Az Apple értékesíti a hordozható lejátszók egyharmadát
2005. június 27. hétfő, 0:00
Egy
friss felmérés szerint az Apple birtokolja a hordozható zenelejátszók
piacának egyharmadát, és világszerte minden harmadik készüléket Steve
Jobs vállalata értékesít.
(Forrás: SG)
Az amerikai In-Stat felmérése az
mp3-lejátszók piacának tekintélyes bővülését emeli ki: az eladásokból
befolyt bevételek mára elérték a 4,5 milliárd dollárt, ami több mint 200
százalékos növekedést jelent 2003-hoz képest, és az előrejelzések
szerint a piac az elkövetkezendő években is hasonló ütemben növekedik
majd. Eszerint a tavalyi évben elért 27,8 milliós példányszám 2009-re
eléri az évi 104 milliót, így elmondhatjuk, hogy néhány éven belül az
mp3-lejátszók – a mobiltelefonokhoz hasonlóan – világszerte mindennapos
és megszokott fogyasztói cikké válnak.
A folyamatos növekedés mellett azonban megfigyelhető a
folyamatos szegmentálódás, ahogy a piac egyre kisebb részekre bomlik
szét, és ez az újabb típusok megjelenésével mind a merevlemez-alapú,
mind a flash memóriára támaszkodó lejátszók területén érvényes. A
gyártók ugyanis szoros versenyt folytatnak, és egyrészt a lejátszók
méretével, másrészt a nagyobb kapacitással igyekeznek nagyobb
népszerűségre szert tenni a felhasználók körében. E tekintetben
egyértelműen az Apple vezet, mégpedig tekintélyes fölénnyel: a vállalat a
piac 30,2 százaléka felett uralkodik, ami legfőképpen az iPod átütő
sikerének köszönhető.
Jobs vállalata
mögött a Rio, az iRiver, illetve a Creative helyezkedik el, amelyek
szintén előkelő pozíciót vívtak ki maguknak. A lejátszók növekvő
népszerűségéből és elterjedtségéből természetesen mások is megpróbálnak
hasznot húzni: a spamküldők körében például már tavaly decemberben is az
iPod számított abszolút kedvencnek, és az ünnepek táján az elektronikus
postafiókok egy részét szinte elárasztották a lejátszót reklámozó
kéretlen üzenetek. A csalások ráadásul egyre meggyőzőbbek, és a
„jóakaróink” mindent elkövetnek, hogy hitelesnek tüntessék fel
ajánlatukat. Ennek köszönhetően az utánzatok és az álweboldalak száma
jelentősen megnőtt, ami minden bizonnyal nem volt jótékony hatással a
vásárlói bizalom alakulására.
Mindenesetre a lejátszók terjedése világszerte és
itthon is töretlen, amit szerencsére nemcsak a fokozódó vásárlói
igények, hanem a fejlesztések is mutatnak. Az autóba szerelhető
ice>Link Plus például a magyar tulajdonban lévő Dension
fejlesztése, és nagy előnye, hogy az iPod lejátszó és az autó
hangrendszerének összekapcsolásával nagymértékben leegyszerűsíti és
kényelmesebbé teszi a vezetés közbeni zenehallgatást.