A Történelemtanárok (7.) Országos Konferenciája ajánlásai
1997. október 12. vasárnap, 0:00
A Történelemtanárok Országos Konferenciájának állásfoglalása
A Történelemtanárok Országos Konferenciája súlyos aggodalmát fejezi ki az 1998. szeptember 1-jén életbe léptetni kívánt NAT megvalósíthatóságát illetően. Jelenleg kidolgozatlan, egymással össze nem hangolt mentőprogramok próbálják ellensúlyozni a szakmai konszenzus, a hatékony kormányzati eszközök és források, a személyi és technikai feltételek hiányát, miközben az oktatásügyet tartós bizonytalanságban tartják – milliárdokat pazarolva el az adófizetők pénzéből. Ebből következően a Konferencia a NAT bevezetésére irányuló kormányzati és tárcaszintű intézkedések felfüggesztését javasolja mindaddig, amíg a fentebb jelzett kidolgozatlan és összehangolatlan programok nem kerülnek olyan állapotba, hogy a NAT valóban a magyar közoktatás megújítását, modernizálását szolgáló program lehessen.
a Történelemtanárok Országos Konferenciája
Megjegyezzük, hogy a Konferencia ellenszavazat nélkül, 6 tartózkodással fogadta el az állásfoglalást.
I. „Az átmenet problémái az általános iskolában (NAT)” szekció ajánlásai:
1. A szekció álláspontja szerint a már megismert megoldási javaslatok mellett a NAT-ra történő átmenet az alábbi megoldásokkal is megtörténhet:
Az átmeneti időszakban a már 5. évfolyamon megkezdett, jelenleg kötelező kronologikus történelemtanítás a NAT 8. évfolyama követelményeinek szigorú betartásával tovább folytatható legyen. Ötödik évfolyamtól legyen lehetőség a NAT bevezetésére az Ember és társadalom műveltségi területen. Ajánljuk, hogy az MKM a Művelődési Közlönyben tegyen közzé ajánlást vagy közleményt erről.
Egyéb javaslatok:
2. A TTE-t kapcsolja be az MKM az Internet hálózatba, a Sulinetbe. Ezáltal az Egylet az oktatást érintő lényeges információkhoz igen gyorsan juthatna hozzá, s természetesen a TTE is információkat juttathatna az érdeklődők, érintettek számára. Ennek révén a Történelemtanárok Egylete új információs bázist is létrehozhatna.
3. Fontosnak tartjuk a pedagógiai szakmódszertan fejlesztését; a magas szakmai színvonalú pedagógiai innovációt.
II. A „Milyen a jó tankönyv?” szekció ajánlásai:
1. Meg kell teremteni a minőségi tankönyvkiadás feltételeit:
az MKM adja ki a kimeneti pontok (alapműveltségi vizsga, kétszintű érettségi vizsga) részletes követelményrendszerét az előbbi alapján akkreditált tankönyv- és taneszközlistára van szükség (minden tankönyvnek – többek között az átjárhatóság miatt – a minimális követelményeket tartalmaznia kell) a fentieket figyelembe kell venni a tanárképzésben, az át- és továbbképzésben is újra kell gondolni, hogy kit kíván finanszírozni a központi költségvetés: a kiadót, az adott tankönyv kiadását, a szülőt, a gyereket vagy a fenntartót a felvételi vizsgákon, tanulmányi versenyeken nem lehet egy-egy ad hoc módon kiválasztott tankönyv az etalon.
2. Mindezek alapján szükségesnek tartjuk, hogy a szakmai szervezetekkel folytatott viták után a parlamenti pártok alakítsanak ki politikai és szakmai konszenzust a közoktatás alapelveiről, célrendszeréről és a szintek szerinti követelményekről.
III. A „Hogyan tanítsuk az életmódot?” szekció ajánlása
Fontosnak tartjuk az életmódtörténet-tanítás lehetőségeinek kiszélesítését, az ehhez szükséges tantervek, taneszközök választékának bővítését.
Budapest, 1997. október 12. a Történelemtanárok Országos Konferenciája