• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Hisztorizás – 1. évad, 4. rész. Knausz Imre: „A jó tanárnak érteni kell a szakmát.”
2023. július 6. csütörtök, 7:32
Címkék: podcast

1993-ban járunk. A Történelemtanárok Országos Konferenciája állásfoglalást ad ki a tárgyilagos történelemtanításról. Mit olvashatunk ebben?

  • „A történeti igazság a legfontosabb.”
  • „Törekedni kell a tények és az értékelések elválasztására.”
  • „Ahol lehetőség nyílik, mutassuk be – lehetőleg, források alapján – a történelem egymással szemben álló szereplőinek álláspontját.”
  • „A történelemtanítás mindig értékközvetítés is. Nyíltan vállalnunk kell a humanizmus, a béke, a szabadság, a demokrácia, a szolidaritás és a környezetvédelem alapértékeit. Fel kell lépnünk az agresszív magatartásformákkal és világnézetekkel, a fajgyűlölettel és a militarizmussal, az egyéni és kollektív emberi jogok megsértésével, a természeti környezet tönkretételével szemben.”
  • „Tanárnak és diáknak egyaránt joga van saját – nemzeti, etnikai, vallási, lokális stb. –  identitásához és ahhoz, hogy azt mások is tiszteletben tartsák. Tilos a tanulót azonosságtudatában megsérteni, annak érzelmi kötődéseiről becsmérlően vagy gúnyosan nyilatkozni. A közösen vállalt identitás elmélyítése és megalapozása ugyanakkor a történelemtanítás egyik alapvető feladata.”

Ezek a gondolatok így, harminc év távlatából, s főleg a mostani Nemzeti Alaptanterv perspektívájából, meglehetősen idejétmúltnak hatnak – holott ezek egyetemes, ma is vállalható értékek.

A szöveg egyik szerzője, Knausz Imre rendkívül sokoldalú ember. Tanított gimnáziumban, dolgozott számos pedagógiai intézetben, és évtizedekig foglalkozott pedagógusképzéssel az ELTE-n és a Miskolci Egyetemen – ez utóbbi intézményben tanszékvezető, illetve intézetigazgató is volt. Az oktatással, azon belül pedig a történelemtanítással kapcsolatos gondolatait több könyvében is összefoglalta, ilyen például A tanítás mestersége, Az évszámokon innen és túl…, A múlt kútjának tükre című kötet, de ő a Taní-tani Online főszerkesztője is. Magát csak sommásan „pedagógiáról gondolkodó embernek” és „amúgy nyugdíjas”-nak mondja.

A mai adásban a mélységelvű történelemtanításban rejlő lehetőségekről, ennek egykori és mai akadályairól, valamint a tanári felkészültség fontosságáról beszélgettünk.

Linkek:

Spotify

Youtube


Ha további podcastokat is hallgatna, segítse a TTE működését!

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

„Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017