondta: a program három részből áll. Az egyik az ország történelmét kívánja közelebb hozni a diákokhoz az éppen aktuális történelmi évfordulókhoz kapcsolódó rendezvényekkel, illetve a magyar történelem kiemelkedő írásos dokumentumainak hasonmás kiadásaival.
Vágó István, a program szóvivője hozzátette: az idén II. Rákóczi Ferenc brezáni kiáltványának 300., Deák Ferenc születésének 200., Neumann János születésének 100. és Apáczai Csere János Magyar Encyclopédia című műve megjelenésének 350. évfordulójához kötődve indít különböző pályázatokat, versenyeket, találkozókat a tárca.
Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke kiemelte: a valamennyi iskolába eljuttatandó tablók – a történelmi dokumentumok hasonmásai mellett – érdekes elemzéseket, háttérinformációkat, valamint más korabeli írásos és képi emlékeket is tartalmaznak majd.
A tervek szerint 2003-ban Petőfi Sándor Nemzeti dalának kézirata, II. Rákóczi Ferenc brezáni kiáltványa, Deák Ferenc egy levele, Neumann János egyik kézirata és a Tihanyi Apátság alapítólevele jut el a program keretében hasonmás kiadásban az iskolákhoz.
A program első eseménye: Tanulmányi kirándulás a Don-kanyarba. Az OM és a TTE által kiírt közös pályázatra 328 pályamű érkezett. A legjobb 20 résztvevő (15 diák és 5 tanár) nyerte el az utazás lehetőségét.
Magyar Bálint a program második elemeként az iskolai emlékezet programját említette, amelynek keretében kiemelkedő tanároknak, tanítóknak állítanak emléket volt iskoláik, úgy, hogy osztálytermet neveznek el róluk.
A névadók életrajzát egy internetes honlapon gyűjtik majd össze, egyfajta „digitális panteont” teremtve a legkiválóbb tanároknak.
A program harmadik része a családi emlékezet programja. Erről szólva az oktatási miniszter emlékeztetett arra: az ország történelme sok százezer család története, amelyek azonban általában feledésbe merülnek.
A program részeként a diákok családjuk történetét feldolgozva egy szoftver segítségével készíthetnek majd képeket, interjúkat, történeteket tartalmazó családi honlapot, amelyet a program weboldalán a nyilvánosság elé is tárhatnak.
A Nemzeti Emlékezet Program részeként jelenik meg a Magyar elsők című, Gárdos Péter és Rózsa György által kidolgozott filmes oktató ismeretterjesztő sorozat is, amely évente 50 első magyar tárgy, műalkotás, bizonyos szakmát képviselő ember – így például az első magyar opera, az első magyar híd, az első magyar kalauz – történetét mutatja be 15-15 percben.
Gárdos Péter jelezte: a sorozatot az iskolák videón, illetve DVD-n kapják meg, de reményeik szerint valamelyik közszolgálati tévécsatornán is láthatja majd a nagyközönség.
A programhoz kapcsolódó honlapokat a http://www.emlekezet.hu portál fogja majd össze, amely a tervek szerint februárban már megtalálható lesz az interneten.
Iskolai Emlékezet – Magyar Bálint oktatási miniszter levele az iskoláknak 2003. március 03.
Dokumentum
Tisztelt Igazgató Asszony!
Tisztelt Igazgató Úr!
Nemrégiben megkezdődött az Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet Programja, amelynek az a célja, hogy a közoktatásban részt vevő diákok közelebb kerüljenek a hazánk történelmét meghatározó eseményekhez, évfordulókhoz, személyiségekhez, s ennek segítségével támogassuk az iskolákat új történelmi ismeretterjesztő eszközök meghonosításában, egyéni és közösségi ismeretszerzési és feldolgozási módszerek elterjesztésében. A program első eseménye volt a Don-kanyarba szervezett tanulmányi kirándulás, amelyre mintegy háromszáz pályázat érkezett, bizonyítva a diákok és a tanárok érdeklődését az effajta aktivizálási módszerek iránt. A tanulmányi kirándulások sorát már az idén folytatjuk.
A program másik fontos eleme az Iskolai Emlékezet elnevezésű program. Ennek keretében azokat a személyiségeket szeretnénk a figyelem középpontjába állítani, akik a nemzeti emlékezetet alkotó iskolai emlékezet szempontjából fontosak a diákok, az iskolaközösségek számára. Ők azok, akiknek a munkássága a diákok egy-egy generációjában él tovább, holott munkájuk, egyéniségük, az egyes iskolák életében játszott szerepük éppen az volt, hogy ébren tartsák, átörökítsék az iskola, a tanulás, a diáklét, a tanár-diák-viszony értékeit, jó hagyományait.
Amennyiben az intézmény kiemelkedő volt tanáráról nevezi el valamelyik iskolai termét, tanévenként és iskolánként egy termet jelző fémtáblát, továbbá a névadót bemutató méltatást tartalmazó képes tablót elkészíttetünk az intézmény számára.
Az, hogy az iskola melyik kiemelkedő tanáregyéniségéről kívánja elnevezni egyik vagy másik termét, teljes mértékben az iskolai közösség döntésén múlik; javasoljuk, hogy már elhunyt vagy öt évnél régebben nyugdíjba vonult egykori tanár legyen a névadó. Az évek során ezeknek az embereknek a száma minden bizonnyal gyarapodik, s az iskolának lehetősége van arra, hogy több tanárról is termet nevezzen el.
Az e levélhez mellékelt igénylőlap elküldése után a Nemzeti Emlékezet Programiroda munkatársa egyezteti majd Önökkel a tábla és a méltató tabló szövegét, látványát, s még a 2003. évi pedagógusnap előtt elküldi Önöknek a kivitelezett táblát és tablót, amelynek előállítási költsége az Oktatási Minisztériumot terheli.
Bízom abban, hogy ezzel a lehetőséggel is bővül az a kínálat, amely segíti az iskolákat hagyományaik megteremtésében és ápolásában. Ebben való közreműködését köszönöm.
Budapest, 2003. február
Magyar Bálint
Elindult a Nemzeti Emlékezet Program honlapja 2003. március 14.
Évfordulók nyomában…
Főbb rovatok: Program, Évfordulók, Dokumentumok, Iskolai Emlékezet, Családi Emlékezet, Historicum, Magyar elsők, Anno, Vox populi, Fórum, Linkek
A rovatok folyamatosan bővülnek. (Egyes rovatok még feltöltés alatt állnak.)
A programban – miként erről korábban beszámoltunk – közreműködik a Történelemtanárok Egylete is.