• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A Történelemtanárok (19.) Országos Konferenciájának ajánlásai
2009. október 15. csütörtök, 0:00

A történelemtanárok 2009-es, „Rendszerváltás – civil szemmel” című (19.) országos konferenciája szekcióinak (a TTE közgyűlése által is megerősített) ajánlásai.

1. A történelemtanárok, az oktatási kormányzat, a felsőoktatás és az intézményfenntartók számára


A diák joga, hogy megismerhesse a közelmúltat is. Elengedhetetlen a Kádár-korszak és a rendszerváltás jelentőségének megfelelő tanítása.


2. A történelemtanárok számára



a) A közoktatásban dolgozó történelemtanárok napi munkájuk során törekedjenek a magyar sorfordulók összefüggéseinek objektív (eredeti forrásokon és tényeken alapuló), pártpolitika-mentes, a különböző felfogásokat bemutató és ütköztető földolgozására.


b) Hangsúlyt kell helyezni a ki nem beszélt történelmi eseményekkel (pl. Trianon, Don-kanyar, holokauszt, 1956, rendszerváltás) való kritikus szembenézésre.


c) A tananyag tanításában ne kerüljék meg az ún. kényes kérdéseket, ne álljanak meg 1956 elemzésénél, hanem jussanak el az 1989–90-es rendszerváltás összefüggéseinek és következményeinek vizsgálatáig.


d) A jelenkor tanításánál törekedjenek a diákok személyes tapasztalatainak, valamint családjuk és lakóhelyük történetének feldolgozására.


e) A történelemtanárok ismerjék meg és alkalmazzák a közelmúlt feldolgozásánál használható szöveges, hang- és vizuális digitális anyagokat tartalmazó adatbázisokat  (pl. Sulinet, NAVA, OSA Archívum stb.).


3. Az oktatási kormányzat, valamennyi kerettanterv-készítő, valamint a tankönyvkiadók számára


A tantervek és tankönyvek tananyagbeosztását igazítsák a diákok szükségleteihez és az érettségi követelményeihez; ezáltal megfelelő idő biztosítható a történelmi közelmúlt (pl. Kádár-korszak, rendszerváltás) tárgyalására. Ennek érdekében a négyéves tananyagbeosztás korszakhatárait az OKM kerettantervében és a többi, érintett kerettantervben, valamint a tankönyvekben is felül kell vizsgálni!


4. Az oktatási kormányzat számára



a) Megfelelő tankönyvek és forráskiadványok (szöveg, hang-, kép- és filmanyagok stb.) kiadásának támogatásával segítsék a szaktanárok munkáját.


b) Kezdeményezzen több szakma (pedagógusok, film, sajtó stb.) együttműködésével egy olyan átfogó programot (továbbképzések, filmek, internetes portálok, játékok stb.), amely elősegíti a közös múlttal való szembenézést, a kényes múltbeli események kollektív feldolgozását.


c) Tegyék hozzáférhetővé a rendszerváltás (és általában a közelmúlt) dokumentum- és dokumentumértékű játékfilmanyagának, hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára (kibővítve a NAVA nyújtotta lehetőségeket), elősegítve az ezt akadályozó jogdíjproblémák áthidalását.


5. A felsőoktatás számára


A tanárképzésben és -továbbképzésben legyen megfelelő súlya a közelmúlt, a 20. század történetének.


6. Az intézményfenntartók számára


Törekedjenek arra, hogy a fenntartásukban lévő közoktatási intézményekben megteremtődjenek a színvonalas, autonóm szakmai munka feltételei. Ne engedjék a pártpolitikai hatások – ideértve a helyben preferált párt(ok) melletti vagy elleni meggyőzés, mozgósítás – megjelenését az iskolában, az oktatási-nevelési folyamatban.


7. A TTE bizottmánya számára


A TTE – honlapjának felhasználásával – segítsen megismertetni a pedagógusokkal a rendszerváltás korának dokumentumait feldolgozó és megjelenítő kiadványokat, internetes fórumokat (portálokat).


2009. október 11.


Történelemtanárok (19.) Országos Konferenciája

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017