Általános iskolában, de még akár középiskolában is, nagy kihívást jelent a történelemtanárok számára az elvont vallási, filozófiai, gazdasági, jogi és politológiai fogalmak tanítása. Neveléstudományi közhely, hogy ötödik és hatodik osztályban még csak kialakulófélben van a diákok absztrakciós képessége, ezért ezeken az évfolyamokon érdemes inkább csak történeteket tanítani. A 2013-as, majd a 2020-as Nemzeti Alaptanterv alapján készült kerettantervek és tankönyvek azonban számos olyan fogalmat tartalmaznak, melyek nem, vagy csak nehezen illeszkednek a tanulók életkori sajátosságaihoz.
Hogyan lehet úgy megtanítani pl. az alkotmány, a rendiség, a szabad verseny, a kapitalizmus, és az ehhez hasonló kifejezések jelentését, hogy az egy tizenegy-tizenkét éves diák számára is befogadható legyen? Milyen fogalmak megértésével lehet gond a középiskolában? Van-e olyan bevált módszer, jó gyakorlat, ami segíthet ezt áthidalni?
Amennyiben Ön ismer ilyet és szívesen megosztaná kollégáival, akkor jelentkezzen a Történelemtanárok Egylete pályázatára!
A pályázat tárgya: Módszertani megoldást/okat (jó gyakorlatot) tartalmazó cikk írása a fenti témában.
Terjedelem: Legalább három, maximum 5 oldal, amelyben szerepel, hogy mely fogalomra – tananyag részre vonatkozik a módszertani leírás, valamint a megvalósítás ötlete, metodikai háttere. Ezen kívül, kérünk beküldeni egy – a pályázati kiíráshoz mellékelt űrlap alapján készített – óravázlatot, amely a cikkben bemutatott jó gyakorlat tanórai megvalósításának egy alternatíváját mutatja be.