A
napokban tették közzé az augusztus végi kongresszus ajánlásait, továbbá a
nyolc szekció ajánlásainak összefoglalóját 29 pontban – ami most alább
olvasható.
A kongresszus
szerkesztő bizottsága által készített
összefoglaló:
Minden korosztály
számára biztosítani kell a tudáshoz, a kultúrához való folyamatos
hozzáférés lehetőségét.
Helyre kell állítani a
bizalmat a család és az oktatási intézmények között, hiszen csak együtt
képesek a nevelésre. Az intézményes nevelés és oktatás sikerességét a
családdal való aktív kommunikáció
garantálhatja.
Támogatni kell az intézményi és a
családi napközi szerepének megerősítését, megőrizve azok sajátos
funkcióit. Szükségesnek látjuk a gyerekek számára esélyt biztosító
napközis nevelési programok személyi, tárgyi és finanszírozási
feltételeinek megteremtését. A napközis nevelés programja kerüljön bele a
helyi pedagógiai programokba.
Ki kell munkálni
egy – politikai és társadalmi konszenzuson alapuló – hosszú távú
nevelésügyi politikát, amely az aktuális pártpolitikai érdekektől
függetlenül, képes biztosítani az egységes, következetes
reformfolyamatot.
Az oktatásirányítás
rendelkezzen széles körben megvitatott, kidolgozott fejlesztési
stratégiával.
A stratégiaalkotók építsenek a
kutatások eredményeire, a stratégiaalkotást és –megvalósítást előzze meg
és kövesse hatásvizsgálat.
A területi és helyi
szinten megvalósuló közoktatási feladatellátási, tervezési rendszerben a
közreműködő szervezetek kötelező együttműködését biztosítani
kell.
Intézményi társulások létrehozásakor,
intézmény-összevonások esetén legyen követelmény a korszerű és koherens
pedagógiai szakmai tevékenység kialakítása, minden tanuló számára az
optimális fejlesztés feltételeinek, tanulási útjainak
megteremtése.
A sajátos nevelési igényű,
fogyatékos, megváltozott munkaképességű személyek életpálya-építését
segítő, átfogó tevékenységrendszer alakuljon ki, amely minden életkori
szakaszban és élethelyzetben támogatni, orientálni tudja a rászoruló
egyént a megfelelő nevelési, oktatási, képzési és foglalkoztatási
lehetőségek felé.
A más szakmákat választók
képzésének és továbbképzésének is legyen része az, hogy miként kell
segíteni a fogyatékkal és részképesség-zavarokkal élők munkahelyi és
társadalmi beilleszkedését.
Szükséges a
közoktatás finanszírozási rendszerének – lehetőség szerinti –
egyszerűsítése, legalább középtávon kiszámíthatóvá és stabillá tétele az
önkormányzatiság elvének tiszteletben tartása
mellett.
A jövőben történjen meg az országos és a
helyi-intézményi fejlesztési programok megvalósításának értékelése,
eredményeinek lehetőség szerinti felhasználása, elterjesztése, a jó
gyakorlatok hozzáférhetővé tétele.
A külső
értékelés, az intézményi önértékelés és minőségbiztosítás
széttagoltságát meg kell szüntetni, és egységes folyamatba szervezni,
hiszen valamennyi feladata a fejlesztés.
Meg
kell alkotni a kompetenciamérés országos stratégiáját. Nem szabad, hogy
működésében keveredjenek az országos és iskolai funkciók, a
fejlesztéstámogatás és az
elszámoltatás. •
Ki kell dolgozni az egyéni és társas kompetenciák értékelésének
módszertanát, és megteremteni alkalmazásuk
lehetőségét. •
Ki kell dolgozni és alkalmazni a hozzáadott pedagógiai érték
kimutatására alkalmas megbízható eljárást.
A
közoktatás fejlesztéséhez szükséges tudásháttér megteremtése sürgető
feladat. A neveléstudományi kutatások finanszírozása tegye lehetővé a
hosszú távú programok megvalósítását.
A jelentős
nemzeti és uniós erőforrásokat lekötő innovációkat össze kell hangolni,
célszerű a párhuzamos fejlesztéseket elkerülni; eredményeiket a
terveknek megfelelően kell hasznosítani.
A
jelentős nemzeti és uniós erőforrásokat lekötő programok lezárását
kövesse nyilvános elszámolás és hatásuk, hasznosulásuk nyomon követése,
elemzése és visszacsatolása a rendszerbe, a fenntarthatóság érdekében
is.
Az élethosszig tartó tanulás feltételeinek
megteremtése érdekében – a tanítás, tanulás minden intézményi szintjén –
építeni kell, illetve el kell ismerni azokat a tudásokat, amelyeket az
egyén non-formális vagy informális keretek között szerez
meg.
A sokszínűvé váló tanulási térben szükséges
az intézményen belüli és intézmények közötti egymástól tanulás
(horizontális tanulás) formáinak és feltételrendszerének kialakítása,
megteremtése. Ez jelentse – egyebek között – a jó gyakorlatok
megismerésének és elterjesztésének ösztönzését
is.
Az egyéni sajátosságokra építő
tanulásszervezés vezet el a kölcsönösen motivált, bizalmon alapuló,
eredményes tanításhoz/tanuláshoz. Ennek alapjai a változatos, rugalmas
tanulásszervezés, a gazdag módszertani repertoár. Ez a feltétele annak,
hogy a tanulás élmény legyen, és a motiváció belsővé
váljék.
Ösztönözni és támogatni kell a
közoktatás és a felsőoktatás együttműködését, partneri viszonyának
kialakulását. Különösen a bolognai rendszerben megújított,
gyakorlatorientált pedagógusképzés céljainak elérése érdekében
biztosítani
kell • a
közoktatási intézmények szakmailag, jogilag és financiálisan
szabályozott
közreműködését; •
gondoskodni kell a gyakorlati terep életszerűségéről, a közoktatási
intézmények érdekeltségéről és a felsőoktatás töretlen
felelősségéről; •
az optimális megoldásokat célszerű modellkísérletek útján
keresni.
Meg kell teremteni azokat a
feltételeket, melyek vonzóvá teszik a pedagógus pályát annak érdekében,
hogy azt a legkiválóbbak válasszák, és azon meg is maradjanak. Ez ma a
magyar közoktatás kulcskérdése.
A pedagógusok
minőségi munkájának egyik feltételét a megfelelő munkahelyi körülmények
jelentik. Ehhez elengedhetetlen számukra – intézményes keretek között –
mentálhigiénés szolgáltatásokat
biztosítani.
Elengedhetetlen a
pedagóguskompetenciák szintjeinek, sztenderdjeinek differenciált
kidolgozása a köz- és felsőoktatás együttműködésében. Ezek
szolgálják • a
pedagógusképzés és -továbbképzés szerves
egységét, • a
pedagógusértékelés rendszerének
kialakítását, •
a pedagógus szakmai előmenetel rendszerének megalapozását.
Szükséges a pedagógusok kompetenciáinak
folyamatos továbbfejlesztése, gazdagítása (művészeti, érzelmi, idegen
nyelvi, szabadidős és gyermekvédelmi
területen).
A pedagógus-továbbképzés jelenlegi
minőségének javítása érdekében a továbbképzési programokba garanciális
elemeket kell beépíteni.
A belső
minőségbiztosítási rendszer működtetésén túlmenően szükséges a
továbbképzések hatékonyságának folyamatos vizsgálatára. Elengedhetetlen
az uniós támogatásokkal folyó és az egyéb továbbképzések kínálatának
összehangolása.
Szükség van a közoktatási
vezetőképzés tartalmának megújítására, különös tekintettel az átalakuló
intézményrendszer működtetéséhez kapcsolódó új
igényekre.
Az írott és elektronikus médiában
nagyobb és szakmailag megalapozott nyilvánosságot szükséges biztosítani a
nevelési-oktatási kérdéseknek mind az oktatás és a pedagógusok
presztízsének emelése, mind az értő és támogató társadalmi nyilvánosság
formálása
érdekében.