Az emberi jogi oktatás[1] túlmutat az emberi jogok oktatásán. Nagyon fontos eleme, hogy a folyamat résztvevői – tehát a tanárok és a diákok – egy olyan környezetben vannak, ahol emberi jogaik érvényesülnek. Így például van tere a szabad véleménynyilvánításnak, a szabad vitának, a másik megértésének, az álláspontja elfogadásának is. A résztvevők (tanárok és diákok egyaránt) egyenlő felek, akik azért vannak ott, hogy közösen tanuljanak valamit. Egy ilyen légkört megteremteni kihívás egy 45 perces iskolai órán, azonban a fordított tanterem módszer nagyon nagy segítség lehet hozzá.
A Magyarországon is elterjedt hagyományos felfogásban a tanár tudja az anyagot és a tankönyvek meg az egyéb segédletek segítségével a diáknak megtanítja az ismereteket az iskolai órán, majd házi feladatnak feladja, hogy gyakorolja, ismételje azt a diák. Vannak persze kivételek, ahol például irodalomórán előre el kell olvasni egy-egy verset vagy szövegrészletet, azonban a legtöbb tantárgynál még a tankönyvek is sokszor úgy vannak felépítve, hogy a munkafüzetekben ismétlő gyakorlatok szerepelnek, melyek segítségével elmélyül az órán tanult anyag. Biztosan sok pedagógus kilépett már ebből a dinamikából, és kipróbált már valami mást, valami újat. Egy ilyen kipróbálásra hívja a pedagógusokat a fordított tanterem módszere.