Egy prágai asszony mindkét egymást követő diktatúrának áldozata volt, és nem tartotta egyiket sem jobbnak a másiknál. Az Európai Bizottság két héttel az ő halála után zárkózott el attól, hogy a kommunizmus bűneinek tagadása vagy kisebbítése is legyen tilos. (Forrás: Metazin)
Három évvel a VII. Nevelésügyi Kongresszus után, 2011 januárjában a Magyar Pedagógiai Társaság a társadalmi párbeszéd felelevenítését kezdeményezte; követő konferenciát hívott életre. Alább a 2011. május 27-28-án lezajlott rendezvényen ajánlások olvashatók.
Történelmi ferdítésnek, nacionalista politikai üzenetnek tartják a romániai magyarok azt a táblát, amelyet a napokban helyeztek el a román és a magyar állam által nemrég restauráltatott kolozsvári Mátyás király szoborcsoport elé. (Forrás: Múlt-kor)
2010-ben közel egyéves munka során huszonnégy életút interjú és négy kisfilm készült el a Centropa Alapítvány módszerével. Az életútinterjúk 1910–1935 között születettekkel készültek: az interjúalannyal és családjával kapcsolatos fényképeket és dokumentumokat is gyűjtöttünk, ezeket részletes családfával, valamint az élettörténetek megszerkesztett változatával együtt vettük föl a program adatbázisába. Ezen alapul a TTE-honlap most induló sorozata. (Frissítve: […]
Somogyi Győző a Magyar hadivislet című könyvsorozatának bemutatója a Hadtörténeti Múzeum dísztermében (1014 Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) Időpont: 2011. május 24. 14.30.
Már a XX. század első felében is igény mutatkozott a különböző sportfelszerelések beszerzésére. Ezen igények kielégítését szolgálta a most bemutatandó „Fodor és Balogh Sportháza” katalógusa. (Kántor Balázs, Magyar Országos Levéltár)
Ghitta Carell, Hubertus von Hohenlohe és Mizerák István fotókiállításai, valamint a magyar-lengyel közös múlt és az egyesült Európa születését felidéző tárlatok kapnak helyet a Magyar Nemzeti Múzeum nyári kiállítási programjában. (Forrás: Múlt-kor)
A kilencvenes évek közepén mért nemzetközi felnőtt olvasásvizsgálat szerint a mostanában oly sokszor hivatkozott „régi jó” magyar iskolarendszer egyáltalán nem ért el jobb eredményeket, mint a mostani. A Kádár-kor iskolájában végzettek ugyanolyan rosszul olvasnak, mint a demokráciában felnőtt nemzedék. (Balla István, Figyelőnet)
Máig kísért a rejtély: miképpen tudták 1944. május 15-től július elejéig, néhány hét leforgása alatt összeszedni, gettókba gyűjteni, bevagonírozni és a haláltáborokba szállítani a vidéken élő, félmilliós lélekszámú magyar zsidóságot? Kit terhel a fő felelősség? A német megszállókat? A Sztójay-kormányt és -adminisztrációt, amiért még a németeknél is lelkesebben küldték a halálba honfitársaikat? Karsai László és […]
Kipattan a frissen végzett történelemtanár az egyetem homlok(zat)a mögül, teljes fegyverzetben: felvértezve tudással, pedagógiai és módszertani ismeretekkel. Lendületesen indul az osztályterem felé, repíti a tudat, hogy tudja, mi az applikációs sorozat, a bemeneti szabályozás vagy a műveltségtartalom. Mi baja történhet? Például, hogy megbotlik a küszöbben. Ez az írás olyan apró kis csapdákra figyelmeztet, melyekbe gyakran […]
A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Apáczai Programigazgatósága a Határtalanul! program keretében pályázati felhívást hirdet erdélyi, felvidéki, délvidéki és kárpátaljai iskolai utazásokra.
… mindinkább teret kap, sőt, önálló kutatási iránnyá fejlődött a szóbeliségben élő, interjúkban, beszélgetésekben, visszaemlékezésekben elérhető emlékezet feltárása (oral history), illetve a történelem személyes vonatkozásaihoz (pl. tárgyi emlékeihez) kapcsolódó történeti kutatás. Kérdés, ez a szemléleti és módszertani váltás mennyiben, hogyan jelenhet meg az iskolai oktatásban. (Bánki István)