A héten
először kapnak szöveges bizonyítványt az elsősök, ám az újfajta
értékelési móddal több gond is van. A szülők például azt kérdezik: na és
akkor ez most hányas osztályzatot jelent?
(Foprrás:
Népszabadság)
Az idén először kap 97
ezer elsős tanuló osztályzatok helyett szöveges bizonyítványt. A
tanárok írhatnak egyedi jellemzéseket a diákokról, de az oktatási tárca
honlapján (www.om.hu) van olyan értékelési
minta is, amelyben előre megadott kulcsszavak közül kell a
legtalálóbbakat bekarikázni vagy aláhúzni. A honlapon megtalálható egy
„mondatbank” is. „Még nem szeret a társai előtt szerepelni”, „szívesen
mond mesét és verset társainak” – néhány mankó a pedagógusoknak.
Félévkor már adtak ilyen írásos értékelést diákjaikról a
tanítók, akik már akkor is jelezték: a szülők gyakran kérik, hogy
fordítsák le a szöveget érdemjegyekre. A nagyatádi Árpád Fejedelem
Általános Iskola pedagógusai ezért most azt szeretnék, ha a minisztérium
változtatna az értékelési előírásokon – kezdeményezésükhöz csatlakozott
huszonöt másik Somogy megyei iskola is. Úgy látják: a szülők értetlenül
állnak a leírtak előtt, és nem tudják, miért kellett a jól bevált
módszert megváltoztatni. Nem értik azt sem, mi értelme van az egésznek,
ha a negyedik osztály végén ismét osztályzatokat kapnak majd a diákok.
Ráadásul sokallják az értékeléssel járó adminisztrációs munkát is.
Probléma az is, hogy több iskolába
nem érkezett meg időben az értékeléshez szükséges bizonyítványpótlap. Az
oktatási tárca szerint ennek az volt az oka, hogy az iskolák túl későn
adták le a nyomdáknak megrendeléseiket. Sipos János, az oktatási tárca
közoktatási helyettes államtitkára szerint 124 iskola csak május 31-e
után igényelte a nyomtatványokat. Mint mondta: volt olyan iskola is,
amelyik csak a múlt pénteken „ébredt”, azaz június 10-én küldte el
megrendelését. Az utolsó tanítási nap holnap lesz, a tanévzárók, ahol a
bizonyítványokat kiosztják, ez után következnek.