A Történelemtanárok Egyletet elkészítette állásfoglalását a Nemzeti Pedagógus Kar által készített Pedagógus Etikai Kódex tervezetéről. Meggyőződésük szerint a pedagógusnak arra kell törekednie, hogy autonóm szakember, alkotó értelmiségi legyen. Ezzel ellentétes az a végrehajtó, alávetett alkalmazotti szerep („szolgálat”), mely a tervezetben szerepel. Hangsúlyozzák: nem sérthetőek a tanár szabadságjogai, nem érhet senkit hátrány véleménye megfogalmazásáért, kimondásáért, képviseléséért. […]
„A nagyhatalmak rendelkeztek fényképekkel azokról a vasútútvonalakról, amelyeken a vonatok a halálba szállították a zsidókat, keresztényeket, romákat és homoszexuálisokat. Mondják meg nekem, miért nem bombázták le ezeket a vasúti utakat?” – kérdezte Ferenc pápa június 21-i torinoi beszédében. Azóta rengeteg emberben merült fel a kérdés, hogy „tényleg, vajon miért nem?”
A Történelemtanárok Egylete emiatt már évek óta szorgalmazza, hogy ne zsúfoljanak bele ennyi ismeretet a tananyagba, Miklósi László szerint is a felére, harmadára kellene ehhez csökkenteni a tananyagot.
Néhány hete az Index újságírója érdeklődött az új, állami kísérleti tankönyv Horthy-korról szóló részéről. A cikkben megemlített egyik probléma kifejtése következik. Nem csak a könyv hiányosságáról van szó; a Horthy-kori belpolitikai viszonyok iskolai tálalásának van egy 1945 után kialakult hagyománya – és ez az, amitől nem távolodtak el eléggé a kísérleti tankönyv alkotói sem.
A történelem öl, butít és nyomorba dönt. Különösen a félreértett, vagy meghamisított. Adolf Hitler, mint a Mein Kampfból sejthető, elhitte az antiszemita történetmagyarázóknak, hogy a középkorban azok a német városok hanyatlottak le, amelyek beengedték falaik közé a zsidókat, a többi viszont szépen fejlődött. Miért ne hitte volna el akkor a közelmúltra vonatkozó állítást, hogy a […]
Minden történelemtanár szembesül azzal, hogy a tanulók elfelejtik a korábban tanultakat. Ez részben természetes, vannak azonban olyan dolgok, amelyeket mindig és mindenkinek tudnia kellene, hasonlóan ahhoz, ahogy matematikaórán a szorzótáblát. Szükségesek a továbbhaladáshoz, vagy egyszerűen illik emlékezni rájuk. A kerettanterv is föltételezi és felsorolja azokat az előzetes ismereteket, amelyekre az adott új téma épül.
Nem a zsidótörvényeket támogató, nácibarát Hóman Bálintnak kellene szobrot állítani, hanem Lázár Andornak, aki szembeszállt az őrülettel. (A szerző a TTE alelnöke.)
Két tanulságos nap 2015. július 9-10-én kétnapos – német nyelvű – workshopot rendezett Budapesten a bécsi Simon Wiesenthal Intézet (VWI, http://www.vwi.ac.at/), amelynek szervezésébe a TTE és a Zachor Alapítvány is bekapcsolódott.
Új kutatási eredmények – egy történelemtanár szemévelA Történelemtanárok Egyletének képviseletében vehettem részt a 2015. július 6-tól 8-ig Gödöllőn a Szent István Egyetemen rendezett konferencián. Nekünk, történelemtanároknak is jól hasznosítható új kutatási eredményekről számoltak be külföldi és határon túli, illetve itthoni magyar levéltárosok, intézményvezetők. Az alábbiakban erről adok ízelítőt.