I. 1. A Konferencia megítélése szerint a NAT zavartalan bevezetésének számos feltétele van:
a közoktatási intézmények működőképességének fenntartása – az egységesülő követelményeknek megfelelően
a pedagógusok egzisztenciális helyzetének stabilizálása, a NAT bevezetéséből adódó többletfeladatok és –munkák finanszírozásának garantálása
a NAT-kompatíbilis tanárképzés beindítása a felsőoktatás intézmények nappali tagozatain
a pályán lévő pedagógusok – térítésmentes – posztgraduális átképzésének gyorsítása
a NAT-konform tankönyvek, taneszközök egy évvel a bevezetés előtt álljanak a pedagógusok rendelkezésére.
2. A NAT részletes követelményrendszerének évfolyamonkénti értelmezése országszerte vitákat vált ki a pedagógusok körében. Nem egyértelmű ugyanis, hogy az adott kimeneti pontokhoz kapcsolódó tanítási tartalmak taníthatóak-e korábban, mint a NAT-ban megjelölt életkori szakasz.
Foglaljon állást a Tárca: lehet-e 7. osztály előtt (5-6. évfolyamon) elkezdeni a kronologikus történelemtanítást!
3. Gondot okoz a NAT bevezetésének folyamata során, hogy (éveken keresztül) az érintett 5-6. évfolyamok tanulói kétszer tanulják ugyanazt a történelmi korszakot (őskor, ókor, középkor). Tegyen javaslatot a Tárca e probléma feloldására.
II. 1. Legyen összehangolva a NAT, az alapvizsga és az érettségi vizsga követelményrendszere.
2. Alapvizsga
A történelem vizsga részeként szerepeljen a társadalomismeret is; a vizsgán a történelemnek legyen meghatározó szerepe.
Az alapvizsga legyen szóban és írásban is letehető; a választás a tanuló joga legyen.
3. Érettségi vizsga
Foglaljon állást a Tárca: azonos tananyagot kell-e tanulnia a közép illetve emelt szintű érettségi vizsgát tevő diáknak
A történelem érettségi tematikájában szerepeljenek társadalomismereti kérdések, feladatok is.
4. Szükséges, hogy a Tárca tisztázza az érettségi vizsgák és az egyetemi-főiskolai felvétel(i vizsgák) szakmai, jogi és egyéb összefüggéseit; s tegyen lépéseket a felsőoktatási intézményekkel történő egyeztetés érdekében.
III. A pedagógus szakmai szervezeteket vonják be a közoktatási törvény végrehajtási utasításának és más jogszabályoknak az előkészítésébe, elkészítésének folyamatába. A Konferencia szervezője, a Történelemtanárok Egylete készen áll a további egyeztetésre, az együttműködésre.
Budapest, 1996. október 13. a Történelemtanárok Országos Konferenciája