Gönczöl Enikő kapta 2017-ben a Szebenyi Péter-díjat
2017. október 20. péntek, 18:13
A Szebenyi Péter-díjat a Történelemtanárok Egylete alapította azon személyiségek elismerésére, akik sokat tettek a történelemtanítás színvonalának emeléséért. Az idei díjat Gönczöl Enikő kapta a Történelemtanárok (27.) Országos Konferenciáján.
A laudáció:
Gönczöl Enikő a történelemtanítás sokoldalú fejlesztője, megújítója.
Számos történelemtankönyv szerzője. Az Európa születése című, a Németh László Nyolcosztályos Gimnázium által kiadott tankönyvvel debütált 1992-ben, amelyet A középkori Európa (Szent Gellért Egyházi Kiadó), majd a méltán népszerű Befejezetlen múlt sorozat 1. kötetének megjelenése követett.
A történelemtanár-képzés és a történelemtanítás alapvető módszertani művének társszerzője (Az évszámokon innen és túl. Megújuló történelemtanítás Műszaki Kiadó, 2001). Meghatározó tanulmányok fűződnek nevéhez, amelyek például az Új Pedagógiai Szemlében és a Taní-tani című folyóiratban jelentek meg.
Több kutató és fejlesztő műhely munkájában vesz részt, így az OFI-ban és a SULINOVA-ban is dolgozott. Munkái közül az egyik legjelentősebb a Polgár a demokráciában című, több mint 100 modulból álló tananyagcsomag szerkesztése.
A történelem mellett társadalomismereti, állampolgári ismereteket és etikát tárgyaló kötetek szerzője. Ilyenek például az Én és a politika, valamint az Én és a többiek című, sokak által használt tankönyvek (Nemzeti Tankönyvkiadó), s bár címük szerint ezek a művek a 13-15 éveseknek szóltak, de több gimnáziumban is használták hiánypótló jellegük miatt. Társszerzőként jegyzi az Én, te, mi – Erkölcstan munkatankönyveket is (MRO Historia Könyvkiadó/Klett). A TTE több programjában is szakmailag kiemelkedőt alkotott: az Egyezzünk ki a múlttal! című, szemléletformáló projekt résztvevője, a Magyarország szerepe a második világháborúban c. írás szerzője (2010); a GULAG-program szakanyagainak szerkesztője és társszerzője (Magyar hadifoglyok a GULAG és GUVPI táborvilágban, 2017). Az Egylet metodikai cikksorozatának fontos, megbecsült szerzője: Ami a tankönyv lapjai mögött van: Személyes emlékek a történelemórán, (2009); Szituációba helyezett tanulás: Képviselőválasztás Iskolafalván (2009); „…meglep-e, ha átnyújtom neked az ünnep perceit?” – Nemzeti ünnepek az iskolában (2011) – ez a módszertani sorozat legnépszerűbb írása a nézettség, valamint a visszajelzések alapján; A történelmi tudás hálózata (2014).
Gönczöl Enikő kreatív személyiség, a legkülönbözőbb feladatokban gyakran meglepő, eredeti megoldásokat alkalmaz. Precíz, alapos, kiváló csapatjátékos és nagyszerű szervező. Vonzódik az új, ismeretlen teendőkhöz. Célja a diákok hosszú távú fejlesztése. Empatikus, a diák és a tanár nézőpontját, megközelítését egyaránt alkalmazza. Pillanatok alatt lát át helyzeteket, összefüggéseket. Sokféle témával, korszakkal foglalkozik, mindig pontosan tervezi meg a feldolgozás menetét, módszerét. Végtelenül humánus. Munkatársai úgy érezhetik, Enikővel fél szavakból is megértik egymást. Egy szakmai, egyszersmind baráti beszélgetés után beszélgetőtársa úgy érezheti, hogy jobban átlátja a témát, gondolkodása új értelmezési mezőbe került.
A díj odaítéléséről a TTE Bizottmánya 2017. október 12-én határozott.