A honfoglaló magyaroknak feltehetően volt egy vésett betűkből álló írása, amelyről nagyon keveset tudunk, a késő 15. század óta pedig fennmaradtak rovásírásos emlékek, amelyek a ma ismert rovásábécét használják. Át lehet-e hidalni a két korszak közötti óriási szakadékot? (Láng Benedek, Komment.hu)
A közösségi médiával és a sok kütyüvel ma könnyebb lenne megszervezni a 48-as forradalmat, ugyanakkor nehezebb lenne meghallani Petőfiék mondanivalóját a kommunikációs zajban. A technológiai eszközök mindhárom magyar forradalomban fontos szerepet játszottak. (Fábián Tamás, [origo])
Nyílt levelet küldött Orbán Viktornak egy középiskolai történelemtanár: azt kéri a miniszterelnöktől, mondja meg, a jelenleg használt történelemkönyvek mely fejezetei váltak „érvénytelenné” az új alaptörvény hatályba lépése miatt. Bodnár Zsuzsanna szerint nem egyértelmű, mi lesz a jó válasz, ha a diákokat az idei érettségin is az 1989-es alkotmányról kérdezik. (Szabó Fruzsina, Eduline)
Európai és nemzeti identitás-építő programok, politikai, kulturális, történelmi és vallási megközelítésben: kerekasztal beszélgetés civil szervezetek és oktatási szakértők képviselőivel. Az EU FP7-es keretprogram által támogatott IME – IDENTITIES AND MODERNITIES projekt rendezvénye a Magyar Tudományos Akadémia Kisebbségkutató Intézetének szervezésében.
Hatvan évvel ezelőtt 1952. március 9-én nyílt meg a Rákosi Mátyás 60. születésnapjára rendezett grandiózus tárlat a Néprajzi Múzeum mai épületében, a volt Igazságügyi Palotában. Az egykori esemény 60. évfordulóján megnyíló alkalmi, további kutatásra ösztönző tárlat a Néprajzi Múzeum és a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményeiből válogatott műtárgyak segítségével idézi meg az épület történetének ezt a […]
Nyílt levélben fordult egy történelemtanár Orbán Viktorhoz. Arra kéri, nyilvánítsa ki még az érettségik előtt, mely tankönyvek mely részei váltak meghaladottá az új alaptörvény miatt. „Nem találtam olyan középiskolás tankönyvet, mely az Ön véleményével megegyező értékelést közvetítene a diákoknak” – írja a tanár. (BI, FN24)
A Méltányosság Politikaelemző Központ március 13-án, kedden, délután 3 órakor, a Kossuth Klubban rendezvényt szervez egy izgalmas témáról, arról, hogy szabad-e, kell-e egy demokráciában nevelni az embereket. Az apropót konferenciánkhoz a nemrégiben elfogadott új köznevelési törvény adja.
Egy történelemtanár nyílt levele a miniszterelnökhöz A Történelemtanárok Egylete a közelmúltban levelet kapott egy kollégától. Ezt – választ kérve – eljuttattunk a miniszterelnök titkárságára, ahonnan továbbították a NEFMI-be. Szándékunk az volt, hogy a két írást együtt hozzuk nyilvánosságra. Mivel a NEFMI-ből azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nem számíthatunk a reagálásukra, ezért csupán kollégánk nyílt levelét […]
A Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeuma, a Mátyás Király Művelődési Ház és az Országos Szlovák Önkormányzat Viktorin József születésének 190. évfordulója alkalmából a 2012. március 17-én szombaton emléknapot rendez Visegrádon. Töltse le a rendezvény meghívóját (pdf)
Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) történelemre vonatkozó részének visszavonását és újraírását kéri a Történelemtanárok Egylete (TTE) – közölte Miklósi László, a szervezet elnöke az MTI-vel. A TTE állásfoglalása szerint, mivel az új NAT megadja a tananyag felépítésének logikáját, továbbá abban rögzítik az ismeretanyag számottevő részét, ezáltal jelentősen csökken az iskolák és a pedagógusok szakmai szabadsága. […]
A Nemzeti alaptanterv kizárja a nemzetből a fiatalok 80 százalékát, hiszen az abban kötelezően előírt „nemzeti műveltséget” csak a gimnazistáknak van esélyük elsajátítani. Tiltakoznak a magyar-, a történelemtanárok [a TTE – a szerk.], a HAT, a természettudomány képviselői, ugyanakkor lobbisták szállták meg a NEFMI irodáit.