A Történelemtanárok (15.) Országos Konferenciájának ajánlásai
2005. október 2. vasárnap, 0:00
Az érettségivel kapcsolatban:
A történelem izgalmas, érdekes tárgya az oktatásnak. Mi, történelemtanárok legjobb tudásunk szerint igyekezünk ezt átadni, bizonyítani tanítványainknak.
Az érettségi vizsga koncepciója alapvetően elfogadható. Azon dolgozunk, hogy a pedagógiai elveknek megfelelő gyakorlat alakulhasson ki.
A fentiek okán fontosnak tarjuk, hogy az érettségi követelményekről, a célok megvalósításának módjairól a diskurzust folyamatosan fenntartsuk, tapasztalatainkat megosszuk. (Így például a kétszintű érettségi vizsga szintek szerinti tantárgyi követelményei nem minden esetben felelnek meg a céloknak – a két szint elkülönítése, mind a témák, mind a képességek illetve a feladatok tekintetében mindenféle tudatos koncepciót nélkülöz – ezért ezeket érdemes lenne újragondolni.
ÍRÁSBELI
Az írásbeli fordulót szükségesnek tartjuk.
Úgy kell feladatsort összeállítani, hogy – az eddigiekkel ellentétben – ténylegesen alkalmas legyen a differenciálásra.
Érdemes végiggondolni az esszéválasztások egyszerűsítésének módozatait.
Végig kell gondolni a források szerepét a feladatokban: illusztrációk, gondolatébresztők vagy valóságos forráselemzés tárgyai.
Világosan el kell különíteni a szövegértést elváró feladatokat, a forráselemzőektől.
Az írásbeli dolgozat esetében formai változtatásokat is javaslunk: feleslegesnek tartjuk az üresen hagyott oldalakat. A nagyesszé témák egymás után következhetnek, a választott téma címének felírása után történhet a kidolgozás. A kisesszék kifejtésére több hely szükséges.
A javítókulcs értelmezéséről konszenzust kell kialakítani.
SZÓBELI
A szóbeli feladatok esetében is beszélnünk kell a források szerepéről, mennyiségéről és arról, hogy milyen mennyiségben és mélységben érdemes csatolnunk azokat az egyes tételekhez.
Figyelni kell arra, hogy az emelt szintű szóbelik esetében az esélyegyenlőség fenntartható legyen.
TANÁRKÉPZÉS/TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS
A meglévő tapasztalataink cseréje és a közös gondolkodás érdekében javasoljuk, hogy az Egylet portálján jelenjenek meg a jól sikerült szóbeli tételek.
Az érettségi felkészítésben eddig nem minden kollégánk tudott részt venni, ezért továbbra is szorgalmazni kell a finanszírozott érettségiztetésre és ezzel párhuzamosan a kompetenciafejlesztésre való felkészítést.
A tanárképző intézményekből a friss diplomások úgy kerülnek ki, hogy ismeretlen számukra az új vizsgarendszer, ezért a tanárképzőket is be kell vonni az új elvárások megismerésébe.
Többen megfogalmazták azon félelmüket, hogy az érettségi feladatsorok (pl. ábrák, képek és feladatok) alapvetően egyes tankönyvek alapján készülnek. Ez elfogadhatatlan lenne, hiszen ez tankönyvi determinizmushoz vezetne, sértve a tankönyvek tényleges választhatóságát, valamint a tanári szabadságot.
A filmekkel kapcsolatban
I. TANÁR TÁRSAINKNAK
Fontosnak tartjuk, hogy az órákon képekben is megjelenjen a történelem. Az iskola technikai felszereltségének (és a kollégák felkészültségének) megfelelően ez egyaránt lehet (tan)könyvben szereplő kép, dia, VHS, CD, DVD, digitális tananyag elemzése.
II. AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUMNAK, A NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMÁNAK
A fenti célok megvalósítása érdekében, a filmek órai felhasználásához nagy szükség van olyan film-összeállítására (elsősorban DVD-n, esetleg VHS-en is), melyen az órákon (szakkörökön, fakultációkon) használható dokumentumfilmek, játékfilmek (illetve ezek jól felhasználható, zárt egységként felhasználható részletei) korszakok szerint csoportosítva szerepelnek. Lehetőség szerint ehhez módszertani ajánlás is csatlakozzon. Ezt az anyagot a Történelemtanárok Egylete erre vállalkozó tanárokkal és/vagy filmes szakemberekkel készíttesse el. Kérjük a Minisztériumokat, támogassák egy ilyen anyag elkészítését, és az iskolákhoz való eljuttatását.
Javasoljuk, hogy a Minisztériumok pályázat kiírásával, és/vagy a környező országok külképviseleteinél, társminisztériumainál történő közbenjárással tegyék lehetővé, hogy készüljenek oktatásban használható dokumentumfilmek a környező országok (illetve mai és egykori magyarországi nemzetiségek) történetéről, valamint jussanak hozzá a hazai iskolák a környező népek történelmi eseményeit feldolgozó, „magyarított” (pl. felirat) játékfilmekhez vagy játékfilmrészletekhez.
III. A TTE-NEK
Javasoljuk, hogy a fentiek megvalósítása érdekében az Egylet a szervezést vállalja magára.
Tegyen kísérletet a szükséges források megszerzésére, s kedvező esetben készíttessen és tegyen közzé (nyomtatásban és/vagy a portálján) egy adatbázist, amely tematikus bontásban tartalmazza az oktatásban felhasználni javasolt filmek, dokumentumfilmek jegyzékét, esetleg (szükség szerint) rövid ismertetéssel.
A TTE honlapján legyen hetente figyelemfelkeltő ajánlás a következő heti, a magyar nyelvű TV csatornákon látható, történelemórákon felhasználható filmekről.