A Történelemtanárok (17.) Országos Konferenciájának ajánlásai
2007. október 14. vasárnap, 0:00
A pedagógusképzés minden szintjén, valamint a közoktatás tananyagaiba és követelményrendszerébe kötelező jelleggel épüljön be a romák történetének, kultúrájának tanítása – fogalmazza meg ajánlásában a Történelemtanárok 17. Országos Konferenciája.
Javasoljuk, hogy a közoktatás tananyagaiban és követelményrendszerében kötelező jelleggel legyen jelen a romák/cigányok történetének, kultúrájának tanítása. Fontos, hogy ennek során az együttélés értékeire helyeződjön a hangsúly (a közösen megélt történelemre, a magyarországi etnikumok életmódjának sokszínűségére, a roma/cigány kultúra hozzájárulására a magyar kultúra gazdagításához). A történeti háttérismeretek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a mai társadalmi problémák értelmezhetőek legyenek, és ne csupán negatív összefüggésekben (képzetlenség, munkanélküliség, szegénység, etnikai diszkrimináció stb.) jelenjenek meg.
A történelemtanításban a mai gyakorlatnál nagyobb súllyal szerepeljen a kisebbségek története, kultúrája; a romák/cigányok történetét, kultúráját ezen belül tárgyaljuk, a tananyag folyamatában, a jelenleginél erőteljesebb társadalomtörténeti szemlélettel. A tananyag alkalmazkodjon a cigányság önazonosság tudatának igényéhez, segítse annak erősödését.
Mindehhez ne kizárólag a történelemtankönyv álljon a diákok és a tanárok rendelkezésére, hanem a romák/cigányok történetére, kultúrájára vonatkozó ismeretek jelenjenek meg más tantárgyi keretekben (irodalom, társadalomismeret, emberismeret és etika, kommunikáció, művészeti ismeretek, dráma, és az osztályfőnöki órák ajánlott tematikája); ugyanakkor a tanítás szereplőinek interakcióját elősegítő eszközök is megfelelő számban legyenek alkalmazhatóak.
A pedagógusképzés minden szintjén, kötelező módon épüljön be a cigányság történetének, kulturális sajátosságainak ismerete a tematikába – felkészült szakemberek közvetítésével. Olyan tanári attitűd kialakulását tartjuk kívánatosnak, amelyet a nyitottság, a konfliktusok elemző megbeszélésére való alkalmasság és elhatározottság jellemez.
A romákról/cigányokról szóló ismeretek megfogalmazásába, pedagógiai szempontú rendszerezésébe kiemelten fontos bevonni az érintetteket, elengedhetetlen megismerni a cigány családok és szakértelmiségiek véleményét.