Valóban nincsenek hibák az OFI által kiadott Történelem 9. című könyvben?
2015. december 9. szerda, 15:09
A TTE cáfolja az OFI Tartalomfejlesztési Igazgatósága szakmai vezetőjének állítását
(Utolsó frissítés: 2015.12.10.)
Kojanitz László, az OFI Tartalomfejlesztési Igazgatóságának szakmai vezetője, a tankönyv vezetőszerkesztője a TTE tankönyvelemzésére reagált. A Tényeknek telefonon azt mondta: „Szakmai hibák nincsenek a tankönyvben. A térképekben valóban volt egy-két hiba, viszont a térképek nagy részét már lecserélték. A többi, a Történelemtanárok Egylete által említett probléma pedagógiai felvetés, amit természetesen érdemes figyelembe venni, és a tanárok véleményével együtt, majd az átdolgozás során fontolóra venni. Hangsúlyozta azonban, hogy ezeknek a felvetéseknek egy része így is, úgy is értelmezhető, tehát az, hogy ezt kimondottan hibának lehessen tekinteni, nem mindig helytálló.” (TV2 Tények)
A TTE cáfolata: A Történelemtanárok Egyletének Tankönyvelemző Műhelye a diákok által második éve használt nyomtatott művet elemezte 95 oldalas komplex tanulmányában. Ehhez kapcsolódóan 23 oldalas hibajegyzék készült a bírált tankönyvben és digitális tananyagban szereplő 58 térképről, amelyből 54 hibás. Ezek közül mindössze 3 tekinthető „csak” módszertani szempontból problematikusnak, a többiben konkrét tárgyi-topográfiai-térképészeti tévedések vannak. Csak a digitálisan elérhető tankönyvben, s nem a nyomtatottban történtek pontosítások, 24 térképben bizonyos hibákat kijavítottak, de a hibák döntő többsége változatlan. Sajnálatos, hogy a 24 javított térképben a javításokkal 6-ban újabb hibák keletkeztek. A tankönyv szövegrészei, ábrái és kérdései a térképekhez hasonlóan számtalan konkrét történelem-szakmai hibát és hiányosságot tartalmaznak. A TTE Tankönyvelemző Műhelyének tagjai gyakorló pedagógusok, tehát a tanulmány értelemszerűen tanári vélemény. Az OFI Tartalomfejlesztési Igazgatóságának szakmai vezetője azt állította a 95 oldalas tanulmánnyal kapcsolatban, hogy a Történelemtanárok Egylete által említett problémák csupán „pedagógiai felvetések”, amelyeket ugyan érdemes megfontolni, de ezek egy része „így is, úgy is” értelmezhető. Vagyis szerinte a könyvben hibák nincsenek, csak problémák, amelyek pedagógiai felvetések. Kedves kollégáink, diákok, szülők! Önök szerint a TTE Tankönyvelemző Műhelyének tanulmányában hibák vagy „csak” pedagógiai felvetések sorakoznak?