A Történelemtanárok (16.) Országos Konferenciájának ajánlásai
2006. október 15. vasárnap, 0:00
A Történelemtanárok (16.) Országos Konferenciáján ajánlásokat fogalmaztak meg a tankönyvekről, módszertani kiadványokról, digitális taneszközökről, illetve a kormány felé is javaslatokkal éltek.
Hogyan válasszunk tankönyvet? (Beszámoló és Ajánlás)
A szekció először meghallgatta Miklósi László prezentációját a Tankönyvbázis nevű megújított internetes portálról, amely várhatóan tetemesen megkönnyíti majd a tanárok dolgát a tankönyvválasztás terén. (Címe: www.tankonyvbazis.hu) Az ülés vitával folytatódott, amelynek során elsősorban a következő gondolatok kaptak hangsúlyt.
Fontos lenne, hogy a tankönyvek sok vonzó, színes képet tartalmazzanak. Ugyanakkor az is lényeges, hogy a kép ne csak illusztráció legyen, hanem valódi funkcióval bírjon, elemezni, értelmezni lehessen, és olyan méretű legyen, hogy az az elemzést lehetővé tegye.
Általában túl sok, hosszú és nehéz szöveggel találkoznak a tanulók a tankönyvekben. Ez különösen sok nehézséget okoz azoknak, akik olvasási nehézségekkel küzdenek. Ugyanakkor nemcsak a szövegek terjedelmével és nehézségével van baj, a megértés nemcsak ezen múlik, hanem azon is, hogy tartalmilag mennyire állnak közel ezek a szövegek a gyerekekhez.
A tankönyvek mellett nagyon fontosak az egyéb taneszközök is. Különösen nagy hangsúlyt kapott az IKT, konkrétan a Sulinet Digitális Tudásbázis és a Moodle távoktatási keretrendszer.
Ajánlások:
A kiadóknak javasoljuk, hogy a tankönyvek mellett fordítsanak nagy gondot a tanároknak szóló módszertani kiadványokra és a digitális taneszközökre is.
A Történelemtanárok Egyletének javasoljuk módszertani adatbázis, „jógyakorlat-gyűjtemény” létrehozását az egyesület portálján.
A kormányzatnak javasoljuk, hogy a. a tankönyvtámogatást lehessen arra is fordítani, hogy a rászoruló tanulók munkafüzethez, illetve munkatankönyvhöz jussanak; b. támogassa, hogy az iskolai könyvtárak nagy példányszámú gyűjteményeket hozhassanak létre különböző tankönyvsorozatokból tanórai felhasználás céljából; c. szorgalmazza, hogy a kiürülő iskolai osztályokban rendezzenek vándorkiállításokat a múzeumok elfekvő raktári anyagaiból interaktív tanulás céljából.
Budapest, 2006. október 15. Knausz Imre szekcióvezető