Nem szorítja egyelőre háttérbe az internet a nyomtatott újságokat
2005. június 20. hétfő, 0:00
Egy első
ízben végzett felmérés szerint egyelőre még csak minden ötödik
internetező részesíti előnyben az újságok online változatait az
„offline”, azaz nyomtatott változatokhoz képest.
(Forrás:
HWSW)
A Nielsen/NetRatings friss
felmérése szerint az internetezők 72 százaléka továbbra is olvassa a
nyomtatott újságokat annak ellenére, hogy néhány kattintással elérheti
annak internetes változatát is.
A megkérdezettek hét százaléka megosztja „erőforrásait” a
két változat között és felváltva olvassa hol az interneten megjelenő,
hol a nyomtatott változatot. Az internetezők újságolvasási szokásairól
most készült első alkalommal felmérés, korábbi adatok nem állnak
rendelkezésre, így sajnos azt sem tudhatjuk, hogy a szélessávú internet
robbanásszerű terjedése mennyiben változtatta meg az Egyesült
Államokbeli webezők szokásait.
Az
újságok statisztikái ugyanakkor jóideje azt mutatják, hogy egyre
kevesebben olvassák a nyomtatott változatokat: az olvasók inkább az
interneten gyorsabban és nem utolsósorban ingyenesen megjelenő hírekre
kíváncsiak, melyet vagy az adott újság internetes honlapján, vagy olyan
hírkeresőszerű szolgáltatásain keresztül szereznek be, mint amilyet a
Yahoo! és a Google nyújt számukra.
Bár az nyomtatott újságkiadásból származó bevételek
lassan emelkednek, a piac továbbra is pang, mondhatni válságát éli. A
korábban említett két internetes vállalat ugyanakkor jelentős bevételi
forrásokra tesz szerint szolgáltatásai és ehhez kapcsolódó
reklámtevékenysége által. Az internetes híroldalak egyre növekvő
forgalmát a kiadók gyakrabban frissített eredeti és egyedi tartalommal,
fórumozási lehetőséggel bővítik, mely egy öngerjesztő folyamat: ezek a
lehetőségek még inkább elcsábítják a papíralapú újságoktól az
olvasókat.
A New York Times online
változata például 25 százalékkal növelte olvasói számát egy év alatt,
májusban 11,3 millióan olvasták az internetes újságot. A USATODAY.com a
második legnagyobb a felmérés adatai szerint, ugyanabban a hónapban 9,2
millió olvasója volt, 15 százalékos növekedéssel.
Májusban a Yahoo News oldalain 23,8 millió olvasót
regisztráltak, míg a Google News 7,1 millió látogatót vonzott. Az
internetes szolgáltatások ugyanakkor a nevesebb lapok online
változatánél kisebb méretékben csupán 3-4 százalékkal több olvasót
szereztek, mint egy évvel ezelőtt.