A második világháború leghíresebb ütközete nem döntötte el a háború végkimenetelét, de megmutatta, hogy a németeket meg lehet verni. Hitler rögeszmés makacsságával szemben Sztálin végre hallgatott tábornokaira, ezzel több százezer német katona esett csapdába és pusztult el a segítség reménye nélkül. Hetven éve ért véget a sztálingrádi csata. (Litván Dániel, BBC History, Index)
Immár két évvel ezelőtt, 2011 februárjában indítottuk útjára az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában azt az előadássorozatot, amelynek keretében az intézményben folyó tudományos kutatást és iratfeldolgozást mutatjuk be. Február 14-én, a KávéháZ a kétéves születésnapja alkalmából egy rendhagyó előadással köszöntjük vendégeinket: a külső kutatóink közül Hanák Gábor filmrendezőt és történészt kértük fel, tartson előadást arról, hogyan […]
A tankkönyvpiac tele van bizonytalanságokkal, de az új nevet viselő Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó igyekszik tartani tempót. Amire korábban volt három hónapja az Oktatási Hivatalnak, most egy hónap alatt el kéne végezni. (origo.hu)
2002 őszén rendhagyó pályázati felhívásra lettem figyelmes, amit az akkori Oktatási Minisztérium és a Történelemtanárok Egylete írt ki a Nemzeti Emlékezet Program keretében abból a célból, hogy a résztvevő tanárok és diákok méltó módon emlékezhessenek meg a hatvan évvel azelőtti doni katasztrófa áldozatairól, a harcoló katonákról, a kivezényelt munkaszolgálatosokról, illetve a háborús traumákat évtizedekig feldolgozni […]
Dési János beszélget Miklósi Lászlóval a Klubrádió Tények, vélemények című műsorában az oktatásirányítás centralizációjáról, az igazgatói szerep változásáról, a tanárok helyzetéről. A hanganyagot innen töltheti le (.mp3 10,5 MB).
Az Európán kívüli beköltözők helye a magyar társadalomban. Az beszélgetés témája arab (muszlim) illetve a kínai népesség magyarországi megjelenése és a velük való együttélés lehetősége, az új típusú előítéletek születésének elemzése, az ezek elleni fellépés lehetőségei. Időpont: 2013. február 2. 10:00.
Nemzeti Emlékezet Program 1. (első tanulmányi kirándulás), 2003 Amikor 2002 őszén, szinte véletlenül, rábukkantam az akkori Oktatási Minisztérium és a Történelemtanárok Egylete felhívására, nem nagyon tudtam, mire számítsak. Mint történelemtanárt is érdekelt a téma, és valamelyest magam is „érintett” voltam, vagyok – nagyapám a magyar 2. hadseregben szolgált, „megjárta a Don-kanyart”. Megírtam hát és elküldtem […]
A Holokauszt Emlékközpont, a Raoul Wallenberg Szakközépiskola és Szakiskola, a Raoul Wallenberg Egyesület „Régen volt? Hol is volt‘?”címmel országos felmenő rendszerű vetélkedőt hirdet a középfokú intézmények diákjai számára.
A Történelemtanárok Egylete elfogadhatatlannak tartja az oktatásirányítás erőteljes centralizálását, a szervezet az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében abszurdnak és tarthatatlannak nevezte az iskolaigazgatók tényleges vezetői szerepének megvonását. Az egylet érdemi tárgyalásokat követel valamennyi érintett bevonásával. (MTI)
Ideológiailag egyoldalú történelemoktatás, az olvasástól inkább elriasztó irodalomtanítás, sok nemzeti öntudatra nevelés és erkölcstan, kevés informatika, természettudomány és használható nyelvi ismeret fémjelzi az egységesített tantárgyi kerettanterveket. (Szabó Fruzsina, hvg.hu)
Ma már azon is mérgelődünk, ha egy forgalmi dugó tíz percet, egy kis havazás pedig a tervezett dupláját húzza rá az eredeti menetidőre. Vajon milyen lehetett kétezer évvel ezelőtt utazni? Mennyi idő kellett ahhoz, hogy Aquincumtól Szombathelyre (pontosabban Savariába) érjünk? Hány hónap alatt jutott el valaki a Római Birodalom legdélnyugatibb pontjából a legészakkeletibbe? Mennyit számított, […]