• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A VII. Nevelésügyi Kongresszus ajánlásai
2008. szeptember 19. péntek, 0:00

A
napokban tették közzé az augusztus végi kongresszus ajánlásait, továbbá a
nyolc szekció ajánlásainak összefoglalóját 29 pontban – ami most alább
olvasható.

A szekciók ajánlásai a kongresszus
honlapján olvashatók
.


A kongresszus
szerkesztő bizottsága által készített
összefoglaló:



  1. Minden korosztály
    számára biztosítani kell a tudáshoz, a kultúrához való folyamatos
    hozzáférés lehetőségét.

  2. Helyre kell állítani a
    bizalmat a család és az oktatási intézmények között, hiszen csak együtt
    képesek a nevelésre. Az intézményes nevelés és oktatás sikerességét a
    családdal való aktív kommunikáció
    garantálhatja.

  3. Támogatni kell az intézményi és a
    családi napközi szerepének megerősítését, megőrizve azok sajátos
    funkcióit. Szükségesnek látjuk a gyerekek számára esélyt biztosító
    napközis nevelési programok személyi, tárgyi és finanszírozási
    feltételeinek megteremtését. A napközis nevelés programja kerüljön bele a
    helyi pedagógiai programokba.

  4. Ki kell munkálni
    egy – politikai és társadalmi konszenzuson alapuló – hosszú távú
    nevelésügyi politikát, amely az aktuális pártpolitikai érdekektől
    függetlenül, képes biztosítani az egységes, következetes
    reformfolyamatot.

  5. Az oktatásirányítás
    rendelkezzen széles körben megvitatott, kidolgozott fejlesztési
    stratégiával.

  6. A stratégiaalkotók építsenek a
    kutatások eredményeire, a stratégiaalkotást és –megvalósítást előzze meg
    és kövesse hatásvizsgálat.

  7. A területi és helyi
    szinten megvalósuló közoktatási feladatellátási, tervezési rendszerben a
    közreműködő szervezetek kötelező együttműködését biztosítani
    kell.

  8. Intézményi társulások létrehozásakor,
    intézmény-összevonások esetén legyen követelmény a korszerű és koherens
    pedagógiai szakmai tevékenység kialakítása, minden tanuló számára az
    optimális fejlesztés feltételeinek, tanulási útjainak
    megteremtése.

  9. A sajátos nevelési igényű,
    fogyatékos, megváltozott munkaképességű személyek életpálya-építését
    segítő, átfogó tevékenységrendszer alakuljon ki, amely minden életkori
    szakaszban és élethelyzetben támogatni, orientálni tudja a rászoruló
    egyént a megfelelő nevelési, oktatási, képzési és foglalkoztatási
    lehetőségek felé.

  10. A más szakmákat választók
    képzésének és továbbképzésének is legyen része az, hogy miként kell
    segíteni a fogyatékkal és részképesség-zavarokkal élők munkahelyi és
    társadalmi beilleszkedését.

  11. Szükséges a
    közoktatás finanszírozási rendszerének – lehetőség szerinti –
    egyszerűsítése, legalább középtávon kiszámíthatóvá és stabillá tétele az
    önkormányzatiság elvének tiszteletben tartása
    mellett.

  12. A jövőben történjen meg az országos és a
    helyi-intézményi fejlesztési programok megvalósításának értékelése,
    eredményeinek lehetőség szerinti felhasználása, elterjesztése, a jó
    gyakorlatok hozzáférhetővé tétele.

  13. A külső
    értékelés, az intézményi önértékelés és minőségbiztosítás
    széttagoltságát meg kell szüntetni, és egységes folyamatba szervezni,
    hiszen valamennyi feladata a fejlesztés.

  14. Meg
    kell alkotni a kompetenciamérés országos stratégiáját. Nem szabad, hogy
    működésében keveredjenek az országos és iskolai funkciók, a
    fejlesztéstámogatás és az
    elszámoltatás.
        •
    Ki kell dolgozni az egyéni és társas kompetenciák értékelésének
    módszertanát, és megteremteni alkalmazásuk
    lehetőségét.
        •
    Ki kell dolgozni és alkalmazni a hozzáadott pedagógiai érték
    kimutatására alkalmas megbízható eljárást.

  15. A
    közoktatás fejlesztéséhez szükséges tudásháttér megteremtése sürgető
    feladat. A neveléstudományi kutatások finanszírozása tegye lehetővé a
    hosszú távú programok megvalósítását.

  16. A jelentős
    nemzeti és uniós erőforrásokat lekötő innovációkat össze kell hangolni,
    célszerű a párhuzamos fejlesztéseket elkerülni; eredményeiket a
    terveknek megfelelően kell hasznosítani.

  17. A
    jelentős nemzeti és uniós erőforrásokat lekötő programok lezárását
    kövesse nyilvános elszámolás és hatásuk, hasznosulásuk nyomon követése,
    elemzése és visszacsatolása a rendszerbe, a fenntarthatóság érdekében
    is.

  18. Az élethosszig tartó tanulás feltételeinek
    megteremtése érdekében – a tanítás, tanulás minden intézményi szintjén –
    építeni kell, illetve el kell ismerni azokat a tudásokat, amelyeket az
    egyén non-formális vagy informális keretek között szerez
    meg.

  19. A sokszínűvé váló tanulási térben szükséges
    az intézményen belüli és intézmények közötti egymástól tanulás
    (horizontális tanulás) formáinak és feltételrendszerének kialakítása,
    megteremtése. Ez jelentse – egyebek között – a jó gyakorlatok
    megismerésének és elterjesztésének ösztönzését
    is.

  20. Az egyéni sajátosságokra építő
    tanulásszervezés vezet el a kölcsönösen motivált, bizalmon alapuló,
    eredményes tanításhoz/tanuláshoz. Ennek alapjai a változatos, rugalmas
    tanulásszervezés, a gazdag módszertani repertoár. Ez a feltétele annak,
    hogy a tanulás élmény legyen, és a motiváció belsővé
    váljék.

  21. Ösztönözni és támogatni kell a
    közoktatás és a felsőoktatás együttműködését, partneri viszonyának
    kialakulását. Különösen a bolognai rendszerben megújított,
    gyakorlatorientált pedagógusképzés céljainak elérése érdekében
    biztosítani
    kell
        • a
    közoktatási intézmények szakmailag, jogilag és financiálisan
    szabályozott
    közreműködését;
        •
    gondoskodni kell a gyakorlati terep életszerűségéről, a közoktatási
    intézmények érdekeltségéről és a felsőoktatás töretlen
    felelősségéről;
        •
    az optimális megoldásokat célszerű modellkísérletek útján
    keresni.

  22. Meg kell teremteni azokat a
    feltételeket, melyek vonzóvá teszik a pedagógus pályát annak érdekében,
    hogy azt a legkiválóbbak válasszák, és azon meg is maradjanak. Ez ma a
    magyar közoktatás kulcskérdése.

  23. A pedagógusok
    minőségi munkájának egyik feltételét a megfelelő munkahelyi körülmények
    jelentik. Ehhez elengedhetetlen számukra – intézményes keretek között –
    mentálhigiénés szolgáltatásokat
    biztosítani.

  24. Elengedhetetlen a
    pedagóguskompetenciák szintjeinek, sztenderdjeinek differenciált
    kidolgozása a köz- és felsőoktatás együttműködésében.
    Ezek
    szolgálják
        • a
    pedagógusképzés és -továbbképzés szerves
    egységét,
        • a
    pedagógusértékelés rendszerének
    kialakítását,
        •
    a pedagógus szakmai előmenetel rendszerének megalapozását.

  25. Szükséges a pedagógusok kompetenciáinak
    folyamatos továbbfejlesztése, gazdagítása (művészeti, érzelmi, idegen
    nyelvi, szabadidős és gyermekvédelmi
    területen).

  26. A pedagógus-továbbképzés jelenlegi
    minőségének javítása érdekében a továbbképzési programokba garanciális
    elemeket kell beépíteni.

  27. A belső
    minőségbiztosítási rendszer működtetésén túlmenően szükséges a
    továbbképzések hatékonyságának folyamatos vizsgálatára. Elengedhetetlen
    az uniós támogatásokkal folyó és az egyéb továbbképzések kínálatának
    összehangolása.

  28. Szükség van a közoktatási
    vezetőképzés tartalmának megújítására, különös tekintettel az átalakuló
    intézményrendszer működtetéséhez kapcsolódó új
    igényekre.

  29. Az írott és elektronikus médiában
    nagyobb és szakmailag megalapozott nyilvánosságot szükséges biztosítani a
    nevelési-oktatási kérdéseknek mind az oktatás és a pedagógusok
    presztízsének emelése, mind az értő és támogató társadalmi nyilvánosság
    formálása
    érdekében.





Hol vannak az
ajánlások »

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017