Együttélés a jelenben és a jövőben – a roma integráció kérdései az oktatásban címmel rendeztek nemrégiben szakmai konferenciát a Budapesti Gazdasági Főiskolán (BGF). A rendezvény egyértelműsítette: az együttélésnek nagyon komoly akadályai vannak. (Forrás: Népszabadság)
Az első világháborúban vesztes országok többsége ma már alig gyászolja az akkortájt elcsatolt területeket – leginkább azért, mert nincsenek a határaikon túl sok százezres vagy milliós nemzetrészek. (Forrás: HVG)
Az egyetemek és a múzeumok világszerte több ezer múmiát és emberi maradványt őriznek, amelyeken sokszor hajtanak végre orvosi vizsgálatokat és egyéb teszteket. Egy svéd doktorandusz szerint azonban az elhunytaknak is vannak jogaik – még ha ez nem is tetszik az intézményeknek. (Forrás: Múlt-kor)
A korábbi években az egyházak által átvett iskolák után befizetett összegeket ugyan nem, a január óta esedékes fenntartói váltással járó díjakat azonban már vissza lehetne igényelni. (Forrás: Edupress)
1857 elején izgalom söpört végig az országon: Itália után Magyarországra is ellátogat Ferenc József és Erzsébet. Február 3-án érkezett meg Budára az utazás terve, részletesen feltüntették benne, mely helyeket és mikor óhajtja a császári pár felkeresni. (Forrás: Magyar Országos Levéltár)
A mai magyar közbeszédben – legyen szó hivatásos politikusokról, újságírókról vagy blogok szerzőiről – rendkívül gyakoriak a történelmi alakokkal, elmúlt rendszerekkel vont párhuzamok, amelyek sokszor arra szolgálnak, hogy felcímkézzék, minősítsék az ellenfelet. Mi az, amitől a rutinszerűen kommunistázók és a fasisztázók megfosztják magukat? (Novák Attila, Komment.hu)
Sokakat aggodalommal töltött el Orbán Viktor sommás ítélete az iskolai integrációs törekvésekről, amelyeket zsákutcának minősített. Járóka Lívia, a Fidesz EP-képviselője ugyanakkor úgy véli: a tanulók etnikai elkülönítésének felszámolása és megakadályozása nem képezi vita tárgyát. (Forrás: Népszabadság)
Mit tudnak nemzeti ünnepeinkről, a gyásznapokról és az emléknapokról a fiatalok? Ezt szerette volna körbejárni Tóth Istvánné, a Kaposvári Egyetem adjunktusa. A több mint ezer, 8-15 éves diáktól kapott válasz alapján az eredmény lesújtó. (Forrás: Múlt-kor)
„Teljesen rendben van, ha közoktatásunk évente megméretik. Ezt a mérést azonban mindenki – szülő, gyerek, fenntartó, pedagógus, állampolgár – fogja fel úgy, hogy a gyerekekkel egyszerre vizsgázik az oktatásirányításunk legfelsőbb szintje éppúgy, mint a helyi oktatásirányítók, a fenntartók. Hiszen az iskolák közötti különbségek megmutatkozása nem egyetlen tényező következménye.” (Kiss Erika, Osztályfőnök.hu)
Az iskolák és a tanárok eredményeit vizsgálják szerdán, amikor több mint 400 ezer általános iskolai diák szövegértését és matematika tudását ellenőrzik. (Forrás: MR1-Kossuth)
A kalózkodás egyidős a tengeri kereskedelem megjelenésével: a Múlt-kor összeállítása az ókortól a 19. század második feléig mutatja be a leghíresebb vízi útonállókat, akik az egyéni érvényesülés vágya mellett sokszor használták ki a nagyhatalmak versengése által okozott hatalmi vákuumokat.
Tehetségkutató verseny és fesztivál 15 kategóriában 13 pécsi iskola együttműködésével 18 helyszínen (2010. október 11-18.) Jelentkezési határidő: 2010. június 10.