A Művelődési és Közoktatási Minisztérium, valamint a SOCRATES Nemzeti iroda 1997 novemberében regionális konferenciát szervezett Sárospatakon „Comeniusszal az Európai Unióba” címmel. A rendezvényre nemcsak az adott térség (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megyék) oktatási szakemberei, pedagógusai, hanem az országos szakmai szervezetek (Földrajztanárok Egylete, Franciatanárok Egyesülete, TTE) képviselői is meghívást kaptak. Így kb. 500 résztvevője volt a színvonalas tanácskozásnak.
A konferencia különféle előadásainak rövid ismertetése mellett a tavalyi évben indult európai oktatási projektekről számolok be. Az első nap indító előadásaiban Magyarország csatlakozási lehetőségeiről esett szó, ismertetve az Európai Unió kérdőívére adott válaszokat, illetve az uniós ország véleményt az oktatás területén.
A szakértők szerint ez az egyik olyan terület, ahol a csatlakozás várhatóan kevés problémával jár majd a magyar oktatás magas színvonala miatt, valamint azért, mert az EU nem ír elő kötelezettséget az uniós országok számára, vagyis tiszteletben tartja az egyes országok oktatási rendszerét. Az előző években nem is készültek tervek valamiféle közös uniós oktatási rendszerről. A konferencián előadás hangzott el a magyar pedagógus továbbképzési rendszerről, természetesen ennek előnyeit, fontosságát bemutatva, a sokunkban felvetődő problémák (helyettesítés, óraszám, akkreditálás, támogatást stb.) említése nélkül. Érdeklődéssel vártam a három érintett megye oktatási elképzeléseiről, fejlesztési terveiről szóló beszámolókat, de sajnos csalódás ért. Mindezekről semmit sem tudtam meg. Mindössze a jelenlegi helyzetről szóló tájékoztatást kaptunk, s arról, hogy mit kell figyelembe venni a fejlesztési tervek kidolgozásakor.
Ezzel ellentétben nagyon hasznos volt a Debreceni Universitas Felsőoktatási Menedzserképző Központ munkatársainak tájékoztatója a projektírás alapvető ismereteiről. Az alapos, áttekinthető előadás segített abban, hogy megismerhessük a jól előkészített, bemutatott és sikeres projekt létrejöttének módozatait. Apró részletekre kiterjedően ismertette az elkészítés folyamatát (pl. pecsét használata, dátum kiírása stb.). A Központ munkatársai felajánlották segítségüket a hozzájuk fordulóknak. A plenáris ülések „gyöngyszeme” a SOCRATES és COMENIUS program bemutatása volt. Két, nagyon felkészült, a lényeget kiemelő, érdekesen előadó szakembertől szerezhettünk információkat a programról. A rövid idő ellenére is fel tudták kelteni a résztvevők lankadó érdeklődését és segítettek, hogy mindenki megtalálja a számára legfontosabb, legtöbb információt nyújtó szekciót, ahol e programokról részletes ismertetés zajlott. A SOCRATES program az óvodai neveléstől a posztgraduális tanulmányokig, az alap- és középfokú oktatástól a felnőttoktatás intézményrendszeréig az oktatás minden területére kiterjed. Sokféle tevékenységeket támogatnak, például mobilitási projekteket, csere- és tanulmányutakat, nemzetközi projekteket, tanulmányokat és elemzéseket. A programnak különféle akciói vannak:
ERASMUS – felnőttoktatás COMENIUS – közoktatás LINGUA – a nyelvtanulás támogatása ODL – nyitott és távoktatás
A fent említett akciók különféle területekre hirdetnek pályázatot és adnak támogatást. Pl.: Comenius akciók: – Multilaterális iskolai együttműködési társulások – Szakmai továbbképzések, tanfolyamok pedagógusok és egyéb oktatási szakemberek részére.
Én LINGUA akciókat bemutató szekcióban vettem részt, így ezekről kaptam bővebb ismereteket.
A nyelvtanulás támogatása (LINGUA) LINGUA „A”: Az Európai Együttműködési Programok a nyelvtanárok alap- és továbbképzésére LINGUA „B”. Szakmai továbbképzés az idegennyelv-oktatásban LINGUA „C”: Tanár-asszisztensi állások leendő nyelvtanárok részére LINGUA „D”: Az. idegennyelv-oktatás taneszközeinek fejlesztése és az idegen nyelvi kompetencia értékelése LINGUA „E”: Az idegen nyelv tanulását támogató közös Oktatási Projektek.
A szekciókban ismertetést kaptunk a pályázatok részleteiről: Kik vehetnek részt? Milyen támogatás kapható? Milyen témákban lehet pályázni? Milyen határidők vannak? Mit kell tartalmaznia a pályázatnak? Hogyan kell egy pályázati űrlapot kitölteni? Mivel javíthatók a pályázó esélyei?
A kezdeti lelkesedést azonban néhány hétköznapi probléma előkerülése csökkentette: Egy vidéki kisiskola hogyan tud 1 vagy 2 partneriskolát találni uniós országban? Hogyan lehet vonzó egy ilyen partnerkapcsolat számára? Ha a program főleg a kevésbé beszélt idegen nyelvet tanulmányozni vágyókat támogatja, akkor hogyan nyerhet a pályázaton olyan pedagógus, akinek iskolájában 1 esetleg 2 idegen nyelvet oktatnak, ami főleg angol és német?
Megint előkerül a „sok az eszkimó és kevés a fóka” szindróma, mely szerint nagyon sok pályázó van már most – a program igazán ismertté válása előtt is – a megpályázható pénz viszont kevés, tehát sokan megint kiszorulnak. Pl.: A ’97 évre 600 LINGUA „B” pályázat érkezett a Nemzeti Irodához és ennek csak a töredékére jut támogatás. Sajnos a fent említett problémákra a szakértők sem tudtak megnyugtató választ adni.
Mindezek ellenére, azok számára, akik nem riadnak vissza a pályázatok nehézségeitől, ajánlom a SOCRATES program akcióinak még alaposabb megismerését. A Nemzeti Iroda az előző évben és idén is megjelentet egy pályázati útmutatót, amely minden fontos ismeretet közöl (határidők, támogatási összegek, pályázat elbírálásának szempontjai, résztvevök köre, stb.).
A kiadvány beszerezhető: SOCRATES Nemzeti Iroda 1148 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. Telefon: (1) 344-0312 Fax: (1) 343-0328 Pénz Orsolya programkoordinátor, dr. Horváth Béla igazgató
A résztvevők kényelmes elhelyezéséért, ellátásáért köszönet illeti a COMENIUS Tanítóképző Főiskola dolgozóit és hallgatóit. Egyben elismerés illeti a Művelődési és Közoktatási Minisztériumot a színvonalas, a pedagógustársadalom nagy részét érintő, egy új továbbképzési lehetőséget bemutató konferencia megszervezéséért.