A
kezdeményezéseiről ismert nagykanizsai Zsigmondy Vilmos és Széchenyi
István Szakképző Iskolában a zártláncú kamerahálózat, a csipkártyás
beléptetőrendszer és az SMS-es szülői tájékoztató után most telefonos
krízisvonalat hoztak létre.
(Forrás: Népszabadság)
Úgynevezett krízis-telefonvonalat hozott létre a
nagykanizsai Zsigmondy Vilmos és Széchenyi István Szakképző Iskola,
amit bármikor felhívhatnak az intézmény diákjai és szüleik, ha
segítséget, tanácsot szeretnének kapni vagy észrevételt, javaslatot
tennének. Mérksz Andor, az intézmény vezetője szerint egy 1400 diákot
oktató iskolában mindig előfordulhatnak olyan esetek, adódhatnak olyan
problémák, amelyekről a tanulók beszélnének valakivel, de csak akkor, ha
személyazonosságukra nem derül fény. Hozzátette: a szülők számára is
hasznos lehet a vonal, mert tapasztalataik szerint sokan nem merik a
pedagógusok előtt személyesen felvetni gyermekükkel kapcsolatos
aggályaikat, félelmeiket. A krízisvonal számát tárcsázóknak
ifjúságvédelmi felelős, fejlesztőpedagógus, pszichológus vagy védőnő ad
tanácsot – tette hozzá az igazgató.
A nagykanizsai szakképző iskolában a krízisvonal
bevezetése aligha okozott meglepetést: a diákok és szüleik már
megszokták az újításokat. 2002-ben például kamerákat szereltek fel a
folyosókra, mivel több lopás és rongálás is történt az épületben. Mérksz
Andor elmondta, hogy a kamerák felszerelése óta a rendőrséggel
együttműködve besurranó tolvajt is fogtak, továbbá már régóta nem tűnt
el semmi az iskolából. A tolvajok távoltartásában segített 2004-től – az
intézménynek országos hírnevet hozó, „lógásgátlónak” nevezett –
csipkártyás beléptetőrendszer is. A diákoknak ki- és belépéskor az
irodaházakból ismert, kártyákkal nyíló és záródó kapukon kell átmenniük:
illetéktelenek így nem léphetnek az intézménybe, s mivel a kártyák
minden diák órarendjét „tudják”, senki nem távozhat engedély nélkül, ha
még órája lenne. Ezt a rendszert az adatvédelmi biztos és az oktatási
jogok biztosa kezdetben részleteiben kifogásolta, de mivel a kért
módosításokat elvégezte az iskola, a lógásgátlót megtarthatták. Az
igazgató elmondta: a kapuk révén harminc százalékkal csökkent az
igazolatlan hiányzások száma.
Alig
ült el a beléptetőrendszer miatt kirobbant vita, az iskola megint
újított. Azt viszont senki nem kifogásolta, hogy 2004 novembere óta a
szülőket, ha kérik, SMS-ben értesítik gyermekük osztályzatairól,
hiányzásairól, megrovásáról, dicséretéről, vagy éppen az iskolai
rendezvényekről. Mint megtudtuk, az ingyenes szolgáltatás népszerű, a
szülők csaknem harmada kéri a mobiltelefonos tájékoztatást, így az
iskola minden hónap első hetében körülbelül négyszáz SMS-t küld el.
Mérksz Andor szerint ez a rendszer is beváltotta a hozzá fűzött
reményeket, amit egyebek között az is mutat, hogy több szülő már
lemondta ezt a szolgáltatást, mert gyermekük – talán a lebukások miatt –
hozzászokott ahhoz, hogy mindig megmutassa ellenőrzőjét.
Az iskola már készül az újabb –
most is főként cégek támogatásából és pályázati pénzekből finanszírozott
– kezdeményezés megvalósítására: egy biliárdasztallal, csocsóval,
számítógépekkel, sőt házimozirendszerrel is felszerelt ifjúsági klubot
alakítanak ki. Mérksz Andor szerint, ha alkalmazkodnak a diákok
igényeihez és megfelelő szórakozási lehetőséget biztosítanak nekik,
akkor tanítás után nem a plázában, játéktermekben múlatják majd az időt
és költik pénzüket, hanem az iskolában maradnak felügyelet mellett.
Nemcsak technikai berendezéseit,
szolgáltatásait bővíti, újítja állandóan a nagykanizsai iskola, hanem a
képzést is. A csaknem negyven – egyebek mellett informatikai, építőipari
– szakmát oktató intézményben tavaly ősszel az országban elsőként
indították el a megújuló energiagazdálkodási technikusképzést. Az
igazgató szerint ugyanis a biomassza- és szélerőműveknél, valamint a
napelemes fűtésrendszert építő cégeknél egyre nagyobb szükség lesz ilyen
képzettségű szakemberekre.