A Történelemtanárok Egyelte műhelybeszélgetés-sorozatot rendez történelemtanárok számára a toleranciára nevelés erősítéseérdekében. A résztvevők feldolgozzák a meglévő tapasztalatokat, keresik a továbblépés lehetséges irányait.
A beszélgetések arra irányulnak, hogy a történelemtanítás eszközein, a történelmi ismereteken keresztül lehessen felmérni az egyes kisebbségekkel, „idegenséggel” kapcsolatos ismereteket, felmutatni az együttélés lehetőségeinek keresését, történelmi példák és aktuális ismeretek segítségével elmélyítse a kölcsönös megértéssel, együttéléssel kapcsolatos magatartásmintákat. A műhelymunkában fontos a tapasztalatcsere.
Napjainkban számos kisebbséggel kapcsolatos előítélet fogalmazódik meg a magyar társadalomban. A műhelybeszélgetés-sorozattal elsősorban azoknak az etnikai-vallási kisebbségeknek a helyzetét kívánjuk elemezni, melyek a 21. század első évtizedeiben leginkább érintettek a politikai közbeszédben, leginkább ki vannak téve előítéleteknek, leginkább „tematizáltak” a közéletben.
A három műhelybeszélgetés témája, időpontja:
„Messziről jött” idegenek, az Európán kívüli beköltözők helye a magyar társadalomban. Elsősorban az arab (muszlim) illetve a kínai népesség magyarországi megjelenése és a velük való együttélés lehetősége, az új típusú előítéletek születésének elemzése, az ezek elleni fellépés lehetőségei.
Időpontja: 2013. február 2.
Zsidók(izraeliták) a magyar történelemben, történelemtanításban. Az antiszemitizmus jelenléte az iskolákban, a történelmi múlt (középkor, újkor, 20. század) mellett a zsidóság állapota a mai magyar társadalomban.
Időpontja: 2013. február 16.
Cigányok (romák) a történelemtanításban. A megjelenő szűk körű történeti információk mellett a 20. századi, különösen a rendszerváltást követő társadalmi feszültségek elemzése, bemutatása, a cigány-magyar együttélés feltételeinek vizsgálata.
Időpontja: 2013. március 2.
A beszélgetések helyszíne a Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.)
Mindhárom műhelybeszélgetés egy szaktörténész, egy szociológus, illetve más kapcsolódó szakterülettel foglalkozó, valamint egy gyakorló történelemtanár 20 perces vitaindító előadására épül. Az előadások megvizsgálják a vonatkozó történelemkönyvek által kínált képet, elemzik a megújult Nemzeti Alaptanterv vonatkozó előírásait, illetve az egyes előítéletek szerkezetét, jellegzetességeit, a befogadó közeget, továbbá javaslatokat fogalmaznak meg a történelemtanítás továbbfejlesztése, a tolerancia gyakorlati elveinek elmélyítése szempontjából. Mindegyik témánál hangsúlyt helyezünk a konfliktusok bemutatásán kívül azok magyarázataira, megoldásaira, valamint a békés együttélés bemutatására is. Az előadásokat a résztvevők kerekasztal-beszélgetése követi. Az elhangzottak publikálásra kerülnek a Történelemtanárok Egylete internetes honlapján.