1993-ban járunk. A Történelemtanárok Országos Konferenciája állásfoglalást ad ki a tárgyilagos történelemtanításról. Mit olvashatunk ebben?
„A történeti igazság a legfontosabb.”
„Törekedni kell a tények és az értékelések elválasztására.”
„Ahol lehetőség nyílik, mutassuk be – lehetőleg, források alapján – a történelem egymással szemben álló szereplőinek álláspontját.”
„A történelemtanítás mindig értékközvetítés is. Nyíltan vállalnunk kell a humanizmus, a béke, a szabadság, a demokrácia, a szolidaritás és a környezetvédelem alapértékeit. Fel kell lépnünk az agresszív magatartásformákkal és világnézetekkel, a fajgyűlölettel és a militarizmussal, az egyéni és kollektív emberi jogok megsértésével, a természeti környezet tönkretételével szemben.”
„Tanárnak és diáknak egyaránt joga van saját – nemzeti, etnikai, vallási, lokális stb. – identitásához és ahhoz, hogy azt mások is tiszteletben tartsák. Tilos a tanulót azonosságtudatában megsérteni, annak érzelmi kötődéseiről becsmérlően vagy gúnyosan nyilatkozni. A közösen vállalt identitás elmélyítése és megalapozása ugyanakkor a történelemtanítás egyik alapvető feladata.”
Ezek a gondolatok így, harminc év távlatából, s főleg a mostani Nemzeti Alaptanterv perspektívájából, meglehetősen idejétmúltnak hatnak – holott ezek egyetemes, ma is vállalható értékek.
A szöveg egyik szerzője, Knausz Imre rendkívül sokoldalú ember. Tanított gimnáziumban, dolgozott számos pedagógiai intézetben, és évtizedekig foglalkozott pedagógusképzéssel az ELTE-n és a Miskolci Egyetemen – ez utóbbi intézményben tanszékvezető, illetve intézetigazgató is volt. Az oktatással, azon belül pedig a történelemtanítással kapcsolatos gondolatait több könyvében is összefoglalta, ilyen például A tanítás mestersége, Az évszámokon innen és túl…, A múlt kútjának tükre című kötet, de ő a Taní-tani Online főszerkesztője is. Magát csak sommásan „pedagógiáról gondolkodó embernek” és „amúgy nyugdíjas”-nak mondja.
A mai adásban a mélységelvű történelemtanításban rejlő lehetőségekről, ennek egykori és mai akadályairól, valamint a tanári felkészültség fontosságáról beszélgettünk.